Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Wesele

„Wesele” - streszczenie szczegółowe

„Bierz cię diabli”.

Scena 13
Pan Młody, Hetman, Chór


Kolejna wymiana zdań między Hetmanem a Chórem, której świadkiem jest Pan Młody. Chór domaga się jak najgorszych kar dla Braneckiego, a ten przekornie wykrzykuje co jakiś czas:

„(…) sursum corda*, wiwat Car!”

* - w górę serca!

Scena 14
Pan Młody, Dziad


Pan Młody opowiada Dziadowi o wydarzeniach, których właśnie był świadkiem:

„(…) ty Diabły, ze samego Piekła,
włóczyły przede mną człowieka,
ach, powietrza, tchu…”,


Powiedziawszy to, wychodzi na świeże powietrze, pozostawiając Dziada samego.

Scena 15
Dziad, Upiór


Dziadowi ukazuje się Upiór i który wita go słowami:

„Przyjacielu, przyjacielu…”


Dziad jest przerażony, próbuje przegonić zjawę. Upiór nie zwraca na to uwagi i prosi o wodę do obmycia. Zalękniony starzec zauważa krew na jego ubraniu i włosach. Upiór nuci sobie pod nosem piosenkę ludową pt. „A stało się to w Zapusty”, która opowiada o wydarzeniach rabacji galicyjskiej. Dziad ponownie próbuje przegonić zjawę, która w pewnym momencie przedstawia się:

„(…) ja Szela!!
Przyszedłem tu do Wesela,
bo byłem ich ojcom kat,
a dzisiaj ja jestem swat!!”.


Upiór nazywa Dziada „bratem” i ponownie prosi o kubeł wody (krew z niego ścieka na podłogę), lecz ten nie ma zamiaru mu usługiwać i po raz kolejny przegania nieproszonego gościa. Niezrażający się nieprzyjemnym powitaniem Upiór zapowiada, że ma zamiar pozostać na weselu:

„(…) na Wesele, na Wesele,
podź tańcować, bośmy brać”.


Scena 16
Kasper, Kasia, Jasiek


Choć Kasper z Kasią, między którymi rodzi się uczucie, próbują zostać sami - przeszkadza im w tym Jasiek. Para najpierw próbuje wysłać go do stodoły, lecz bezskutecznie. Dopiero zachęcenie, by poszedł po wódkę, dało pożądane rezultaty. Kasia i Kasper zostają sami.


Scena 17
Kasper, Kasia


Kasper nalega, by Kasia zechciała z nim jak najszybciej opuścić gospodę i udać się gdzieś, gdzie nikt im nie będzie przeszkadzał. Kasia kokietuje go, mówiąc, że zgubiła gdzieś wstążkę do wiązania spódnicy. Kasper jeszcze bardziej nalega na opuszczenie przyjęcia. Nuci jej pioseneczkę:

„Ino mi się nie broń dziś,
jutro mozes sobie iść”.


Scena 18
Kasper, Kasia, Nos


Para natyka się na Nosa, który proponuje Kasprowi zamianę: da mu butelkę wódki i kieliszek w zamian za możliwość pocałowania Kasi. Ponieważ młodzian przystaje na taką zamianę, Kasia nie jest zadowolona. Odpędza od siebie Nosa, który grzecznie ją przeprasza i odchodzi. Kasper zauważa, że butelka, którą dał mu Nos, jest pusta. Mówi:
„Cało flaszke bestia schloł”.

Scena 19
Panna Młoda, Pan Młody


Panna Młoda nie ma już sił tańczyć, ale nie może sobie pozwolić na odpoczynek, bo w przyszłości może żałować, że nie tańczyła przez całe wesele. Mówi, że:

„(…) mi nie trza doktora,
ino tańca”.


Pan Młody uspokaja ją, że jeszcze zdążą się wytańczyć, bo wesele potrwa nie tylko do rana, ale i cały kolejny dzień. Żona stwierdza, że przyjęcie powinno trwać tak długo, jak długo starczy jedzenia. Pan Młody prosi ją o pocałunek na szczęście. Obiecuje, że szczęście ich nie ominie w życiu, roztacza przed nią wizję własnego dworku, pod którego oknami zasadzi brzózki, na co ukochana daje po raz kolejny przykład rozsądku, mówiąc:

„Brzoza straśnie sybko pusco,
het ściany we trzy roki ocieni”
.

Mężczyzna dalej fantazjuje, oczami wyobraźni już widzi, jak:

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21  


Szybki test:

Żyd Mosiek zachwala Panu Młodemu poglądy:
a) Zosi
b) Racheli
c) Panny Młodej
d) Maryny
Rozwiązanie

Klimina jest wdową po:
a) wójcie
b) sołtysie
c) kupcu
d) burmistrzu
Rozwiązanie

Kiedy Jasiek zgubił złoty róg?
a) kiedy sięgał po czapkę
b) kiedy próbował przekoczyć stóg siana
c) kiedy wyjeżdżał rozesłać wici
d) kiedy gnał przez pola
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Wesele” - streszczenie szczegółowe
Geneza „Wesela” Wyspiańskiego
Stanisław Wyspiański - biografia
Struktura dramatu (dramat realistyczny, obyczajowy, fantastyczny, psychologiczny, symboliczny, narodowy)
Zestawienia gości weselnych ze zjawami
Cechy dramatu Wyspiańskiego na przykładzie „Wesela”
Wydarzenia historyczne poruszone w „Weselu”
Stylizacja na gwarę w „Weselu”
„Teatr mój widzę ogromny”, czyli koncepcja teatru ogromnego
Czas i miejsce akcji w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego
Kalendarium życia i twórczości Stanisława Wyspiańskiego
Symbolika w „Weselu”
Nawiązanie do „Wesela” w kulturze
Najważniejsze cytaty „Wesela”
Bibliografia
Premiera spektaklu „Wesele”




Bohaterowie
Panna Młoda - charakterystyka
Pan Młody - charakterystyka
Gospodarz - charakterystyka
Fantastyczne osoby dramatu
Bohaterowie „Wesela” i ich pierwowzory
Chłopi i inteligencja w „Weselu”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies