„Marcin Kozera” - streszczenie - strona 4
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Marcin Kozera

„Marcin Kozera” - streszczenie

Autor: Karolina Marlêga

Nauczycielka oddaÅ‚a mu zeszyt z dyktandem mówiÄ…c, że napisaÅ‚ jej caÅ‚kiem nieźle. Marcin opuÅ›ciÅ‚ salÄ™ z „ciężkim sercem”. Krysia czekaÅ‚a na niego ciekawa, czy dostaÅ‚ karÄ™ od nauczycielki. Kozera odparÅ‚, że ta kobieta jest chyba bez serca. „ByÅ‚ zrozpaczony. ByÅ‚ smutny jak nigdy w życiu. Jakież to trudne rzeczy sÄ… na tym Å›wiecie. Nie wiedziaÅ‚ teraz, czy kocha AngliÄ™, czy paniÄ…, czy KrysiÄ™, czy StrzaÅ‚kowo, do którego tak pragnie pojechać ojciec. Czy można kochać to wszystko - to wszystko razem?”.

Dzieci uczą się jasełek

Pewnego grudniowego wieczora dzieci zostały w szkole po lekcjach do godziny dwudziestej pierwszej. Odbywały się wtedy próby przedstawienia jasełkowego, pani grała na pianinie.

Pewnego wieczora na próbie zostaÅ‚ Marcin, który nie braÅ‚ udziaÅ‚u w jaseÅ‚kach. Bohater obiecaÅ‚, że zachowa caÅ‚kowitÄ… ciszÄ™ i nie bÄ™dzie przeszkadzaÅ‚, toteż kobieta pozwoliÅ‚a mu zostać. Przez kilka nastÄ™pnych dni prób, chÅ‚opiec Å‚apaÅ‚ sylaby, potem nauczyÅ‚ siÄ™ Å›piewać razem z dziećmi. Gdy pani go z nich odpytywaÅ‚a, patrzyÅ‚ na niÄ… ze Å‚zami w oczach. I tak pomalutku Marcin czyniÅ‚ postÄ™py w nauce jÄ™zyka polskiego…

Próby wciąż trwaÅ‚y. Podczas analizy postaci żoÅ‚nierza - bohatera jednej z pieÅ›ni - nauczycielka wytÅ‚umaczyÅ‚a, że Å›piewnik zostaÅ‚ wydany w Warszawie, a „RzÄ…d rosyjski, który tam panuje nie pozwala przypominać o żoÅ‚nierzu polskim nawet w książce, nawet na przedstawieniu w teatrze”. W koÅ„cu jednak pod naciskiem uczniów zdecydowaÅ‚a, że wprowadzÄ… do jaseÅ‚ek scenÄ™ z żoÅ‚nierzem i rozdzieliÅ‚a wÅ›ród dzieci role z pieÅ›ni. Gdy uczniowie zaczÄ™li prosić paniÄ… o obsadzenie Kozery w roli uÅ‚ana, ta nazwaÅ‚a go maÅ‚ym Anglikiem i zapytaÅ‚a o chęć wcielenia siÄ™ w postać. Marcin zgodziÅ‚ siÄ™ bez wahania. RolÄ™ panny Krysi powierzono dziewczynce o tym samym imieniu, choć graÅ‚a już rolÄ™ anioÅ‚a. Marcin bardzo siÄ™ ucieszyÅ‚ z pomyÅ›lnego obrotu sprawy.

W tym czasie zapytał nauczycielkę, kim jest: Anglikiem czy Polakiem. Usłyszał od niej, że najważniejsze jest by, gdy zajdzie potrzeba, był dzielnym człowiekiem. Wówczas pozna odpowiedź na swoje pytanie.
Pewnego grudniowego wieczora dzieci zostały w szkole po lekcjach do godziny dwudziestej pierwszej. Odbywały się wtedy próby przedstawienia jasełkowego. Uczniowie każdego wieczora przechwalali się między sobą, co ich spotkało, gdy wracały po ciemku z prób do domów. Wymyślały, że widziały strachy, czekające na nich za każdym rogiem, ale pokonywały je swoją odwagą.

W dużej sali Domu Towarzystwa Polskiego pani prowadziÅ‚a próby. GraÅ‚a na pianinie, chyba że dyrygowaÅ‚a chórem. Wtedy przy instrumencie zastÄ™powaÅ‚a jÄ… Wanda – najstarsza dziewczynka, która uczyÅ‚a siÄ™ muzyki i byÅ‚a córkÄ… zecera.

Pewnego wieczora na próbie zostaÅ‚ Marcin, który nie braÅ‚ udziaÅ‚u w jaseÅ‚kach. Pani zawsze zaraz po lekcji kazaÅ‚a mu wracać do domu. Gdy go zobaczyÅ‚a – zdziwiÅ‚a siÄ™. ChÅ‚opiec zapytaÅ‚ jÄ…, czy może zostać. Nauczycielka odpowiedziaÅ‚a, że skoro nie rozumie po polsku to bÄ™dzie tylko przeszkadzaÅ‚ i rozÅ›mieszaÅ‚ pozostaÅ‚e dzieci. Bohater obiecaÅ‚, że bÄ™dzie siÄ™ uczyÅ‚ w caÅ‚kowitej ciszy, toteż kobieta pozwoliÅ‚a mu zostać. Przez kilka nastÄ™pnych dni prób, chÅ‚opiec Å‚apaÅ‚ sylaby, potem nauczyÅ‚ siÄ™ Å›piewać razem z dziećmi. Gdy pani go z nich odpytywaÅ‚a patrzyÅ‚ na niÄ… ze Å‚zami w oczach. MówiÄ…c przekrÄ™caÅ‚ sÅ‚owa utworu, które potrafiÅ‚ jedynie mechanicznie powtarzać. W koÅ„cu nauczycielka wytÅ‚umaczyÅ‚a mu treść pieÅ›ni, a potem kazaÅ‚a mu nauczyć siÄ™ jÄ… pisać. I tak pomalutku Marcin czyniÅ‚ postÄ™py w nauce jÄ™zyka polskiego.

Próby wciąż trwaÅ‚y. Jedna z pieÅ›ni opowiadaÅ‚a o żoÅ‚nierzu, w konsekwencji czego dzieci zaproponowaÅ‚y pani, aby wprowadzić jego postać do przedstawienia. Wówczas nauczycielka wytÅ‚umaczyÅ‚a im, że Å›piewnik zostaÅ‚ wydany w Warszawie, a „RzÄ…d rosyjski, który tam panuje nie pozwala przypominać o żoÅ‚nierzu polskim nawet w książce, nawet na przedstawieniu w teatrze”. Uczniowie już sÅ‚yszeli od swoich rodziców uczestniczÄ…cych w spotkaniach Towarzystwa Polskiego o polskich żoÅ‚nierzach i niepodlegÅ‚oÅ›ci: „Dzieci nie jedno sÅ‚yszaÅ‚y. Dzieci chciaÅ‚y mieć żoÅ‚nierza w jaseÅ‚kach. Dzieci byÅ‚y gotowe bić siÄ™ z tymi, co nie pozwalajÄ… mu być ani nawet w teatrze i ani nawet w książce”. Pani zdecydowaÅ‚a jednak, że wprowadzÄ… do jaseÅ‚ek scenÄ™ z żoÅ‚nierzem. SiadÅ‚a do fortepianu i przygrywajÄ…c sobie zaÅ›piewaÅ‚a mazurka zaczynajÄ…cego siÄ™ od słów:

strona:    1    2    3    4    5    6    7  

Szybki test:

Budynek w którym odbywały się lekcje polskiego pomalowany był na kolor przypominający:
a) kawÄ™ z mlekiem
b) bawarkÄ™
c) kakao
d) czekoladÄ™
RozwiÄ…zanie

Na jakiej lekcji Marcin przyznał głośno, że jest Polakiem?
a) na lekcji języka angielskiego
b) na lekcji geografii
c) na lekcji historii
d) na lekcji języka polskiego
RozwiÄ…zanie

Występując jako polski żołnierz Kozera miał na głowie:
a) rogatywkÄ™
b) konfederatkÄ™
c) czako
d) kepi
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

Inne
Czas i miejsce akcji opowiadania „Marcin Kozera”
Biografia Marii DÄ…browskiej
„Marcin Kozera” - streszczenie
Streszczenie „Marcina Kozery” w piguÅ‚ce
Charakterystyka Marcina Kozery
Problematyka opowiadania „Marcin Kozera”
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „Marcina Kozery”
„Marcin Kozera” jako przykÅ‚ad opowiadania
TÅ‚o historyczne w opowiadaniu „Marcin Kozera”
Plan wydarzeÅ„ opowiadania „Marcin Kozera”
Motywy literackie w opowiadaniu „Marcin Kozera”
Cytaty z utworów Marii Dąbrowskiej
Kalendarium twórczości Marii Dąbrowskiej
Najważniejsze cytaty z opowiadania „Marcin Kozera”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies