„Marcin Kozera” - streszczenie - strona 4
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Marcin Kozera

„Marcin Kozera” - streszczenie

Autor: Karolina Marlêga

Nauczycielka oddaÅ‚a mu zeszyt z dyktandem mówiÄ…c, że napisaÅ‚ jej caÅ‚kiem nieźle. Marcin opuÅ›ciÅ‚ salÄ™ z „ciężkim sercem”. Krysia czekaÅ‚a na niego ciekawa, czy dostaÅ‚ karÄ™ od nauczycielki. Kozera odparÅ‚, że ta kobieta jest chyba bez serca. „ByÅ‚ zrozpaczony. ByÅ‚ smutny jak nigdy w życiu. Jakież to trudne rzeczy sÄ… na tym Å›wiecie. Nie wiedziaÅ‚ teraz, czy kocha AngliÄ™, czy paniÄ…, czy KrysiÄ™, czy StrzaÅ‚kowo, do którego tak pragnie pojechać ojciec. Czy można kochać to wszystko - to wszystko razem?”.

Dzieci uczą się jasełek

Pewnego grudniowego wieczora dzieci zostały w szkole po lekcjach do godziny dwudziestej pierwszej. Odbywały się wtedy próby przedstawienia jasełkowego, pani grała na pianinie.

Pewnego wieczora na próbie zostaÅ‚ Marcin, który nie braÅ‚ udziaÅ‚u w jaseÅ‚kach. Bohater obiecaÅ‚, że zachowa caÅ‚kowitÄ… ciszÄ™ i nie bÄ™dzie przeszkadzaÅ‚, toteż kobieta pozwoliÅ‚a mu zostać. Przez kilka nastÄ™pnych dni prób, chÅ‚opiec Å‚apaÅ‚ sylaby, potem nauczyÅ‚ siÄ™ Å›piewać razem z dziećmi. Gdy pani go z nich odpytywaÅ‚a, patrzyÅ‚ na niÄ… ze Å‚zami w oczach. I tak pomalutku Marcin czyniÅ‚ postÄ™py w nauce jÄ™zyka polskiego…

Próby wciąż trwaÅ‚y. Podczas analizy postaci żoÅ‚nierza - bohatera jednej z pieÅ›ni - nauczycielka wytÅ‚umaczyÅ‚a, że Å›piewnik zostaÅ‚ wydany w Warszawie, a „RzÄ…d rosyjski, który tam panuje nie pozwala przypominać o żoÅ‚nierzu polskim nawet w książce, nawet na przedstawieniu w teatrze”. W koÅ„cu jednak pod naciskiem uczniów zdecydowaÅ‚a, że wprowadzÄ… do jaseÅ‚ek scenÄ™ z żoÅ‚nierzem i rozdzieliÅ‚a wÅ›ród dzieci role z pieÅ›ni. Gdy uczniowie zaczÄ™li prosić paniÄ… o obsadzenie Kozery w roli uÅ‚ana, ta nazwaÅ‚a go maÅ‚ym Anglikiem i zapytaÅ‚a o chęć wcielenia siÄ™ w postać. Marcin zgodziÅ‚ siÄ™ bez wahania. RolÄ™ panny Krysi powierzono dziewczynce o tym samym imieniu, choć graÅ‚a już rolÄ™ anioÅ‚a. Marcin bardzo siÄ™ ucieszyÅ‚ z pomyÅ›lnego obrotu sprawy.

W tym czasie zapytał nauczycielkę, kim jest: Anglikiem czy Polakiem. Usłyszał od niej, że najważniejsze jest by, gdy zajdzie potrzeba, był dzielnym człowiekiem. Wówczas pozna odpowiedź na swoje pytanie.
Pewnego grudniowego wieczora dzieci zostały w szkole po lekcjach do godziny dwudziestej pierwszej. Odbywały się wtedy próby przedstawienia jasełkowego. Uczniowie każdego wieczora przechwalali się między sobą, co ich spotkało, gdy wracały po ciemku z prób do domów. Wymyślały, że widziały strachy, czekające na nich za każdym rogiem, ale pokonywały je swoją odwagą.

W dużej sali Domu Towarzystwa Polskiego pani prowadziÅ‚a próby. GraÅ‚a na pianinie, chyba że dyrygowaÅ‚a chórem. Wtedy przy instrumencie zastÄ™powaÅ‚a jÄ… Wanda – najstarsza dziewczynka, która uczyÅ‚a siÄ™ muzyki i byÅ‚a córkÄ… zecera.

Pewnego wieczora na próbie zostaÅ‚ Marcin, który nie braÅ‚ udziaÅ‚u w jaseÅ‚kach. Pani zawsze zaraz po lekcji kazaÅ‚a mu wracać do domu. Gdy go zobaczyÅ‚a – zdziwiÅ‚a siÄ™. ChÅ‚opiec zapytaÅ‚ jÄ…, czy może zostać. Nauczycielka odpowiedziaÅ‚a, że skoro nie rozumie po polsku to bÄ™dzie tylko przeszkadzaÅ‚ i rozÅ›mieszaÅ‚ pozostaÅ‚e dzieci. Bohater obiecaÅ‚, że bÄ™dzie siÄ™ uczyÅ‚ w caÅ‚kowitej ciszy, toteż kobieta pozwoliÅ‚a mu zostać. Przez kilka nastÄ™pnych dni prób, chÅ‚opiec Å‚apaÅ‚ sylaby, potem nauczyÅ‚ siÄ™ Å›piewać razem z dziećmi. Gdy pani go z nich odpytywaÅ‚a patrzyÅ‚ na niÄ… ze Å‚zami w oczach. MówiÄ…c przekrÄ™caÅ‚ sÅ‚owa utworu, które potrafiÅ‚ jedynie mechanicznie powtarzać. W koÅ„cu nauczycielka wytÅ‚umaczyÅ‚a mu treść pieÅ›ni, a potem kazaÅ‚a mu nauczyć siÄ™ jÄ… pisać. I tak pomalutku Marcin czyniÅ‚ postÄ™py w nauce jÄ™zyka polskiego.

Próby wciąż trwaÅ‚y. Jedna z pieÅ›ni opowiadaÅ‚a o żoÅ‚nierzu, w konsekwencji czego dzieci zaproponowaÅ‚y pani, aby wprowadzić jego postać do przedstawienia. Wówczas nauczycielka wytÅ‚umaczyÅ‚a im, że Å›piewnik zostaÅ‚ wydany w Warszawie, a „RzÄ…d rosyjski, który tam panuje nie pozwala przypominać o żoÅ‚nierzu polskim nawet w książce, nawet na przedstawieniu w teatrze”. Uczniowie już sÅ‚yszeli od swoich rodziców uczestniczÄ…cych w spotkaniach Towarzystwa Polskiego o polskich żoÅ‚nierzach i niepodlegÅ‚oÅ›ci: „Dzieci nie jedno sÅ‚yszaÅ‚y. Dzieci chciaÅ‚y mieć żoÅ‚nierza w jaseÅ‚kach. Dzieci byÅ‚y gotowe bić siÄ™ z tymi, co nie pozwalajÄ… mu być ani nawet w teatrze i ani nawet w książce”. Pani zdecydowaÅ‚a jednak, że wprowadzÄ… do jaseÅ‚ek scenÄ™ z żoÅ‚nierzem. SiadÅ‚a do fortepianu i przygrywajÄ…c sobie zaÅ›piewaÅ‚a mazurka zaczynajÄ…cego siÄ™ od słów:

strona:    1    2    3    4    5    6    7  

Szybki test:

Ojciec Marcina - Mateusz Kozera był:
a) stolarzem
b) mleczarzem
c) kuśnierzem
d) krawcem
RozwiÄ…zanie

Marcin obiecał pokazać Krysi:
a) TamizÄ™
b) Trafalgar Square
c) Hyde Park
d) Tower of London
RozwiÄ…zanie

Na placu o nazwie Charles Square mieścił się:
a) Dom Towarzystwa Polskiego
b) Dom Polski
c) Dom Współpracy polsko-angielskiej
d) Dom Kultury Polskiej
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

Inne
Czas i miejsce akcji opowiadania „Marcin Kozera”
Biografia Marii DÄ…browskiej
„Marcin Kozera” - streszczenie
Charakterystyka Marcina Kozery
Streszczenie „Marcina Kozery” w piguÅ‚ce
Problematyka opowiadania „Marcin Kozera”
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „Marcina Kozery”
„Marcin Kozera” jako przykÅ‚ad opowiadania
TÅ‚o historyczne w opowiadaniu „Marcin Kozera”
Motywy literackie w opowiadaniu „Marcin Kozera”
Plan wydarzeÅ„ opowiadania „Marcin Kozera”
Cytaty z utworów Marii Dąbrowskiej
Kalendarium twórczości Marii Dąbrowskiej
Najważniejsze cytaty z opowiadania „Marcin Kozera”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies