Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga


Motyw pogrzebu
pojawiÅ‚ siÄ™ także w innych dzieÅ‚ach Norwida. Szczegóły pochówków wielu znanych osób poeta przytoczyÅ‚ na przykÅ‚ad w wiersza „CoÅ› Ty Atenom zrobiÅ‚, Sokratesie”. Liryk wypeÅ‚nia pamięć o wybitnych jednostkach, takich jak Sokrates, Napoleon, Szopen, Mickiewicz, John Brown, Dante, KoÅ›ciuszko. Mimo, iż pochodzÄ… z różnych czasów i reprezentujÄ… różne dziedziny, Å‚Ä…czy je bezkompromisowe oddanie sprawie, czÄ™sto również niezrozumienie przez współczesnych i odtrÄ…cenie. Do takich postaci należy również generaÅ‚ Józef Bem.
W jednym z opracowań Marian Stala konstatuje:
„wiersz ten warto czytać z romantycznymi utworami pomyÅ›lanymi jako hoÅ‚d dla żoÅ‚nierza – bohatera, z RedutÄ… Ordona, ÅšmierciÄ… PuÅ‚kownika Mickiewicza, z wierszami Na sprowadzenie prochów Napoleona, Pogrzeb kapitana Meyznera i SowiÅ„ski w okopach Woli SÅ‚owackiego. Takie zestawienie z bliskÄ… tradycjÄ… pozwala docenić konsekwencjÄ™, z jakÄ… Norwid wystylizowaÅ‚ żaÅ‚obnÄ… uroczystość ku czci generaÅ‚a Bema, pokazujÄ…c jÄ… jako niekoÅ„czÄ…cy siÄ™ pochód w przyszÅ‚ość, unaoczniajÄ…cy nieÅ›miertelność sÅ‚awy generaÅ‚a i przyszÅ‚e zwyciÄ™stwo idei wolnoÅ›ci, o którÄ… walczyÅ‚.”

Wracając do analizowanego tekstu, pierwsza część przedstawia dokładny opis pogrzebu tytułowego generała (strofy I-III). Sytuacja liryczna została skonstruowana na podstawie szczegółów pochówków dawnych wodzów słowiańskich, znanych z tekstów źródłowych, wystylizowana na wzór pogrzebów dawnych wodzów słowiańskich. Archaizacja pogrzebu sprawiła, iż pogrzeb zyskał podniosły, pełen powagi charakter.

Podmiot cofnął się do wcześniejszych wieków, umiejscawiając scenerię pogrzebu nie w XIX, a w znacznie odleglejszym wieku. Pojawia się wiele typowych dla rycerskiego pogrzebu rekwizytów należących niegdyś do zmarłego wodza: miecz, zbroja, koń, sokół:
„Czemu, Cieniu, odjeżdżasz, rÄ™ce zÅ‚amawszy na pancerz,
Przy pochodniach, co skrami grajÄ… okoÅ‚o twych kolan? –
Miecz wawrzynem zielony i gromnic płakaniem dziś polan;
Rwie siÄ™ sokół i koÅ„ twój podrywa stopÄ™ jak tancerz”.
Zacytowany fragment prezentuje także otwierajÄ…cÄ… wiersz apostrofÄ™ do tytuÅ‚owego bohatera (liryka inwokacyjna), zmuszonego dopiero przez Å›mierć do zÅ‚ożenia broni (zÅ‚amania rÄ…k na pancerz), a nie przez wroga. CieÅ„ odnosi siÄ™ do mitycznej Krainy Cieni, do której po Å›mierci odchodzÄ… ludzie, jest także symbolem czegoÅ›, co jest jeszcze dostrzegalne, a już nie przynależy do ziemskiego Å›wiata. Bem jeszcze nie „odjechaÅ‚” – odjeżdża wÅ‚aÅ›nie teraz, na oczach ludzi (czas teraźniejszy). Apostrofa przyjmuje postać pytania retorycznego.

Jakie jeszcze informacje na temat bohatera przynoszÄ… cztery przytoczone wersy? Nagolennik (części zbroi zakrywajÄ…cej część nogi miÄ™dzy kolanem a stopÄ…) zmarÅ‚ego jest pÅ‚aszczyznÄ…, w której odbija siÄ™ blask pochodni, zaÅ› jego biodro do miejsce przyczepienia oplecionego wawrzynem miecza. Pojawienie siÄ™ liÅ›ci wieÅ„czÄ…cych gÅ‚owy bohaterów w starożytnym Rzymie i Grecji w pogrzebowym obrzÄ…dku Å›wiadczy o pozycji zmarÅ‚ego. Oprócz wiernego rumaka, Bemowi towarzyszy także sokół – kolejny atrybut Å›redniowiecznego rycerza. Oba zwierzÄ™ta „rwÄ… siÄ™” przed siebie, nie godzÄ… siÄ™ na zaistniaÅ‚Ä… sytuacjÄ™, na rozÅ‚Ä…kÄ™ z panem.

Stylizacja na pogrzeb rycerski stawia Józefa Bema wśród najznakomitszych żołnierzy w historii świata. Stworzony przez Norwida, wręcz monumentalny opis przypomina reporterską relację, zadziwia szczegółowością i dokładnością, dowodząc przy tym ogromnego przygotowania merytorycznego poety przed przystąpieniem do pisania wiersza. Narastające z każdym wersem bogactwo opisu i skrupulatność w rejestracji poszczególnych detali sprawiają, iż przeniesieniu czytelnika do dawnych obyczajów pogrzebowych nie towarzyszy frustracja spowodowana trudnością w wyobrażeniu sobie scenerii. Dzięki temu, iż cały opis kreśli trzecioosobowy narrator, czyniąc to przy użyciu elementów liryki sytuacyjnej i zachowanie dystansu, odbiorca staje się uczestnikiem opisywanych zdarzeń:

strona:    1    2    3    4    5    6  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies