Świteź - interpretacja i analiza - strona 4
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Świteź - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Ponadto Mickiewiczowi udało się uzyskać efekt swobodnej wypowiedzi gawędziarza, pomijając pierwsze strofy, w których znajduje się opis jeziora. W tym miejscu warto zacytować komentarz Zgorzelskiego:
„TÄ™ potocznÄ… swobodÄ™ gawÄ™dziarza podkreÅ›la poeta różnymi sposobami. Raz sÄ… to bezpoÅ›rednie zwroty narratora do fikcyjnego sÅ‚uchacza («Ktokolwiek bÄ™dziesz…») bÄ…dź też wyznania dotyczÄ…ce jego wÅ‚asnej reakcji («Drżę caÅ‚y…»). Kiedy indziej – wyraźnie zamanifestowanie niewiedzy w sprawie dalszego biegu wypadków lub tajemniczość pewnych zjawisk, których nie usiÅ‚uje nawet tÅ‚umaczyć: «Co to ma znaczyć? – różni różnie plotÄ…, / Coż, kiedy nie byÅ‚ nikt na dnie; / BiegajÄ… wieÅ›ci pomiÄ™dzy prostotÄ…, / Lecz ktoż z nich prawdÄ™ odgadnie»” (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.).

CechÄ… charakterystycznÄ… narracji „Åšwitezi” jest relacjonowanie wydarzeÅ„ dramatycznych tak, jakby dziaÅ‚y siÄ™ równoczeÅ›nie z opowieÅ›ciÄ… podmiotu lirycznego, niemalże na oczach czytelnika. Tendencja do uwspółczeÅ›niania wydarzeÅ„ z przeszÅ‚oÅ›ci jest powiÄ…zana z udawanÄ… nieÅ›wiadomoÅ›ciÄ… narratora na temat tego, co dalej nastÄ…pi. Nawet wydarzenia z opowieÅ›ci kobiety z jeziora zostaÅ‚y ukazane w taki sposób, jakby rozgrywaÅ‚y siÄ™ na oczach zgromadzonych na brzegu:
„Skoro przeczytaÅ‚ Tuhan list książęcy
I wydał rozkaz do wojny,
Stanęło zaraz mężów pięć tysięcy,
A każdy konny i zbrojny. Uderzą w trąby, rusza młódź, już w bramie
BÅ‚yska Tuhana proporzec,
Lecz Tuhan stanie i ręce załamie,
I znowu jedzie na dworzec”.

O funkcji artystycznej tego Å›rodka poetyckiego wyrazu wspomina Zgorzelski: „zgodnie z obserwacjÄ… jÄ™zykoznawców nie tylko podkreÅ›la szybkie tempo zdarzeÅ„, ich nagÅ‚ość i krótkotrwaÅ‚ość, ale także zmierza do dramatycznego uwspółczeÅ›nienia ich tak, jakby w tej chwili rozgrywaÅ‚y siÄ™ przed oczyma wyobraźni narratora i sÅ‚uchaczów” (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.).

JÄ™zyk narracji „Åšwitezi” jest dynamiczny, zdecydowanie bliżej mu do gawÄ™dy, aniżeli monotonnej pieÅ›ni. W omawianej balladzie Mickiewicz zasygnalizowaÅ‚ jedynie pewne elementy, które w późniejszych jego utworach staÅ‚y siÄ™ wyznacznikami charakterystycznymi nie tylko dla jego pióra, ale caÅ‚ego polskiego romantyzmu. Przede wszystkim wzmocniÅ‚ stylistycznÄ… rolÄ™ metafory, która sÅ‚użyÅ‚a odtÄ…d do budowania nastroju tajemniczoÅ›ci, gdzie każdy przedmiot z naszego otoczenia mógÅ‚ zmieniać swoje znaczenie.
Drugą nowością było łączenie szeregu zdań współrzędnych, które rozpoczynały się od tego samego wyrazu, najczęściej łącznika. Oto przykład:
„Nieraz Å›ród wody gwar jakoby w mieÅ›cie,
Ogień i dym bucha gęsty,
I zgiełk walczących, i wrzaski niewieście,
I dzwonów gwaÅ‚t, i zbrój chrzÄ™sty”.
Co miało na celu nadanie narracji niezwykłości, wprowadzenia poczucia zagrożenia, zbudowania tajemniczego nastroju.

„Åšwiteź” skÅ‚ada siÄ™ z czterdziestu oÅ›miu czterowersowych strof. Schemat wersyfikacyjny zostaÅ‚ zbudowany naprzemiennie – wersy jedenastozgÅ‚oskowe przeplatajÄ… siÄ™ miarowo z wersami oÅ›miozgÅ‚oskowymi. Rymy majÄ… charakter krzyżowy (ABAB).

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies