Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Mistrz i Małgorzata

Mistrz i Małgorzata – streszczenie szczegółowe

Autor: Ewa Petniak

Procurator wyraził chęć ujrzenia Mateusza Lewity i ten pojawił się na wezwanie komendanta tajnej służby. Afraniusz oddalił się, a mężczyźni tymczasem zaczęli rozmawiać. Mateusz pokazał zapiski nauk Ha – Nocri. Wśród nich widniały słowa, które przeraziły Piłata: „ (...) straszliwej ułomności... tchórzostwo”. Widząc oddanie Lewity względem swojego nauczyciela, procurator zaproponował Mateuszowi służbę w bibliotece w Caesarei, ale uczeń Jeszui odmówił. Wyjaśnił, że ma wobec swojego mistrza dług do spłacenia – musi odnaleźć i zabić Judę z Kiriatu. Wówczas Piłat z satysfakcją oświadczył, że ta kwestia została już załatwiona i zdrajca nie żyje:
„ – Kto to uczynił?
- Nie bądź zazdrosny – szczerząc zęby, odpowiedział Piłat i zatarł ręce – obawiam się, że miał i innych wyznawców poza tobą.
- Kto to uczynił? – powtórzył szeptem Lewita.
Piłat powiedział mu:
- Ja to uczyniłem. (...)
- Uczyniłem, oczywiście, niewiele, ale bądź co bądź to uczyniłem ja.”

Po odejściu Mateusza Lewity piąty procurator Judei, Poncjusz Piłat, zasnął bez wyrzutów sumienia.

27. Zagłada mieszkania numer pięćdziesiąt
Trwało śledztwo w sprawie Wolanda. Stopniowo odnajdywał się zaginiony personel teatralny. Wielokrotnie przeszukiwano mieszkanie numer pięćdziesiąt przy ulicy Sadowej, ale trudno było zastać jego lokatorów. W końcu namierzono niesfornych domowników. Wysłano tam funkcjonariuszy, ale w kwaterze przebywał tylko czarny kot, który zaczął sobie stroić żarty z milicjantów. Przybyli usiłowali go pochwycić w sieć i zestrzelić – bez rezultatu. Kocur nie odnosił żadnych obrażeń. Ostatecznie chlusnął benzyną i podpalił pomieszczenie. Sam uciekł przez okno. Za nim wyleciały z dymem trzy ciemne męskie sylwetki i jedna sylwetka nagiej kobiety.

Małgorzata doczytała ostatni fragment powieści mistrza i położyła się spać, Jej ukochany spał również. Nie spano natomiast w państwowej instytucji, gdzie trwało dochodzenie w sprawie Wolanda. Na pierwszy ogień przesłuchań poszedł Arkadiusz Apołłonowicz Siemplejarow, który tak zaciekle, na spektaklu w Varietes, domagał się „zdemaskowania” czarnej magii. Wypytywano go głównie o kontakty z niejaką Milicą Andreiejewną Pokobatko oraz młodziutką kuzynką z Saratowa. Relacja, dotycząca spraw prywatnych, nie była dla Apołłonowicza zbyt przyjemna.
Śledztwo o tyle posuwało się naprzód, że udało się ustalić nazwisko maga – „czarodziej” nazywał się Woland i wraz ze współtowarzyszami zamieszkał w lokalu numer pięćdziesiąt przy ulicy Sadowej. Przeszukiwanie mieszkania nie dawało rezultatu. Wiadomym było, że ktoś w nim przebywa, ale lokatorów nie można było nigdy zastać. Piętrzyły się problemy ze znalezieniem Wolanda i jego świty. Nie było odpowiednich dokumentów: zaświadczeń, umów podpisywanych przez sztukmistrza. Biurokratyczny trop zanikał, ale stopniowo odnajdował się zaginiony personel teatralny.

Przewodniczący Głównej Komisji Nadzoru Widowisk – Prochor Piotrowicz odnalazł się w swoim garniturze tuż po wkroczeniu milicji do jego gabinetu. Dość szybko odnaleziono i aresztowano Rimskiego. Dyrektor finansowy Varietes, po opuszczeniu taksówki, wsiadł w pociąg do Leningradu. Znaleziono go właśnie w Leningradzie - w hotelu „Astoria”. Posiwiały i wylękniony mężczyzna, którym stał się po ostatnich przeżyciach, zażyczył sobie, by zamknąć go w opancerzonej celi: „Utrzymywał, że nie widział żadnej Helli za oknem nocą w swoim gabinecie, podobnie jak nie widział Warionuchy, tylko najzwyczajniej zrobiło mu się słabo i w zamroczeniu wyjechał do Leningradu.”

Wkrótce powrócił z Jałty dyrektor teatru – Stiopa Lichodiejew. Twierdzono, że padł ofiarą hipnotyzerów. Żądał, by zamknięto go w pancernej celi. Warionuchę – Iwana Sawieliewicza aresztowano po dwudniowej nieobecności. Tłumaczył śledczym, że upił się tak mocno, iż te dwa dni „znikły” mu z pamięci, dopiero potem oznajmił, że kłamał, obawiając się zemsty szajki Wolanda. Tak naprawdę występował w roli „wampira – nawigatora”. On także pragnął izolacyjnej, pancernej celi.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23    24    25    26    27    28    29    30    31    32    33    34    35    36    37    38    39    40    41  

Szybki test:

Azazello rozmawiał po raz pierwszy z Małgorzatą:
a) na placu przed Kremlem
b) na Placu Smoleńskim
c) na Arbacie
d) na Patriarszych Prudach
Rozwiązanie

Małgorzata była inteligentną:
a) trzydziestopięciolatką
b) trzydziestolatką
c) czterdziestolatką
d) dwudziestopięciolatką
Rozwiązanie

Małgorzata przy pierwszym spotkaniu z mistrzem miała kwiaty koloru:
a) niebieskiego
b) żółtego
c) białego
d) czerwonego
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
Mistrz i Małgorzata – streszczenie szczegółowe
Mistrz i Małgorzata – streszczenie w pigułce
Czas i miejsce akcji „Mistrza i Małgorzaty”
Znaczenie tytułu i motta „Mistrza i Małgorzaty”
Główne wątki „Mistrza i Małgorzaty”
Świat przedstawiony w powieści „Mistrz i Małgorzata” – realizm i fantastyka
Problematyka moralno – filozoficzna w „Mistrzu i Małgorzacie”
Obraz Moskwy lat trzydziestych XX wieku – w oparciu o powieść „Mistrz i Małgorzata”
Michaił Bułhakow – życie i twórczość
Problematyka władzy w „Mistrzu i Małgorzacie”
Historia Poncjusza Piłata i Jeszui Ha - Nocri
Historia miłości mistrza i Małgorzaty
Język „Mistrza i Małgorzaty”
„Mistrz i Małgorzata” jako arcydzieło literatury światowej
Polifoniczność narracji w powieści Bułhakowa
Kompozycja i struktura „Mistrza i Małgorzaty”
Motyw miłości w „Mistrzu i Małgorzacie”
„Mistrz i Małgorzata” jako parabola
„Powieść w powieści” na przykładzie „Mistrza i Małgorzaty”
Humor w „Mistrzu i Małgorzacie”
Twórczość Michaiła Bułhakowa
„Mistrz i Małgorzata” jako powieść wielogatunkowa
Nawiązania w „Mistrzu i Małgorzacie”
Wybrane adaptacje „Mistrza i Małgorzaty”
Plan wydarzeń „Mistrza i Małgorzaty”
Najważniejsze cytaty „Mistrza i Małgorzaty”
Bibliografia




Bohaterowie
Małgorzata – charakterystyka postaci
Mistrz – charakterystyka postaci
Jeszua Ha-Nocri charakterystyka postaci
Wizja szatana (Woland) „Mistrza i Małgorzaty”
Piłat z Pontu – charakterystyka postaci
Charakterystyka bohaterów powieści mistrza
Charakterystyka gości z zaświatów - Woland i jego świta
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Mistrza i Małgorzaty”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies