Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Nowele Konopnickiej
Obrazki więzienne są zapisem wizyt Marii Konopnickiej w więzieniach. Stanowią relację z bezpośrednich obserwacji i rozmów pisarki przeprowadzonych z więźniami i pracownikami placówek penitencjarnych. Trzy historie mają cechy szkicu reportażowego. Autorka uwidacznia swój emocjonalny stosunek do bohaterów i problemów ich dotyczących.
Konopnicka pokazała więźniów z ich „ludzkiej” strony. Zainteresowała się ich dramatami, uświadamiając w ten sposób fakt, iż przeżywali oni codziennie takie same problemy i tragedie, jak ludzie przebywający na wolności.
Opowieść o Cyganie, który próbę ucieczki przypłaca utratą życia spowodowaną bestialskim pobiciem przez współwięźniów, porusza problem bezsensowności śmierci. Bohater uciekał niepotrzebnie, ponieważ „podług księgi” termin końca jego wyroku upłynął na dwa tygodnie przed dezercją. Konopnicka opisała bałagan panujący w bezdusznej więziennej administracji, zaniedbującej swe obowiązki.
Z kolei historia „Dzikiej”, przywiezionej z wojny tureckiej przez rosyjskiego oficera a następnie przez niego porzuconej ukazuje bezbronność cudzoziemki. Dziewczyna, nie znając języka i będąc w obcym kraju, została zaszufladkowana jako szalona, chora psychicznie i zamknięta w celi („jeszcze jednym numerze”).
Konopnicka w tej historii poruszyła również kwestię całkowitego uzależnienia kobiet od mężczyzn (podobnie jak jej koleżanka – Eliza Orzeszkowa – w opowiadaniu „Marta”). „Dzika” była egzotyczną zdobyczą Rosjanina, seksualną maskotką zdaną na jego łaskę. Gdy znudziła się już oficerowi, doniósł na nią do władz i zamknął w więzieniu. Los bohaterki obrazka wzrusza i budzi współczucie. Jest zarazem przestrogą dla płci pięknej.
W ostatnim obrazku, tytułowy Onufer w szale zabija dwie osoby: swego pracodawcę oraz przyjaciela i podopiecznego. Nie mogąc znieść wyrzutów sumienia, ma wiele samobójczych prób, a w końcu umiera. Jego tragedia polega na tym, że został ofiarą społecznego przyzwalania na to, co złe. Mimo iż sąsiedzi kupca wiedzieli, jak traktował pracowników (bił ich, wyzyskiwał, obrażał i terroryzował), nie donieśli o tym nikomu, stając się współodpowiedzialnymi za jego śmierć. Jedyną karę jednak ponosi Onufer.
Problematyka „Obrazków więziennych”
Konopnicka pokazała więźniów z ich „ludzkiej” strony. Zainteresowała się ich dramatami, uświadamiając w ten sposób fakt, iż przeżywali oni codziennie takie same problemy i tragedie, jak ludzie przebywający na wolności.
Opowieść o Cyganie, który próbę ucieczki przypłaca utratą życia spowodowaną bestialskim pobiciem przez współwięźniów, porusza problem bezsensowności śmierci. Bohater uciekał niepotrzebnie, ponieważ „podług księgi” termin końca jego wyroku upłynął na dwa tygodnie przed dezercją. Konopnicka opisała bałagan panujący w bezdusznej więziennej administracji, zaniedbującej swe obowiązki.
Z kolei historia „Dzikiej”, przywiezionej z wojny tureckiej przez rosyjskiego oficera a następnie przez niego porzuconej ukazuje bezbronność cudzoziemki. Dziewczyna, nie znając języka i będąc w obcym kraju, została zaszufladkowana jako szalona, chora psychicznie i zamknięta w celi („jeszcze jednym numerze”).
Konopnicka w tej historii poruszyła również kwestię całkowitego uzależnienia kobiet od mężczyzn (podobnie jak jej koleżanka – Eliza Orzeszkowa – w opowiadaniu „Marta”). „Dzika” była egzotyczną zdobyczą Rosjanina, seksualną maskotką zdaną na jego łaskę. Gdy znudziła się już oficerowi, doniósł na nią do władz i zamknął w więzieniu. Los bohaterki obrazka wzrusza i budzi współczucie. Jest zarazem przestrogą dla płci pięknej.
W ostatnim obrazku, tytułowy Onufer w szale zabija dwie osoby: swego pracodawcę oraz przyjaciela i podopiecznego. Nie mogąc znieść wyrzutów sumienia, ma wiele samobójczych prób, a w końcu umiera. Jego tragedia polega na tym, że został ofiarą społecznego przyzwalania na to, co złe. Mimo iż sąsiedzi kupca wiedzieli, jak traktował pracowników (bił ich, wyzyskiwał, obrażał i terroryzował), nie donieśli o tym nikomu, stając się współodpowiedzialnymi za jego śmierć. Jedyną karę jednak ponosi Onufer.
Szybki test:
Przedstawione w „Obrazkach więziennych” historie mają cechya) komentarza
b) analizy publicystycznej
c) szkicu reportażowego
d) eseju
Rozwiązanie
Tragedia Onufrego Sęka w „Obrazkach więziennych” polega na tym, że został ofiarą społecznego przyzwalania na:
a) kradzież
b) dyskryminację Żydów
c) niewolnictwo
d) zło
Rozwiązanie
Konopnicka w historii o Dzikiej w „Obrazkach więziennych”w poruszyła również kwestię:
a) uzależnienia kobiet od mężczyzn
b) zasadom panującym w wojsku
c) nieznajomości języków obcych wśród turystów
d) feminizmu
Rozwiązanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies