Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Wesele

„Wesele” - streszczenie szczegółowe

„kajsim zabył złoty róg,
ostał mi się ino sznur”.


W chwili, gdy Jasiek orientuje się, że zgubił róg, zza jego pleców ukazał się wszystkim kołyszący się słomiany Chochoł.

Scena 35

Chochoł mówi Jaśkowi, że złoty róg wypadł mu, gdy ten schylał się po swoją czapkę z pawim piórem i śpiewa:

„Miałeś, chłopie, złoty róg,
miałeś, chłopie, czapkę z piór:
czapkę ze łba wicher zmiótł.
(…) Ostał ci sie ino sznur”.


Jasiek przypomina sobie, że czapka spadła mu jak przejeżdżał koło figurki a Chochoł dopowiada, że pod figurką ktoś stał. Chłop zastanawia się, czy kur zapiał po raz trzeci, po czym wybiega z izby na zewnątrz, a Chochoł podąża powoli za nim. Na dworze słońce już rzuca światło na pole, sad i tłum stojący przed gospodą. Przerażony Jasiek wraca do izby.

Scena 36

Jasiek jest wystraszony tym, że został sam (pozostali są pogrążeni w przedziwnym śnie). Chłopak boi się, że nie poradzi sobie z domowymi obowiązkami. Porównuje zastygłych w bezruchu ludzi do drzew. Żałuje, że zgubił złoty róg, mając pewność, że jego dźwięk wyrwałby wszystkich z marazmu.

Scena 37


Chochoł wchodzi na malowaną skrzynię w izbie i mówi do Jaśka, że tłum zastygł ze strachu i lęku. Zaniepokojony ich wyglądem (ludzie są mokrzy od potu i bardzo bladzi) drużba pyta Chochoła, jak można ich z tego wyzwolić. Ten nakazuje Jaśkowi rozbroić wszystkich chłopów i podać mu skrzypce oraz odłożyć kosy w kąt. Parobek, spełniając polecenie, rzuca narzędzia za piec, gdzie nikt ich nie odnajdzie. Potem Chochoł każe mu ustawić wszystkich jak do tańca tak, by po dwóch łapali się pod bok (on będzie im grał). Nakazuje także narysowanie koła na podłodze, w obrębie którego będą poruszać się tańczący. Jasiek spełnia te rozkazy, zauważając zmianę w ludziach (już nie są przerażeni). Cieszy się, że czar zniknął, na co Chochoł zdradza:

„To drugi CZAR!”.


i zaczyna grać na skrzypcach bardzo leniwą i nierówną melodię, do której ludzie powoli tańczą. Chocholi taniec jest symbolem marazmu. Niecodzienny skrzypek nakazuje, by Jasiek dołączył do tańczących, ale ten szuka swojej czapki z pawim piórem. Chochoł rozpoczyna swój śpiew:

Miałeś, chamie, złoty róg,
miałeś, chamie, czapkę z piór;
czapkę wicher niesie,
róg huka po lesie,
ostał ci sie ino sznur
ostał ci sie ino sznur”.


Rozlega się donośne pianie koguta, przez co Jasiek przytomnieje i krzyczy:

„Jezu! Jezu! zapioł kur! - -
Hej, hej, bracia, chyćcie koni!
chyćcie broni, chyćcie broni!!
Czeka nas WAWELSKI DWÓR!!!!!”


Chochoł, nie zwracając na nic uwagi, dalej śpiewa swoją pieśń.
Jasiek próbuje ponownie wezwać wszystkich do chwycenia za broń, jednak bez żadnego odzewu. Patrzy bezradnie na tańczące powolnie w ścisku pary i zdaje sobie sprawę, że nikt go nie słyszy (wszyscy oddali się bez reszty muzyce Chochoła). Zauważa też, że tańczący zapadli w sen. Słania się zrozpaczony na podłogę. Ponownie słyszy pianie koguta, ale nie może na nie zareagować, ponieważ jest ledwie przytomny. Chochoł kontynuuje swoją pieśń:
„Miałeś, chamie, złoty róg…”.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21  


Szybki test:

Jakiego koloru są ściany izby opisanej w didaskaliach?
a) jasnożółtego
b) niebieskiego
c) białego
d) zielonkawego
Rozwiązanie

Zaproszenie fantastycznych gości przez Państwa Młodych zainspirowali:
a) Gospodarz i Gospodyni
b) Nos i Marysia
c) Poeta i Rachel
d) Dziennikarz i Czepiec
Rozwiązanie

Dokończ cytat: "Trza być w butach ...:
a) we własnym domy"
b) na weselu"
c) przy gościach"
d) podczas tańców"
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Wesele” - streszczenie szczegółowe
Geneza „Wesela” Wyspiańskiego
Stanisław Wyspiański - biografia
Struktura dramatu (dramat realistyczny, obyczajowy, fantastyczny, psychologiczny, symboliczny, narodowy)
Kalendarium życia i twórczości Stanisława Wyspiańskiego
Zestawienia gości weselnych ze zjawami
Cechy dramatu Wyspiańskiego na przykładzie „Wesela”
Wydarzenia historyczne poruszone w „Weselu”
Stylizacja na gwarę w „Weselu”
„Teatr mój widzę ogromny”, czyli koncepcja teatru ogromnego
Czas i miejsce akcji w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego
Symbolika w „Weselu”
Nawiązanie do „Wesela” w kulturze
Najważniejsze cytaty „Wesela”
Bibliografia
Premiera spektaklu „Wesele”




Bohaterowie
Panna Młoda - charakterystyka
Pan Młody - charakterystyka
Gospodarz - charakterystyka
Fantastyczne osoby dramatu
Bohaterowie „Wesela” i ich pierwowzory
Chłopi i inteligencja w „Weselu”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies