Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga” ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”

Autor: Karolina Marlêga

Zagadnienie totalitaryzmu w „Tangu” jest nierozÅ‚Ä…cznie powiÄ…zane z postaciÄ… Edka. DokÅ‚adnie nikt nie wie, co mężczyzna robiÅ‚ i skÄ…d siÄ™ wziÄ…Å‚ w domu Stomila. Wiadomo jedynie, iż byÅ‚ kochankiem jego żony i budziÅ‚ mieszane uczucia wÅ›ród domowników. UwielbiaÅ‚a go babcia Eugenia, z którÄ… graÅ‚ w karty, piÄ™kna Eleonora, podobnie jak Stomil, widziaÅ‚a w nim ideaÅ‚ i prostotÄ™. ZupeÅ‚nie inne odczucia majÄ… Artur i wuj Eugeniusz. MÅ‚odzieniec otwarcie mówi o wstrÄ™cie do podejrzanego typa, podczas gdy staruszek robi to skrycie, szeptem. Z punktu widzenia Artura, Edek jest kimÅ› niepożądanym.

Postać prostaka i chama można uznać za „produkt uboczny” rewolucji obyczajowej. Zanik norm doprowadziÅ‚ do tego, iż przedstawiciele niższych klas spoÅ‚ecznych byli witani z otwartymi ramionami na „salonach”. Artur nazywa Edka „debilem” oraz „plugawym symptomem rozkÅ‚adu naszych czasów”. Wuj mówiÅ‚ o nim: „to wredna postać. I paznokcie ma brudne, i w ogóle ciężki”. Obydwaj dostrzegali, iż prostak nie reprezentuje sobÄ… nic, poza siÅ‚Ä… i tężyznÄ… fizycznÄ…. Wpatrzeni w niego domownicy widzÄ… w nim barwnÄ… i nowoczesnÄ… „przez swojÄ… autentyczność” postać. Eleonora zauważa, iż Edek jest: „taki prosty... Jak samo życie. Brutalny, ale w tym wÅ‚aÅ›nie jego wdziÄ™k. Nie ma kompleksów. DziaÅ‚a odÅ›wieżajÄ…co. On umie chcieć naprawdÄ™, chcieć piÄ™knie”. Ta fascynacja przedstawicieli pokolenia awangardystów przypomina postawÄ™ mÅ‚odopolskich artystów zapatrzonych w chÅ‚opów. PodsumowujÄ…c, widzimy, iż inteligencja, którÄ… reprezentuje Eugeniusz, jest niechÄ™tna Edkowi, choć boi siÄ™ wypowiedzieć to na gÅ‚os, a ludzie sztuki sÄ… nim zafascynowani. Artur, który jest poniekÄ…d gÅ‚osem zdrowego rozsÄ…dku, jawnie sprzeciwia siÄ™ prostakowi i zapowiada, że wkrótce siÄ™ z nim rozprawi.

JednÄ… z podstawowych cech Edka jest jego cierpliwość. ZnosiÅ‚ wszelkie obelgi rozkazy Artura, zostaÅ‚ nawet lokajem rodziny i bez sÅ‚owa sprzeciwu speÅ‚niaÅ‚ ich zachcianki. UnikaÅ‚ niepotrzebnych starć z mÅ‚odzieÅ„cem i schodziÅ‚ mu z drogi. Jak siÄ™ okazaÅ‚o nie miaÅ‚ żadnych zasad, posÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ jedynie pustymi sloganami i hasÅ‚ami, które nie niosÅ‚y za sobÄ… zupeÅ‚nie żadnego znaczenia. Edek cierpliwie czekaÅ‚ na najlepszy moment, by dziÄ™ki sile swojego ciosu przejąć wÅ‚adzÄ™ w domu. Tak siÄ™ staÅ‚o, gdy zamordowaÅ‚ podstÄ™pnie Artura w najlepszym do tego momencie. OznajmiÅ‚ wtedy domownikom: „WidzieliÅ›cie, jaki mam cios. Ale nie bójcie siÄ™, byle cicho siedzieć, nie podskakiwać, uważać, co mówiÄ™, a bÄ™dzie wam ze mnÄ… dobrze, zobaczycie. Ja jestem swój chÅ‚op. I pożartować mogÄ™, i zabawić siÄ™ lubiÄ™. Tylko posÅ‚uch musi być”. SytuacjÄ™ tÄ™ można porównać z zamachem stanu dokonywanym przez wÅ‚adców totalitarnych, których późniejsze panowanie oparte byÅ‚o zwykle na terrorze i zastraszaniu spoÅ‚eczeÅ„stwa.
Na przykÅ‚adzie „Tanga” widać, iż wcale nie musiaÅ‚o dojść do takiej sytuacji. Edek zostaÅ‚ zaproszony do domu Stomila i żyÅ‚ tam niczym pasożyt, który tylko czekaÅ‚ na najlepszy moment do ataku. Domownicy byli sami sobie winni, iż zostali zdominowani przez prostaka. Mrożek wytknÄ…Å‚ również polskiej inteligencji, iż nie zrobiÅ‚a niczego, by walczyć z totalitaryzmem. Podsumowaniem tego stanu rzeczy sÄ… sÅ‚owa wuja Eugeniusza: „Ulegam przemocy, ale w duszy bÄ™dÄ™ nim gardziÅ‚”.

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies