Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Wesele

„Wesele” - streszczenie szczegółowe

„Bierz cię diabli”.

Scena 13
Pan Młody, Hetman, Chór


Kolejna wymiana zdań między Hetmanem a Chórem, której świadkiem jest Pan Młody. Chór domaga się jak najgorszych kar dla Braneckiego, a ten przekornie wykrzykuje co jakiś czas:

„(…) sursum corda*, wiwat Car!”

* - w górę serca!

Scena 14
Pan Młody, Dziad


Pan Młody opowiada Dziadowi o wydarzeniach, których właśnie był świadkiem:

„(…) ty Diabły, ze samego Piekła,
włóczyły przede mną człowieka,
ach, powietrza, tchu…”,


Powiedziawszy to, wychodzi na świeże powietrze, pozostawiając Dziada samego.

Scena 15
Dziad, Upiór


Dziadowi ukazuje się Upiór i który wita go słowami:

„Przyjacielu, przyjacielu…”


Dziad jest przerażony, próbuje przegonić zjawę. Upiór nie zwraca na to uwagi i prosi o wodę do obmycia. Zalękniony starzec zauważa krew na jego ubraniu i włosach. Upiór nuci sobie pod nosem piosenkę ludową pt. „A stało się to w Zapusty”, która opowiada o wydarzeniach rabacji galicyjskiej. Dziad ponownie próbuje przegonić zjawę, która w pewnym momencie przedstawia się:

„(…) ja Szela!!
Przyszedłem tu do Wesela,
bo byłem ich ojcom kat,
a dzisiaj ja jestem swat!!”.


Upiór nazywa Dziada „bratem” i ponownie prosi o kubeł wody (krew z niego ścieka na podłogę), lecz ten nie ma zamiaru mu usługiwać i po raz kolejny przegania nieproszonego gościa. Niezrażający się nieprzyjemnym powitaniem Upiór zapowiada, że ma zamiar pozostać na weselu:

„(…) na Wesele, na Wesele,
podź tańcować, bośmy brać”.


Scena 16
Kasper, Kasia, Jasiek


Choć Kasper z Kasią, między którymi rodzi się uczucie, próbują zostać sami - przeszkadza im w tym Jasiek. Para najpierw próbuje wysłać go do stodoły, lecz bezskutecznie. Dopiero zachęcenie, by poszedł po wódkę, dało pożądane rezultaty. Kasia i Kasper zostają sami.


Scena 17
Kasper, Kasia


Kasper nalega, by Kasia zechciała z nim jak najszybciej opuścić gospodę i udać się gdzieś, gdzie nikt im nie będzie przeszkadzał. Kasia kokietuje go, mówiąc, że zgubiła gdzieś wstążkę do wiązania spódnicy. Kasper jeszcze bardziej nalega na opuszczenie przyjęcia. Nuci jej pioseneczkę:

„Ino mi się nie broń dziś,
jutro mozes sobie iść”.


Scena 18
Kasper, Kasia, Nos


Para natyka się na Nosa, który proponuje Kasprowi zamianę: da mu butelkę wódki i kieliszek w zamian za możliwość pocałowania Kasi. Ponieważ młodzian przystaje na taką zamianę, Kasia nie jest zadowolona. Odpędza od siebie Nosa, który grzecznie ją przeprasza i odchodzi. Kasper zauważa, że butelka, którą dał mu Nos, jest pusta. Mówi:
„Cało flaszke bestia schloł”.

Scena 19
Panna Młoda, Pan Młody


Panna Młoda nie ma już sił tańczyć, ale nie może sobie pozwolić na odpoczynek, bo w przyszłości może żałować, że nie tańczyła przez całe wesele. Mówi, że:

„(…) mi nie trza doktora,
ino tańca”.


Pan Młody uspokaja ją, że jeszcze zdążą się wytańczyć, bo wesele potrwa nie tylko do rana, ale i cały kolejny dzień. Żona stwierdza, że przyjęcie powinno trwać tak długo, jak długo starczy jedzenia. Pan Młody prosi ją o pocałunek na szczęście. Obiecuje, że szczęście ich nie ominie w życiu, roztacza przed nią wizję własnego dworku, pod którego oknami zasadzi brzózki, na co ukochana daje po raz kolejny przykład rozsądku, mówiąc:

„Brzoza straśnie sybko pusco,
het ściany we trzy roki ocieni”
.

Mężczyzna dalej fantazjuje, oczami wyobraźni już widzi, jak:

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21  


Szybki test:

Złotą podkowę znalazł:
a) Kuba
b) Staszek
c) Gospodarz
d) Jasiek
Rozwiązanie

Zaproszenie fantastycznych gości przez Państwa Młodych zainspirowali:
a) Gospodarz i Gospodyni
b) Nos i Marysia
c) Poeta i Rachel
d) Dziennikarz i Czepiec
Rozwiązanie

Stańczyk na początku swej wypowiedzi atakuje:
a) bratanie się inteligencji i chłopów
b) chłopomanię
c) chłopów
d) inteligencję
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Wesele” - streszczenie szczegółowe
Geneza „Wesela” Wyspiańskiego
Stanisław Wyspiański - biografia
Struktura dramatu (dramat realistyczny, obyczajowy, fantastyczny, psychologiczny, symboliczny, narodowy)
Kalendarium życia i twórczości Stanisława Wyspiańskiego
Zestawienia gości weselnych ze zjawami
Cechy dramatu Wyspiańskiego na przykładzie „Wesela”
Wydarzenia historyczne poruszone w „Weselu”
Stylizacja na gwarę w „Weselu”
„Teatr mój widzę ogromny”, czyli koncepcja teatru ogromnego
Czas i miejsce akcji w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego
Symbolika w „Weselu”
Nawiązanie do „Wesela” w kulturze
Najważniejsze cytaty „Wesela”
Bibliografia
Premiera spektaklu „Wesele”




Bohaterowie
Panna Młoda - charakterystyka
Pan Młody - charakterystyka
Gospodarz - charakterystyka
Fantastyczne osoby dramatu
Bohaterowie „Wesela” i ich pierwowzory
Chłopi i inteligencja w „Weselu”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies