Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Wesele

„Wesele” - streszczenie szczegółowe

„(…) że zarucko kur zapieje,
że na nas czekają w mieście,
że nas tu jest ze dwiedzieście
z kosom, cepem, żelaziwem
i że to, to nie som sny”.


Po tych słowach zgromadzonym panom wraca pamięć: Poeta jest przekonany, że śnił „o czymś takim”, a Gospodarz przypomina sobie, że z kimś „o tym” rozmawiał. Czepiec przypomina mu, że był u niego dostojnik z Ukrainy i rozkazał rozesłać wici. Mówi też o dźwiękach liry, które słyszeli okoliczni. Poeta z Panem Młodym przyznają, że sami też słyszeli lirę po północy. Gospodarz na próżno próbuje sobie cokolwiek przypomnieć... Na polecenie Czepca Poeta wychodzi na zewnątrz chaty i spogląda na drogę prowadzącą do Karkowa.

Scena 20
Pan Młody, Czepiec, Gospodarz


Pan Młody nie może zrozumieć, dlaczego Czepiec jest tak rozpalony i chętny do walki (uważa, że wójt jest pijany). Gdy podniecony chłop zwraca się do niego z nakazem wytężenia słuchu, bo zbliżają się chłopi i jeźdźcy konni, Pan Młody za wzorem Poety, wybiega z chaty.

Scena 21
Gospodarz, Czepiec


Gospodarz pozostaje sam na sam z Czepcem i uznaje, że obaj są pijani. Gdy dodaje, że chłopu ładnie z kosą, ten nie wytrzymuje i wzywa do izby dwóch parobków (w tym Kaspra) z postawionymi kosami i nakazuje im, by stali na warcie – jeden przy drzwiach w głębi, drugi przy drzwiach weselnych.

Scena 22
Gospodarz, Czepiec, Parobcy


Gospodarz rozkazuje Kasprowi zamknięcie drzwi i pilnowanie, by do izby nie wchodziły kobiety. Czepiec próbuje nakłonić Gospodarza, żeby ten przypomniał sobie, kto u niego był w nocy, ale nic to nie daje. Gospodarzowi coś przemyka przez głowę, ale ciągle nie może sobie niczego przypomnieć.

Scena 23
Poprzedni, Pan Młody


Pan Młody staje w drzwiach do izby i mówi, że wielkie stado białych gołębi lata nad chatą, po czym prosi swoją żonę, by zobaczyła to na własne oczy. Kasper jednak zasłania drzwi do izby weselnej, mówiąc, że nie potrzeba tu żadnych kobiet.


Scena 24
Poprzedni, Panna Młoda


Panna Młoda otwiera z impetem drzwi i przegania Kaspra. Jest oburzona zachowaniem panów i uznaje, że wszyscy potrzebują snu i powinni iść spać.

Scena 25
Poprzedni, Poeta


Do izby wbiega Poeta z zawiadomieniem, że widział huragan czarnych wron nad polem, który go przeraził. Gospodarz nie wierzy swojemu bratu. Pan Młody dostrzega wschód słońca. Poeta zauważa, że na niebie z chmur sformułował się tron, a wokół niego aniołowie.

Scena 26
Poprzedni, Gospodyni


Gospodyni wbiega do izby i krzyczy, że od strony Krakowa stoi całe pole wojska uzbrojonego w kosy. Gospodarz słysząc to, wykrzykuje:

„Ha! – już stoją!”.

Poeta chce ich zobaczyć na własne oczy i ponownie wybiega na zewnątrz pociągając za sobą Gospodynię.

Scena 27
Poprzedni, prócz Gospodyni i Poety


Panna Młoda ciągnie za sobą Pana Młodego i pokazuje mu, że coś się dzieje za oknem. Oboje wybiegają na podwórze.

Scena 28
Poprzedni, prócz Państwa Młodych, Poeta


Poeta wraca szybko do gospody i mówi o kolejnym tajemniczym znaku - usłyszał w powietrzu śpiew i wrzawę, które po chwili ucichły.

Scena 29
Poprzedni, Pan Młody


Do izby wbiega Pan Młody i relacjonuje, że na horyzoncie, nad Krakowem, roztacza się krwawa zorza:

„(…)taki sznur krwi wydłużony
ponad Kraków – krwawy pąs,
jakby wieża Zygmuntowska
miała we dwie strony wąs”


Scena 30
Poprzedni, Panna Młoda


Zaraz za mężem do gospody przybiega Panna Młoda i ta z kolei opowiada, że widziała ogromnego czarnego kruka, który usiadła na ganku. Ptak wzbił się do lotu, po czym wpadł w gałęzie brzóz, czym wywołał deszcz rosy, i odleciał.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21  


Szybki test:

Klimina jest wdową po:
a) wójcie
b) sołtysie
c) burmistrzu
d) kupcu
Rozwiązanie

Na ścianie opisanej w didaskaliach izby wiszą obrazy:
a) Jacka Malczewskiego
b) Jana Matejki
c) Stanisława Wyspiańskiego
d) Włodzimierza Tetmajera
Rozwiązanie

Żyd Mosiek zachwala Panu Młodemu poglądy:
a) Racheli
b) Maryny
c) Panny Młodej
d) Zosi
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Wesele” - streszczenie szczegółowe
Geneza „Wesela” Wyspiańskiego
Stanisław Wyspiański - biografia
Struktura dramatu (dramat realistyczny, obyczajowy, fantastyczny, psychologiczny, symboliczny, narodowy)
Kalendarium życia i twórczości Stanisława Wyspiańskiego
Zestawienia gości weselnych ze zjawami
Cechy dramatu Wyspiańskiego na przykładzie „Wesela”
Wydarzenia historyczne poruszone w „Weselu”
Stylizacja na gwarę w „Weselu”
„Teatr mój widzę ogromny”, czyli koncepcja teatru ogromnego
Czas i miejsce akcji w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego
Symbolika w „Weselu”
Nawiązanie do „Wesela” w kulturze
Najważniejsze cytaty „Wesela”
Bibliografia
Premiera spektaklu „Wesele”




Bohaterowie
Panna Młoda - charakterystyka
Pan Młody - charakterystyka
Gospodarz - charakterystyka
Fantastyczne osoby dramatu
Bohaterowie „Wesela” i ich pierwowzory
Chłopi i inteligencja w „Weselu”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies