„Marcin Kozera” - streszczenie - strona 5
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Marcin Kozera

„Marcin Kozera” - streszczenie

Autor: Karolina Marlêga

„Jeszcze jeden mazur dzisiaj,
nim dzionek zaświta.
Czy pozwoli panna Krysia? –
mÅ‚ody żoÅ‚nierz pyta…”.


Dalej w pieśni mowa była o radosnym tańcu żołnierza i panny Krysi, zakończonym nagłym dźwiękiem pobudki wzywającego go do boju. Wówczas bohater przedstawienia z żalem musiał pożegnać się z dziewczyną i ze szczęśliwym sercem udać się na służbę.

Nauczycielka rozdzieliÅ‚a wÅ›ród dzieci role z pieÅ›ni. Nie uwzglÄ™dniÅ‚a w tym Marcina. Kilkoro dzieci miaÅ‚o w głębi sceny zataÅ„czyć mazurka, Wicek i Felek odegrać bitwÄ™ za scenÄ…, a Stefan zatrÄ…bić na pobudkÄ™. Gdy uczniowie zaczÄ™li prosić paniÄ… o obsadzenie Kozery w roli uÅ‚ana ta nazwaÅ‚a go maÅ‚ym Anglikiem i zapytaÅ‚a o chęć wcielenia siÄ™ w postać. Marcin zgodziÅ‚ siÄ™ bez wahania. RolÄ™ panny Krysi powierzono dziewczynce o tym samym imieniu, choć graÅ‚a już rolÄ™ anioÅ‚a. Marcin bardzo siÄ™ ucieszyÅ‚ z pomyÅ›lnego obrotu sprawy. Od tej pory w facjatce zbierali siÄ™ pan Koskowski – krawiec, który przewÄ™drowaÅ‚ pół Å›wiata, znaÅ‚ kilka jÄ™zyków i mówiÅ‚ bardzo zabawnie, pani Halina – znajoma nauczycielka oraz dzieci biorÄ…ce udziaÅ‚ w spektaklu. Wszyscy zajÄ™ci byli szyciem kostiumów. Najlepiej z chÅ‚opców wychodziÅ‚o to Marcinowi.

OglÄ…dajÄ…c dekoracjÄ™ sali Kozera byÅ‚ zdumiony. Nieustannie pytaÅ‚ paniÄ… czy scenografia przypomina PolskÄ™. Za każdym razem otrzymywaÅ‚ twierdzÄ…cÄ… odpowiedź. DowiadywaÅ‚ siÄ™, że granatowy perkal na Å›cianie oznaczaÅ‚ niebo zimowej nocy, a żółte pluskiewki – roje gwiazd. Z kolei rozÅ‚ożony na deskach biaÅ‚y materiaÅ‚ symbolizowaÅ‚ Å›nieżne pola. Dzieci dowiedziaÅ‚y siÄ™, że w tym czasie w Polsce panowaÅ‚a zima i sypaÅ‚ Å›nieg. GranicÄ™ nieba i pola wyznaczaÅ‚ las i zrobione z kolorowych materii Å›wiateÅ‚ka wsi.

W tym czasie Kozera zapytał nauczycielkę kim jest: Anglikiem czy Polakiem. Usłyszał od niej, że najważniejsze jest by, gdy zajdzie potrzeba, był dzielnym człowiekiem. Wówczas pozna odpowiedź na swoje pytanie.

Przedstawienie

W drugi dzień świąt Bożego Narodzenia odbyło się przedstawienie jasełek. Wśród przybyłych byli Polacy z dzielnicy robotniczej, polscy studenci z Oxfordu, a także bogaci Polacy z zachodniej części Londynu, ubrani w ciepłe futra.
Rozpoczęło siÄ™ przedstawienie. Dzieci zaczęły Å›piewać pieÅ›ni, a pani graÅ‚a na pianinie ukrytym za dekoracjÄ… ze Å›wierków. Rodzice siedzÄ…cy na widowni rozpoznali wÅ›ród wystÄ™pujÄ…cych swoje pociechy, byli dumni i zachwycali siÄ™ kostiumami. Jedynie ojciec Marcina czekaÅ‚ jeszcze na wystÄ™p syna. W koÅ„cu pojawiÅ‚a siÄ™ Krysia z Marcinem przebranym za uÅ‚ana. Choć dzieci szeptaÅ‚y, aby zaczÄ…Å‚ taÅ„czyć z koleżankÄ… (takÄ… miaÅ‚ rolÄ™), on staÅ‚ nieruchomy, wyprężony na baczność i stremowany. Dziewczynka także nie taÅ„czyÅ‚a. Stali sztywno trzymajÄ…c siÄ™ za rÄ™ce. Dopiero na okrzyk Stefana: „Do broni!” otrzÄ…sÅ‚ siÄ™, uklÄ™knÄ…Å‚ i pocaÅ‚owaÅ‚ towarzyszkÄ™ w rÄ™kÄ™, z oczu pÅ‚ynęły mu Å‚zy.

Po spektaklu obce kobiety zasypywaÅ‚y Marcina pytaniami w jÄ™zyku polskim, ale on nie rozumiaÅ‚ ich sensu. ByÅ‚o mu bardzo wstyd. ZapÅ‚akany pobiegÅ‚ do szatni, zdarÅ‚ z siebie żoÅ‚nierskÄ… kurtkÄ™, w wielkiej wÅ›ciekÅ‚oÅ›ci porozrzucaÅ‚ pÅ‚aszcze kolegów. Gdy pani chwyciÅ‚a go za rÄ™ce i zapytaÅ‚a, o co chodzi, krzyknÄ…Å‚: „(…) tam do mnie mówili, a ja nie rozumiaÅ‚em. StaÅ‚em jak baran. Nie chcÄ™ takiego udawania! Oni myÅ›leli, że ja to wy! Å»e ja to wszystko umiem, rozumiem! A ja jak papuga! To oszustwo! To podÅ‚ość! Mam taÅ„czyć, a nie umiem mówić”.

W drugi dzień świąt Bożego Narodzenia odbyło się przedstawienie jasełek. W dużej sali Domu Towarzystwa Polskiego ściany zastawione były wielkimi świerkowymi gałęziami roztaczającymi w koło zapach lasu. Wśród przybyłych byli Polacy z dzielnicy robotniczej, polscy studenci z Oxfordu, a także bogaci Polacy z zachodniej części Londynu, ubrani w ciepłe futra. Ponieważ na scenie nie było kurtyny, goście od razu zobaczyli świetlne gwiazdy połyskujące na dekoracji.

strona:    1    2    3    4    5    6    7  

Szybki test:

Przy instrumencie podczas prób przedstawienia nauczycielkę zastępowała córka zecera: Wanda
a) Zosia
b) Wanda
c) Krysia
d) Nacia
RozwiÄ…zanie

Na jakiej lekcji Marcin przyznał głośno, że jest Polakiem?
a) na lekcji języka polskiego
b) na lekcji geografii
c) na lekcji historii
d) na lekcji języka angielskiego
RozwiÄ…zanie

Na placu o nazwie Charles Square mieścił się:
a) Dom Współpracy polsko-angielskiej
b) Dom Towarzystwa Polskiego
c) Dom Polski
d) Dom Kultury Polskiej
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

Inne
Czas i miejsce akcji opowiadania „Marcin Kozera”
Biografia Marii DÄ…browskiej
„Marcin Kozera” - streszczenie
Streszczenie „Marcina Kozery” w piguÅ‚ce
Charakterystyka Marcina Kozery
Problematyka opowiadania „Marcin Kozera”
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „Marcina Kozery”
„Marcin Kozera” jako przykÅ‚ad opowiadania
TÅ‚o historyczne w opowiadaniu „Marcin Kozera”
Plan wydarzeÅ„ opowiadania „Marcin Kozera”
Motywy literackie w opowiadaniu „Marcin Kozera”
Cytaty z utworów Marii Dąbrowskiej
Kalendarium twórczości Marii Dąbrowskiej
Najważniejsze cytaty z opowiadania „Marcin Kozera”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies