Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Nowele Konopnickiej

Charakterystyka bohaterów „Obrazków więziennych”

Cygan
Cygan jest bohaterem obrazka Podług księgi. Przebywa w więzieniu od czterech lub pięciu lat („postawa i cera zdradzały dawnego już aresztanta”). Towarzysze, strażnicy, pracownicy kancelarii nazywają go Cyganem, choć to nie było jego prawdziwe imię czy nazwisko. Nawet w księdze, gdzie zapisywano zarobki, figurował pod tymi danymi: „Cyganem zwali go, z czasem zapomniano zgoła, czy miał jakie inne, a i on sam zdawał się nie pamiętać o tym”.

Wyróżniał się wśród innych skazańców „pałającym”, posępnym spojrzeniem (jego źrenice „pałały czerwonawym ogniem”).
Był ubrany w zwyczajny więzienny strój: kubrak i koszulę. Na głowie nosił czapkę. Był bardzo silny, ponieważ nadal miał prosty i sztywny kark, który unosił wysoko. Narrator określa go zwrotem: „drapieżnie pożądliwy”.

W chwili, gdy postanowił wykorzystać nieuwagę strażników i zamieszanie związane z zatarasowaniem bramy wjazdowej i uciec, miał szeroko rozwarte nozdrza („zdawały się wietrzyć powiew ulicy z niepohamowaną żądzą”). Na szyi pulsowały mu grube, napięte żyły, a półotwarte usta ujawniały drobne, ostre i niezwykle białe zęby. Był tak zdenerwowany i podekscytowany, że drżące nogi odmawiały mu posłuszeństwa, a serce biło jak oszalałe: „Baczniejszy spostrzegacz poznałby z łatwością, że więzień przebywa ten punkt krytyczny, w którym cierpienie, jeśli nie przełamało woli i energii, staje się na dłużej wprost nieznośnym, niemożliwym. Potąd - a nie dalej - krzyczy coś w ludzkiej istocie, która doszła do takiego krytycznego punktu; a prawodawstwo kryminalne nigdy dość szeroko uwzględnić, nigdy dość bacznie rozpoznać nie może tego momentu psychicznego”.
Chciał wykorzystać odpowiedni moment ucieczki, wiedząc, że jej powodzenie zależy od wyboru czasu: „Gorejące jego oczy, zrazu w czeluściach bramy utkwione, obiegały teraz podwórze, oblatywały drzwi i okna w wewnętrznych murach więzienia, mierzyły odległość furtki od skrzyni i skrzyni od wożą, wreszcie wpiły się z jakąś dziką przenikliwością w twarz strażnika (…)”. Udało mu się opuścić mury więzienie właśnie dzięki nieuwadze funkcjonariusza, który - zwrócony bokiem do więźniów - stał przed altaną i prowadził z kimś spokojną rozmowę, brząkając od czasu do czasu kluczami „na znak obecności i czujności swojej”.

Moment ucieczki dostrzegła kucharka Janowa, której: „coś siwego migło między końmi, właśnie jakby świnia...”. Potem wszystko potoczyło się w oka mgnieniu. Od razu odkryto, kto uciekł i w jakim kierunku podążał. Uczestnicy pościgu dostrzegli Cygana, jak biegł w koszuli i w hajdawerach. Wtedy był wolny, przypominał liść unoszony wiatrem, ledwo dotykał stopami ziemi. Pędził przed nimi z okrzykiem: „jakby mu w dwoje tyle rączości przybyło”. Cygana zgubiło to, że uciekał w linii prostej: „Biegł jak strzała szybko i jak strzała wciąż prosto przed siebie”.

Gdy w końcu został pojmany, był wyczerpany. Udało mu się jeszcze na chwilę wyrwać, lecz półżywy organizm dał o sobie znać – biegł coraz wolniej, aż postanowił stanąć twarzą w twarz z pracownikami więzienia i się odwrócił. Wówczas dopiero uczestnicy pościgu dostrzegli jego „Oczy jak pochodnie, twarz trupio ściągnięta, zęby wyszczerzone jakby do kąsania, na ustach nieco krwawej piany”. Choć został okrążony przez strażników i przyparty do ziemi, bronił się rozpaczliwie. Gryzł, darł, bił wszystkich pięściami po głowach, kopał - był wściekły.

To, co stało się z nim później, można odczytywać symbolicznie. Obalony na ziemię, przygnieciony przez siedmiu mężczyzn, którzy opadli na jego pierś kolanami, pokrwawili go, poszarpali na nim koszulę i tak zmordowali, że trzeba go było do więzienia na rękach nieść „niby martwe brzemię” – Cygan został zniewolony. Proces ten można rozumieć jako złamanie ducha człowieka, który został pozbawiony szansy na wolność.

strona:    1    2    3    4    5    6  


Zobacz inne artykuły:

Dym
Wyjaśnienie tytułu noweli „Dym”, rola dymu w utworze
Plan wydarzeń noweli „Dym”
Czas i miejsce akcji noweli „Dym”
„Dym” – streszczenie utworu
Charakterystyka bohaterów noweli „Dym”
Najważniejsze cytaty noweli „Dym”
Motywy literackie w noweli „Dym”
Problematyka noweli „Dym”
Narracja noweli „Dym”

Mendel Gdański
Czas, miejsce akcji oraz struktura opowiadania „Mendel Gdański”
„Mendel Gdański” – streszczenie utworu
Charakterystyka pozostałych bohaterów noweli „Mendel Gdański”
Mendel Gdański – charakterystyka bohatera
Wymowa noweli „Mendel Gdański”
Problem antysemityzmu w noweli „Mendel Gdański”
Geneza noweli „Mendel Gdański”
Plan wydarzeń noweli „Mendel Gdański”
Wyjaśnienie tytułu „Mendel Gdański”
Najważniejsze cytaty noweli „Mendel Gdański”
Motywy w noweli „Mendel Gdański”
Narracja i język noweli „Mendel Gdański”
Obraz miasta przedstawiony w noweli „Mendel Gdański”

Miłosierdzie gminy
Znaczenie tytułu „Miłosierdzie gminy”
Czas i miejsce akcji noweli „Miłosierdzie gminy”
„Miłosierdzie gminy” – streszczenie noweli
Problematyka noweli „Miłosierdzie gminy”
Kuntz Wunderli – charakterystyka bohatera
Plan wydarzeń noweli „Miłosierdzie gminy”
Najważniejsze cytaty noweli „Miłosierdzie gminy”
Motywy literackie w noweli „Miłosierdzie gminy”
Charakterystyka bohaterów noweli „Miłosierdzie gminy”

Nasza szkapa
Problematyka noweli „Nasza szkapa”
Narracja i język noweli „Nasza szkapa”
Czas i miejsce akcji noweli „Nasza szkapa”
„Nasza szkapa” – streszczenie utworu
Motyw dziecka w „Naszej szkapie”
Charakterystyka bohaterów noweli „Nasza szkapa”
Najważniejsze cytaty noweli „Nasza szkapa”
Motywy literackie w noweli „Nasza szkapa”
Charakterystyka rodziny Mostowiaków
Plan wydarzeń noweli „Nasza szkapa”

Obrazki więzienne
Charakterystyka bohaterów „Obrazków więziennych”
Czas i miejsce akcji „Obrazków więziennych”
„Obrazki więzienne” – streszczenie utworu
Problematyka „Obrazków więziennych”
Plan wydarzeń „Obrazków więziennych”
Najważniejsze cytaty „Obrazków więziennych”

Inne
Biografia Marii Konopnickiej
Rola nowel pozytywistycznych na przykładzie twórczości Konopnickiej.
Cechy nowelistyki Marii Konopnickiej
Nowela jako gatunek. Wyznaczniki
O Konopnickiej powiedzieli...
Cytaty z twórczości Marii Konopnickiej
Twórczość Marii Konopnickiej
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies