Konwencje literackie w „ChÅ‚opach” - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Chłopi

Konwencje literackie w „ChÅ‚opach”

Autor: Karolina Marlêga

W ChÅ‚opach Reymont posÅ‚uguje siÄ™ czÄ™sto symbolem, czego przykÅ‚adem może być scena Å›mierci Macieja Boryny, bÄ™dÄ…ca ilustracjÄ… zwiÄ…zku czÅ‚owieka z matkÄ… ziemiÄ…: „- Dnieje... pora... - zamamrotaÅ‚ wreszcie, stajÄ…c na podÅ‚odze. WyjrzaÅ‚ oknem i jakby siÄ™ budziÅ‚ z ciężkiego snu, zdaÅ‚o mu siÄ™, że to już duży dzieÅ„, że zaspaÅ‚, a jakieÅ› pilne roboty czekajÄ… na niego... - Pora wstawać, pora... - powtarzaÅ‚, żegnajÄ…c siÄ™ wielekroć razy i zaczynajÄ…c pacierz rozglÄ…daÅ‚ siÄ™ zarazem za odzieniem, po buty siÄ™gaÅ‚, kaj zwykÅ‚y byÅ‚y stoić, ale nie nalazÅ‚szy niczego pod rÄ™kÄ…, zapomniaÅ‚ o wszystkim i bÅ‚Ä…dziÅ‚ bezradnie rÄ™koma dokoÅ‚a siebie, pacierz mu siÄ™ rwaÅ‚, iż jeno poniektóre sÅ‚owa mamlaÅ‚ bezdźwiÄ™cznie. SkoÅ‚tuniÅ‚y mu siÄ™ naraz w mózgu wspominki jakichÅ› robót, to sprawy dawne, to jakby odgÅ‚osy tego, co siÄ™ dokoÅ‚a niego dziaÅ‚o przez caÅ‚y czas choroby, przesiÄ…kaÅ‚o to w niego w strzÄ™pach nikÅ‚ych, w bladych przypomnieniach, w ruchach zatartych jak skiby na rżyskach i budziÅ‚o siÄ™ teraz nagle, kÅ‚Ä™biÅ‚o w mózgu i na Å›wiat parÅ‚o, że porywaÅ‚ siÄ™ co chwila za jakimÅ› majakiem, lecz nim siÄ™ go uczepiÅ‚, już mu siÄ™ rozÅ‚aziÅ‚ w pamiÄ™ci jako te zgniÅ‚e przÄ™dze, i dusza mu siÄ™ chwiaÅ‚a, kiej pÅ‚omieÅ„ nie majÄ…cy siÄ™ czym podsycić. Tyle jeno teraz wiedziaÅ‚, co siÄ™ może Å›nić o pierwszej zwieÅ›nie drzewom poschniÄ™tym, że pora im przecknąć z drÄ™twicy zimowej, pora nabrane chlusty wypuÅ›cić ze siebie, pora zaszumieć z wichrami weselnÄ… pieśń życia, a nie wiedzÄ…, że pÅ‚one sÄ… ich Å›nienia i próżne poczynania... Za czym cokolwiek robiÅ‚, czyniÅ‚, jako ten koÅ„ po latach chodzenia w kieracie czyni na wolnoÅ›ci, że ciÄ™giem siÄ™ jeno w kółko obraca z przywyku”.

Realizm przejawia się w panoramicznym ujęciu licznych obrazów z życia wsi, począwszy od szczegółowych opisów przyrody, obrzędów czy świąt, przez scharakteryzowanie prac polowych, a skończywszy na przedstawieniu typowych rysów bohaterów.




strona:    1    2  

Szybki test:

Impresjonizm widoczny jest głównie w pisarskiej technice opisów:
a) przyrody
b) zwyczajów i obrzędów
c) prac polowych
d) wyglądu mieszkańców
RozwiÄ…zanie

Naturalizm obecny jest we fragmentach:
a) opisujÄ…cych hierarchiÄ™ wiejskÄ…
b) opisujących życie mieszkańców Lipiec
c) opisujÄ…cych lipieckÄ… przyrodÄ™
d) przedstawiających następstwo pór roku
RozwiÄ…zanie

Przykładem odwołania się do symboli jest m.in.:
a) scena wesela Boryny
b) scena śmierci Macieja Boryny
c) opowieść Rocha
d) bitwa o las
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„ChÅ‚opi” – streszczenie szczegółowe
„ChÅ‚opi” – streszczenie w piguÅ‚ce
Życiorys Stanisława Władysława Reymonta
Geneza „ChÅ‚opów”
JÄ™zyk „ChÅ‚opów”
Problematyka „ChÅ‚opów”
Kompozycja „ChÅ‚opów”
Narracja „ChÅ‚opów”
Czas i miejsce akcji „ChÅ‚opów”
Kalendarium twórczości Reymonta
„ChÅ‚opi” jako epopeja
„ChÅ‚opi” – mÅ‚odopolska powieść czy epopeja?
Motywy literackie w „ChÅ‚opach”
Konwencje literackie w „ChÅ‚opach”
Interpretacja tytuÅ‚u „ChÅ‚opi”
„ChÅ‚opi” na dużym ekranie
Najważniejsze cytaty z „ChÅ‚opów”
Bibliografia




Bohaterowie
Hanka – szczegółowa charakterystyka
Jagna – szczegółowa charakterystyka
Antek – szczegółowa charakterystyka
Maciej Boryna – szczegółowa charakterystyka
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „ChÅ‚opów”
Jagustynka - charakterystyka postaci



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies