Do M*** - interpretacja i analiza - strona 3
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Do M*** - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Analiza

Adam Mickiewicz w wierszu „Do M***” stworzyÅ‚ iluzjÄ™ dynamicznej dyskusji kochanków, którzy siÄ™ rozstali. RealnoÅ›ci analizowanemu tekstowi nadaje jego autobiograficzny charakter - podmiotem lirycznym jest w tym wypadku autor, a adresatkÄ… jego słów tajemnicza „M” – chodzi tu najprawdopodobniej o mÅ‚odzieÅ„czÄ… miÅ‚ość poety, MarylÄ™ WereszczakównÄ™.

Pierwszoosobowa konstrukcja „ja” mówiÄ…cego potÄ™guje dramatyzacjÄ™ monologu oraz wzmacnia Å‚adunek emocjonalny tekstu sprawiajÄ…c, iż dzieÅ‚o romantycznego wieszcza uważane jest po dziÅ› dzieÅ„ za dowód z jednej strony stanowczego i gwaÅ‚townego charakteru autora, z drugiej zaÅ› – za potwierdzenie jego wrażliwej, lirycznej i delikatnej natury.
„Liryczność ujawnia siÄ™ tu również w spotÄ™gowaniu Å‚adunku emocjonalnego, przenikajÄ…cego zarówno caÅ‚ość utworu, jak i każda ze strof (…) [przede wszystkim zaÅ›] w naturalnoÅ›ci wysÅ‚owienia przejmujÄ…cego sugestia impulsywnej bezpoÅ›rednioÅ›ci wyznania (…)Jego romantyczność zaznacza sie przede wszystkim w wyrażaniu osobowoÅ›ci ludzkiej i jej intymnych, niepowtarzalnych, jednostkowych doznaÅ„” (Cz. Zgorzelski, „Owoce wileÅ„sko-kowieÅ„skiej twórczoÅ›ci lirycznej", [w:] tegoż, „O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeÅ„ i uogólnieÅ„”, Warszawa 2001).

Formę tekstu organizuje już jego tytuł, przywodzący na myśl utwory wpisywane do pamiętnika, dedykowane określonej osobie. Fakt sięgnięcia po Mickiewicza jedynie po pierwsza literę imienia adresatki dzieła może świadczyć o chęci zachowania odrobiny prywatności, o pewne niedomówienie, wnoszące w poezji więcej treści niż 100 słów.

Pierwsza strofa jest zbudowana na zasadzie paraleli, gdzie trzykrotnie powtarza siÄ™ anaforyczny rozkaźnik „precz”:
Precz z moich oczu! (…)
Precz z mego serca! (…)
Precz z mej pamiÄ™ci!(…)”.

Powtórzenia podkreÅ›lajÄ… bolesność chwili rozstania i nieodwoÅ‚alność decyzji kobiety, która każde podmiotowi odejść. Mimo szczerego uczucia, jakim darzy on „M”, godzi siÄ™ z wolÄ… wybranki. Zaznacza jednak, że nawet jeÅ›li wyrzuci siÄ™ kogoÅ› z serca i z zasiÄ™gu wzroku, to i tak nie da siÄ™ tego uczynić ze wspomnieniami – te pozostajÄ… niezmienne.
Od drugiej strofy język utworu zaczyna przypominać mowę potoczną, zgodnie z zasadą przystępności poezji dla szerokiego spectrum odbiorcy:
„Jak cieÅ„ tym dÅ‚uższy, gdy padnie z daleka,
Tym szerzej koło żałobne roztoczy,
- Tak moja postać, im dalej ucieka,
Tym grubszym kirem twÄ… pamięć pomroczy”.
PrzystÄ™pność wiersza wzmacnia jego prostota nie tylko w warstwie leksykalnej, lecz również w naturalnoÅ›ci kompozycji, polegajÄ…cej w głównej mierze po prostu na wyliczaniu: „Liryczność dominuje tu przede wszystkim w organizacji wiersza rozwijajÄ…cego sie mocÄ… paralelizmów, powtórzeÅ„ i zróżnicowanego podobieÅ„stwa scen napÅ‚ywajÄ…cych w gradacyjnym porzÄ…dku” (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.).

Przekonanie o niemożności manipulowania pamięcią jest szerzej rozwinięte w strofie trzeciej, powtórzonej niemal dosłownie na zakończenie liryku:
„Na każdym miejscu i o każdej dobie,
Gdziem z tobą płakał, gdziem się z tobą bawił,
Wszędzie i zawsze będę ja przy tobie,
Bom wszÄ™dzie czÄ…stkÄ™ mej duszy zostawiÅ‚”.

Adam Mickiewicz dowodzi w analizowanym utworze mistrzostwa w kreÅ›leniu sÅ‚owem zamkniÄ™tych obrazów i podsumowywaniu ich lirycznymi, uniwersalnymi puentami. Autor opracowania dziaÅ‚ romantycznego wieszcza, CzesÅ‚aw Zgorzelski, twierdzi, że w liryku „Do M***” rzÄ…dzi: „zasada „paciorkowego” nanoszenia analogicznych czÄ…stek wyraźnie spojonych ze sobÄ… niciÄ… przewodniÄ…. W wierszu Do M*** przybiera to postać wariacji lirycznych na temat domniemanych przypomnieÅ„ kochanki, zamkniÄ™tych powtórzeniem stroficznym „ramy” (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.).

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies