JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dzieje Tristana i Izoldy
Utwór ten jest typowym przykładem romansu rycerskiego, który rozkwitł jako odmiana romansu w XV i XVI wieku. Oto główne cechy charakterystyczne dla tego gatunku literackiego na przykładzie omawianego utworu:
Największy rozkwit romansu zachodnioeuropejskiego przypadł na czasy późnego średniowiecza (chansons de geste). Wywodzi się prawdopodobnie z hellenistycznej Grecji (III-I w. p.n.e.).
- Użycie w tytule sÅ‚owa „dzieje”, by wskazać na chronologiczny ukÅ‚ad zdarzeÅ„, bez retrospekcji (utwór otwiera informacja o urodzeniu, a koÅ„czy o Å›mierci pierwszoplanowego bohatera – Tristana) oraz imion pary głównych bohaterów (choć na poczÄ…tku przez kilka rozdziałów czytamy tylko o losach mÅ‚odzieÅ„ca, to potem, gdy już pojawia siÄ™ Izolda – ich uczucia, rozterki i poglÄ…dy sÄ… przedstawiane w takim samym stopniu znaczenia, na równouprawnionym poziomie).
- Narracja skupiona na zdarzeniach i przygodach, a nie na rozważaniach analizujących psychologiczne cechy determinujące danego bohatera do dokonania takiego, a nie innego wyboru. Poprzez elementy komentarza narrator ujawnia swój przychylny stosunek do postępowania bohaterów, nie jest obiektywny, przez co wpływa na odbiór dzieła przez czytelników.
- Tematyka osnuta wokół dziejów legendarnych rycerzy, ich czynów, przygód, a przede wszystkim - miłości.
- Żywa fabuła, częste zwroty akcji, zaskakujące zakończenia pewnych wątków (choćby o wydaniu wyroku śmierć na kochanków). W utworze każdy wątek, mniej lub bardziej rozbudowany ma znaczenie (na przykład ustalenie między Tristanem a Kahedrynem kolorów żagla).
- Elementy baśniowej fantastyki (olbrzymy, smoki, magiczne napoje).
- Samotne oczekiwanie na Å›mierć, z przybyciem której jest siÄ™ pogodzonym: „Wreszcie Tristan kazaÅ‚ siÄ™ przenieść do szaÅ‚asu zbudowanego na stromym wybrzeżu; tam, leżąc naprzeciw fal, czekaÅ‚ Å›mierci. MyÅ›laÅ‚: "OpuÅ›ciÅ‚eÅ› mnie tedy, królu Marku, mnie, którym ocaliÅ‚ cześć twej ziemi? Nie; wiem o tym, zacny wuju, że oddaÅ‚byÅ› życie w zamian za moje; ale co poradzi twoja tkliwość? Trzeba mi umierać! Lubo jest wszakże oglÄ…dać sÅ‚oÅ„ce i serce moje jeszcze jest krzepkie. ChciaÅ‚bym siÄ™ puÅ›cić na szerokie morze...”.
a) inwersjÄ™ czasowÄ…
b) chronologiczny układ zdarzeń
c) występowanie retrospekcji
d) dziejopisarski charakter dzieła
RozwiÄ…zanie
Romans rycerski, który rozkwitł jako odmiana romansu w:
a) XIV i XV wieku
b) XIII i XIV wieku
c) XV i XVI wieku
d) XII i XIII wieku
RozwiÄ…zanie
Narracja „Dziejów Tristana i Izoldy” skupiona jest na:
a) opisach wydarzeń historycznych
b) zdarzeniach
c) opisach przyrody
d) psychologii bohaterów
RozwiÄ…zanie
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
„Dzieje Tristana i Izoldy” jako przykÅ‚ad romansu rycerskiego
Autor: Karolina MarlêgaUtwór ten jest typowym przykÅ‚adem romansu rycerskiego, który rozkwitÅ‚ jako odmiana romansu w XV i XVI wieku. Oto główne cechy charakterystyczne dla tego gatunku literackiego na przykÅ‚adzie omawianego utworu:
Największy rozkwit romansu zachodnioeuropejskiego przypadł na czasy późnego średniowiecza (chansons de geste). Wywodzi się prawdopodobnie z hellenistycznej Grecji (III-I w. p.n.e.).
- Użycie w tytule sÅ‚owa „dzieje”, by wskazać na chronologiczny ukÅ‚ad zdarzeÅ„, bez retrospekcji (utwór otwiera informacja o urodzeniu, a koÅ„czy o Å›mierci pierwszoplanowego bohatera – Tristana) oraz imion pary głównych bohaterów (choć na poczÄ…tku przez kilka rozdziałów czytamy tylko o losach mÅ‚odzieÅ„ca, to potem, gdy już pojawia siÄ™ Izolda – ich uczucia, rozterki i poglÄ…dy sÄ… przedstawiane w takim samym stopniu znaczenia, na równouprawnionym poziomie).
- Narracja skupiona na zdarzeniach i przygodach, a nie na rozważaniach analizujących psychologiczne cechy determinujące danego bohatera do dokonania takiego, a nie innego wyboru. Poprzez elementy komentarza narrator ujawnia swój przychylny stosunek do postępowania bohaterów, nie jest obiektywny, przez co wpływa na odbiór dzieła przez czytelników.
- Tematyka osnuta wokół dziejów legendarnych rycerzy, ich czynów, przygód, a przede wszystkim - miłości.
- Żywa fabuła, częste zwroty akcji, zaskakujące zakończenia pewnych wątków (choćby o wydaniu wyroku śmierć na kochanków). W utworze każdy wątek, mniej lub bardziej rozbudowany ma znaczenie (na przykład ustalenie między Tristanem a Kahedrynem kolorów żagla).
- Elementy baśniowej fantastyki (olbrzymy, smoki, magiczne napoje).
- Samotne oczekiwanie na Å›mierć, z przybyciem której jest siÄ™ pogodzonym: „Wreszcie Tristan kazaÅ‚ siÄ™ przenieść do szaÅ‚asu zbudowanego na stromym wybrzeżu; tam, leżąc naprzeciw fal, czekaÅ‚ Å›mierci. MyÅ›laÅ‚: "OpuÅ›ciÅ‚eÅ› mnie tedy, królu Marku, mnie, którym ocaliÅ‚ cześć twej ziemi? Nie; wiem o tym, zacny wuju, że oddaÅ‚byÅ› życie w zamian za moje; ale co poradzi twoja tkliwość? Trzeba mi umierać! Lubo jest wszakże oglÄ…dać sÅ‚oÅ„ce i serce moje jeszcze jest krzepkie. ChciaÅ‚bym siÄ™ puÅ›cić na szerokie morze...”.
Szybki test:
SÅ‚owo w tytule - „dzieje” użyto by wskazać na:a) inwersjÄ™ czasowÄ…
b) chronologiczny układ zdarzeń
c) występowanie retrospekcji
d) dziejopisarski charakter dzieła
RozwiÄ…zanie
Romans rycerski, który rozkwitł jako odmiana romansu w:
a) XIV i XV wieku
b) XIII i XIV wieku
c) XV i XVI wieku
d) XII i XIII wieku
RozwiÄ…zanie
Narracja „Dziejów Tristana i Izoldy” skupiona jest na:
a) opisach wydarzeń historycznych
b) zdarzeniach
c) opisach przyrody
d) psychologii bohaterów
RozwiÄ…zanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies