Piosenka o końcu świata - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Piosenka o końcu świata - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„Poezja CzesÅ‚awa MiÅ‚osza nieÅ‚atwo poddaje siÄ™ interpretacjom. Mi­Å‚osz uważany jest za poetÄ™ trudnego, chociaż równoczeÅ›nie jest nie­zwykle popularny i to nie tylko – jak można by siÄ™ spodziewać ­w krÄ™gach akademickich. Istnieje wrÄ™cz utrwalona moda na poezjÄ™ MiÅ‚osza, czemu sprzyja zresztÄ… bogata i wielowÄ…tkowa dziaÅ‚alność pozaliteracka poety (…) Twórczość MiÅ‚osza obejmuje poezjÄ™ i prozÄ™, eseje i powieÅ›ci, poematy, traktaty i drobne utwory liryczne. Na szczególnÄ… uwagÄ™ zasÅ‚u­guje eseistyka, która w miarÄ™ upÅ‚ywu lat zajmuje coraz bardziej zna­czÄ…ce miejsce w dorobku pisarza. Olbrzymie zasÅ‚ugi poniósÅ‚ MiÅ‚osz jako nauczyciel, wykÅ‚adowca, a zarazem tÅ‚umacz – popularyzujÄ…c wiedzÄ™ o polskiej literaturze dawnej i współczesnej w Å›rodowisku amerykaÅ„skim. Jego Historia literatury polskiej staÅ‚a siÄ™ zresztÄ… wy­darzeniem i na polskim rynku czytelniczym – pisarz nie waha siÄ™ przed wypowiadaniem wÅ‚asnych, niezależnych sÄ…dów, ujawniajÄ…c czÄ™sto bardzo kontrowersyjne opinie. MiÅ‚osz bywa ironiczny, zÅ‚oÅ›li­wy, niesprawiedliwy – ale nigdy nudny. (…) Sam poeta niechÄ™tnie odnosi siÄ™ do wszelkich prób klasyfikacji, przy każdej okazji gÅ‚oszÄ…c swojÄ… niezależność wobec konwencji, sno­bizmów i schematów (…) Poeta budziÅ‚ i budzi do dzisiaj wielkie emocje – sÄ… czytelnicy, którzy go uwielbiajÄ…, i sÄ… tacy, co go nienawidzÄ…. Sam MiÅ‚osz czÄ™sto chyba Å›wiadomie prowokowaÅ‚ swoich czytelników” – Irena Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006.

Przytoczona powyżej opinia doskonale oddaje zróżnicowanie twórczoÅ›ci naszego Noblisty, który – jak trafnie zauważyÅ‚a Nowacka – czÄ™sto uciekaÅ‚ siÄ™ do Å›wiadomej prowokacji, aby zainteresować i skupić uwagÄ™ czytelnika na podejmowanym temacie. Dowodem takiej gry z odbiorcÄ… jest utwór „Piosenka o koÅ„cu Å›wiata” – radosna i sielankowa wizja koÅ„ca ludzkoÅ›ci.

Podmiot liryczny już od pierwszego wersu opisuje dzień, w którym nastąpi koniec świata. Czyni to w sposób jasny, prosty i bardzo plastyczny przez dwie pierwsze, utrzymane w pogodnej, optymistycznej tonacji zwrotki:
„W dzieÅ„ koÅ„ca Å›wiata
Pszczoła krąży nad kwiatem nasturcji,
Rybak naprawia błyszczącą sieć.
Skaczą w morzu wesołe delfiny,
Młode wróble czepiają się rynny
I wąż ma złotą skórę, jak powinien mieć.
W dzień końca świata
Kobiety idÄ… polem pod parasolkami,
Pijak zasypia na brzegu trawnika,
Nawołują na ulicy sprzedawcy warzywa
I łódka z żółtym żaglem do wyspy podpływa,
Dźwięk skrzypiec w powietrzu trwa
I noc gwiaździstÄ… odmyka”.

W pierwszej cytowanej części podmiot przyjrzaÅ‚ siÄ™ tÄ™tniÄ…cej życiem przyrodzie. OpisujÄ…c krążącÄ… na kwiatem nasturcji pszczoÅ‚Ä™ czy sunÄ…cego w trawie węża użyÅ‚ wesoÅ‚ych barw i ciepÅ‚ych odcieni („bÅ‚yszczÄ…ca sieć”, „zÅ‚ota skóra”). Dynamizm zmian zachodzÄ…cych w Å›wiecie podkreÅ›liÅ‚y także epitety odnoszÄ…ce siÄ™ do wieku czy stanu ducha przedstawicieli fauny: „mÅ‚ode wróble” oraz „wesoÅ‚e delfiny”.

Z kolei druga z przytoczonych części dotyczy Å›wiata ludzi w dniu koÅ„ca Å›wiata. Tam również nikt nie zauważy zbliżajÄ…cej siÄ™ zagÅ‚ady: kobiety nie przestanÄ… iść polem pod parasolkami, pijak nie obudzi siÄ™ nagle z posÅ‚ania uwitego na brzegu trawnika, uliczni sprzedawcy warzyw nie przestanÄ… zachwalać swoich produktów i nawoÅ‚ywać do zakupów, łódka z żółtym żaglem podpÅ‚ynie do wyspy zgodnie z planem. Wszystkie elementy Å›wiata nadal bÄ™dÄ… ze sobÄ… harmonijnie współgrać, nic nie zakłóci sielanki leniwego popoÅ‚udnia, w powietrzu bÄ™dzie unosiÅ‚ siÄ™ kojÄ…cy „dźwiÄ™k skrzypiec”.

Trzecia strofa rozpoczyna się nawiązaniem do niespełnionych oczekiwań wszystkich, którzy wiedzę o przebiegu Apokalipsy wynieśli z Pisma Świętego:
„A którzy czekali bÅ‚yskawic i gromów,
SÄ… zawiedzeni.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies