JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Marcin Kozera
Nauczycielka oddaÅ‚a mu zeszyt z dyktandem mówiÄ…c, że napisaÅ‚ jej caÅ‚kiem nieźle. Marcin opuÅ›ciÅ‚ salÄ™ z „ciężkim sercem”. Krysia czekaÅ‚a na niego ciekawa, czy dostaÅ‚ karÄ™ od nauczycielki. Kozera odparÅ‚, że ta kobieta jest chyba bez serca. „ByÅ‚ zrozpaczony. ByÅ‚ smutny jak nigdy w życiu. Jakież to trudne rzeczy sÄ… na tym Å›wiecie. Nie wiedziaÅ‚ teraz, czy kocha AngliÄ™, czy paniÄ…, czy KrysiÄ™, czy StrzaÅ‚kowo, do którego tak pragnie pojechać ojciec. Czy można kochać to wszystko - to wszystko razem?”.
Dzieci uczą się jasełek
Pewnego grudniowego wieczora dzieci zostały w szkole po lekcjach do godziny dwudziestej pierwszej. Odbywały się wtedy próby przedstawienia jasełkowego, pani grała na pianinie.
Pewnego wieczora na próbie zostaÅ‚ Marcin, który nie braÅ‚ udziaÅ‚u w jaseÅ‚kach. Bohater obiecaÅ‚, że zachowa caÅ‚kowitÄ… ciszÄ™ i nie bÄ™dzie przeszkadzaÅ‚, toteż kobieta pozwoliÅ‚a mu zostać. Przez kilka nastÄ™pnych dni prób, chÅ‚opiec Å‚apaÅ‚ sylaby, potem nauczyÅ‚ siÄ™ Å›piewać razem z dziećmi. Gdy pani go z nich odpytywaÅ‚a, patrzyÅ‚ na niÄ… ze Å‚zami w oczach. I tak pomalutku Marcin czyniÅ‚ postÄ™py w nauce jÄ™zyka polskiego…
Próby wciąż trwaÅ‚y. Podczas analizy postaci żoÅ‚nierza - bohatera jednej z pieÅ›ni - nauczycielka wytÅ‚umaczyÅ‚a, że Å›piewnik zostaÅ‚ wydany w Warszawie, a „RzÄ…d rosyjski, który tam panuje nie pozwala przypominać o żoÅ‚nierzu polskim nawet w książce, nawet na przedstawieniu w teatrze”. W koÅ„cu jednak pod naciskiem uczniów zdecydowaÅ‚a, że wprowadzÄ… do jaseÅ‚ek scenÄ™ z żoÅ‚nierzem i rozdzieliÅ‚a wÅ›ród dzieci role z pieÅ›ni. Gdy uczniowie zaczÄ™li prosić paniÄ… o obsadzenie Kozery w roli uÅ‚ana, ta nazwaÅ‚a go maÅ‚ym Anglikiem i zapytaÅ‚a o chęć wcielenia siÄ™ w postać. Marcin zgodziÅ‚ siÄ™ bez wahania. RolÄ™ panny Krysi powierzono dziewczynce o tym samym imieniu, choć graÅ‚a już rolÄ™ anioÅ‚a. Marcin bardzo siÄ™ ucieszyÅ‚ z pomyÅ›lnego obrotu sprawy.
W tym czasie zapytał nauczycielkę, kim jest: Anglikiem czy Polakiem. Usłyszał od niej, że najważniejsze jest by, gdy zajdzie potrzeba, był dzielnym człowiekiem. Wówczas pozna odpowiedź na swoje pytanie.
Pewnego grudniowego wieczora dzieci zostaÅ‚y w szkole po lekcjach do godziny dwudziestej pierwszej. OdbywaÅ‚y siÄ™ wtedy próby przedstawienia jaseÅ‚kowego. Uczniowie każdego wieczora przechwalali siÄ™ miÄ™dzy sobÄ…, co ich spotkaÅ‚o, gdy wracaÅ‚y po ciemku z prób do domów. WymyÅ›laÅ‚y, że widziaÅ‚y strachy, czekajÄ…ce na nich za każdym rogiem, ale pokonywaÅ‚y je swojÄ… odwagÄ….„Marcin Kozera” - streszczenie
Autor: Karolina MarlêgaNauczycielka oddaÅ‚a mu zeszyt z dyktandem mówiÄ…c, że napisaÅ‚ jej caÅ‚kiem nieźle. Marcin opuÅ›ciÅ‚ salÄ™ z „ciężkim sercem”. Krysia czekaÅ‚a na niego ciekawa, czy dostaÅ‚ karÄ™ od nauczycielki. Kozera odparÅ‚, że ta kobieta jest chyba bez serca. „ByÅ‚ zrozpaczony. ByÅ‚ smutny jak nigdy w życiu. Jakież to trudne rzeczy sÄ… na tym Å›wiecie. Nie wiedziaÅ‚ teraz, czy kocha AngliÄ™, czy paniÄ…, czy KrysiÄ™, czy StrzaÅ‚kowo, do którego tak pragnie pojechać ojciec. Czy można kochać to wszystko - to wszystko razem?”.
Dzieci uczą się jasełek
Pewnego grudniowego wieczora dzieci zostały w szkole po lekcjach do godziny dwudziestej pierwszej. Odbywały się wtedy próby przedstawienia jasełkowego, pani grała na pianinie.
Pewnego wieczora na próbie zostaÅ‚ Marcin, który nie braÅ‚ udziaÅ‚u w jaseÅ‚kach. Bohater obiecaÅ‚, że zachowa caÅ‚kowitÄ… ciszÄ™ i nie bÄ™dzie przeszkadzaÅ‚, toteż kobieta pozwoliÅ‚a mu zostać. Przez kilka nastÄ™pnych dni prób, chÅ‚opiec Å‚apaÅ‚ sylaby, potem nauczyÅ‚ siÄ™ Å›piewać razem z dziećmi. Gdy pani go z nich odpytywaÅ‚a, patrzyÅ‚ na niÄ… ze Å‚zami w oczach. I tak pomalutku Marcin czyniÅ‚ postÄ™py w nauce jÄ™zyka polskiego…
Próby wciąż trwaÅ‚y. Podczas analizy postaci żoÅ‚nierza - bohatera jednej z pieÅ›ni - nauczycielka wytÅ‚umaczyÅ‚a, że Å›piewnik zostaÅ‚ wydany w Warszawie, a „RzÄ…d rosyjski, który tam panuje nie pozwala przypominać o żoÅ‚nierzu polskim nawet w książce, nawet na przedstawieniu w teatrze”. W koÅ„cu jednak pod naciskiem uczniów zdecydowaÅ‚a, że wprowadzÄ… do jaseÅ‚ek scenÄ™ z żoÅ‚nierzem i rozdzieliÅ‚a wÅ›ród dzieci role z pieÅ›ni. Gdy uczniowie zaczÄ™li prosić paniÄ… o obsadzenie Kozery w roli uÅ‚ana, ta nazwaÅ‚a go maÅ‚ym Anglikiem i zapytaÅ‚a o chęć wcielenia siÄ™ w postać. Marcin zgodziÅ‚ siÄ™ bez wahania. RolÄ™ panny Krysi powierzono dziewczynce o tym samym imieniu, choć graÅ‚a już rolÄ™ anioÅ‚a. Marcin bardzo siÄ™ ucieszyÅ‚ z pomyÅ›lnego obrotu sprawy.
W tym czasie zapytał nauczycielkę, kim jest: Anglikiem czy Polakiem. Usłyszał od niej, że najważniejsze jest by, gdy zajdzie potrzeba, był dzielnym człowiekiem. Wówczas pozna odpowiedź na swoje pytanie.
W dużej sali Domu Towarzystwa Polskiego pani prowadziÅ‚a próby. GraÅ‚a na pianinie, chyba że dyrygowaÅ‚a chórem. Wtedy przy instrumencie zastÄ™powaÅ‚a jÄ… Wanda – najstarsza dziewczynka, która uczyÅ‚a siÄ™ muzyki i byÅ‚a córkÄ… zecera.
Pewnego wieczora na próbie zostaÅ‚ Marcin, który nie braÅ‚ udziaÅ‚u w jaseÅ‚kach. Pani zawsze zaraz po lekcji kazaÅ‚a mu wracać do domu. Gdy go zobaczyÅ‚a – zdziwiÅ‚a siÄ™. ChÅ‚opiec zapytaÅ‚ jÄ…, czy może zostać. Nauczycielka odpowiedziaÅ‚a, że skoro nie rozumie po polsku to bÄ™dzie tylko przeszkadzaÅ‚ i rozÅ›mieszaÅ‚ pozostaÅ‚e dzieci. Bohater obiecaÅ‚, że bÄ™dzie siÄ™ uczyÅ‚ w caÅ‚kowitej ciszy, toteż kobieta pozwoliÅ‚a mu zostać. Przez kilka nastÄ™pnych dni prób, chÅ‚opiec Å‚apaÅ‚ sylaby, potem nauczyÅ‚ siÄ™ Å›piewać razem z dziećmi. Gdy pani go z nich odpytywaÅ‚a patrzyÅ‚ na niÄ… ze Å‚zami w oczach. MówiÄ…c przekrÄ™caÅ‚ sÅ‚owa utworu, które potrafiÅ‚ jedynie mechanicznie powtarzać. W koÅ„cu nauczycielka wytÅ‚umaczyÅ‚a mu treść pieÅ›ni, a potem kazaÅ‚a mu nauczyć siÄ™ jÄ… pisać. I tak pomalutku Marcin czyniÅ‚ postÄ™py w nauce jÄ™zyka polskiego.
Próby wciąż trwaÅ‚y. Jedna z pieÅ›ni opowiadaÅ‚a o żoÅ‚nierzu, w konsekwencji czego dzieci zaproponowaÅ‚y pani, aby wprowadzić jego postać do przedstawienia. Wówczas nauczycielka wytÅ‚umaczyÅ‚a im, że Å›piewnik zostaÅ‚ wydany w Warszawie, a „RzÄ…d rosyjski, który tam panuje nie pozwala przypominać o żoÅ‚nierzu polskim nawet w książce, nawet na przedstawieniu w teatrze”. Uczniowie już sÅ‚yszeli od swoich rodziców uczestniczÄ…cych w spotkaniach Towarzystwa Polskiego o polskich żoÅ‚nierzach i niepodlegÅ‚oÅ›ci: „Dzieci nie jedno sÅ‚yszaÅ‚y. Dzieci chciaÅ‚y mieć żoÅ‚nierza w jaseÅ‚kach. Dzieci byÅ‚y gotowe bić siÄ™ z tymi, co nie pozwalajÄ… mu być ani nawet w teatrze i ani nawet w książce”. Pani zdecydowaÅ‚a jednak, że wprowadzÄ… do jaseÅ‚ek scenÄ™ z żoÅ‚nierzem. SiadÅ‚a do fortepianu i przygrywajÄ…c sobie zaÅ›piewaÅ‚a mazurka zaczynajÄ…cego siÄ™ od słów:
strona: 1 2 3 4 5 6 7
Szybki test:
Ojciec Marcina - Mateusz Kozera był:a) stolarzem
b) mleczarzem
c) kuśnierzem
d) krawcem
RozwiÄ…zanie
Marcin obiecał pokazać Krysi:
a) TamizÄ™
b) Trafalgar Square
c) Hyde Park
d) Tower of London
RozwiÄ…zanie
Na placu o nazwie Charles Square mieścił się:
a) Dom Towarzystwa Polskiego
b) Dom Polski
c) Dom Współpracy polsko-angielskiej
d) Dom Kultury Polskiej
RozwiÄ…zanie
Więcej pytań
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies