JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Makbet
Zło jest bodajże najważniejszym tematem poruszonym w Makbecie. Ukazane jest ono w utworze na trzy sposoby. Pierwszy to cechy osobowości Makbeta i jego małżonki. Ich przerośnięte ambicje, żądza władz i zdolność do uczynienia wszystkiego, aby osiągnąć cel. Dodatkowo Lady Makbet obciążona jest skłonnościami do manipulacji, knucia i podżegania do najstraszliwszych zbrodni.
Ten rodzaj zła pochodzi z ludzkiego wnętrza, można powiedzieć, że z ludzkiej natury. Wrodzone negatywne cechy osobowościowe bohaterów ścierają się na poziomie psychiki z sumieniem i moralnością. W monologach Makbeta najlepiej widać tę walkę zła, pochodzącego z wewnątrz umysłu, z poczuciem przestrzegania zasad przyzwoitości. Widać to na przykład w scenie, gdy bohater przeżywa rozterki przed zabiciem Dunkana:
„Jestem i krewnym jego, i wasalem.
To samo zbyt już przeważnie potępia
Taki postÄ™pek – lecz jestem, co wiÄ™cej,
I gospodarzem jego, który winien
Drzwi zamknąć jego zabójcy, nie, owszem,
Sam mu do piersi zbójczy nóż przykÅ‚adać”.
Drugi sposób ukazuje zło zewnętrzne, niezależne od człowieka. Uosabiają je wiedźmy i ich bogini Hekate, która tak mówi o sobie:
„A mnie, mistrzyniÄ™ waszÄ…, mnie,
Krzewiącą głównie wszystko złe,
Nie wezwać nawet do udziału
W tym dziele Å›mierci i zakaÅ‚u?”.
Ich działania mają na celu opanowanie świata przez chaos i niegodziwość. Poza tym, że te nadprzyrodzone postacie można wyczuć instynktownie, to Szekspir podkreślił ich bezeceństwo wyglądem i towarzyszącym ich pojawianiu się grzmotami i błyskawicami, co wytwarza wokół nich nastrój grozy. Czarownice są w swoich działaniach bezwzględne, co widać, gdy jedna z nich ma zamiar zemścić się na kobiecie, która ją obraziła, zabijając nie ją, ale jej niewinnego męża. Zło reprezentowane przez wiedźmy jest o tyle groźniejsze, że wpływa na to, płynące z ludzkiej natury, uwypukla je i potęguje. Dzieje się tak w przypadku Makbeta. Wróżby czarownic powodują, że zdobywa się na zbrodnicze czyny, których wcześniej na pewno by nie popełnił. Te czyny doprowadziły w ostateczności do upadku bohatera.
ZastanawiajÄ…ce jest to, że wszystkie postaci symbolizujÄ…ce zÅ‚o sÄ… kobietami. Najprawdopodobniej bierze siÄ™ to z powszechnie obowiÄ…zujÄ…cych ówczeÅ›nie praktyk posÄ…dzania przedstawicielek pÅ‚ci piÄ™knej o kontakty z siÅ‚ami nieczystymi. Postaci fantastyczne w dramacie szekspirowskim nie miaÅ‚y na celu ubarwienia i uatrakcyjnienia odbioru sztuki, ale posiadaÅ‚y wielkie znaczenie symboliczne.Problem zÅ‚a w „Makbecie”
Autor: Karolina MarlêgaZÅ‚o jest bodajże najważniejszym tematem poruszonym w Makbecie. Ukazane jest ono w utworze na trzy sposoby. Pierwszy to cechy osobowoÅ›ci Makbeta i jego małżonki. Ich przeroÅ›niÄ™te ambicje, żądza wÅ‚adz i zdolność do uczynienia wszystkiego, aby osiÄ…gnąć cel. Dodatkowo Lady Makbet obciążona jest skÅ‚onnoÅ›ciami do manipulacji, knucia i podżegania do najstraszliwszych zbrodni.
Ten rodzaj zła pochodzi z ludzkiego wnętrza, można powiedzieć, że z ludzkiej natury. Wrodzone negatywne cechy osobowościowe bohaterów ścierają się na poziomie psychiki z sumieniem i moralnością. W monologach Makbeta najlepiej widać tę walkę zła, pochodzącego z wewnątrz umysłu, z poczuciem przestrzegania zasad przyzwoitości. Widać to na przykład w scenie, gdy bohater przeżywa rozterki przed zabiciem Dunkana:
„Jestem i krewnym jego, i wasalem.
To samo zbyt już przeważnie potępia
Taki postÄ™pek – lecz jestem, co wiÄ™cej,
I gospodarzem jego, który winien
Drzwi zamknąć jego zabójcy, nie, owszem,
Sam mu do piersi zbójczy nóż przykÅ‚adać”.
Drugi sposób ukazuje zło zewnętrzne, niezależne od człowieka. Uosabiają je wiedźmy i ich bogini Hekate, która tak mówi o sobie:
„A mnie, mistrzyniÄ™ waszÄ…, mnie,
Krzewiącą głównie wszystko złe,
Nie wezwać nawet do udziału
W tym dziele Å›mierci i zakaÅ‚u?”.
Ich działania mają na celu opanowanie świata przez chaos i niegodziwość. Poza tym, że te nadprzyrodzone postacie można wyczuć instynktownie, to Szekspir podkreślił ich bezeceństwo wyglądem i towarzyszącym ich pojawianiu się grzmotami i błyskawicami, co wytwarza wokół nich nastrój grozy. Czarownice są w swoich działaniach bezwzględne, co widać, gdy jedna z nich ma zamiar zemścić się na kobiecie, która ją obraziła, zabijając nie ją, ale jej niewinnego męża. Zło reprezentowane przez wiedźmy jest o tyle groźniejsze, że wpływa na to, płynące z ludzkiej natury, uwypukla je i potęguje. Dzieje się tak w przypadku Makbeta. Wróżby czarownic powodują, że zdobywa się na zbrodnicze czyny, których wcześniej na pewno by nie popełnił. Te czyny doprowadziły w ostateczności do upadku bohatera.
Trzeci aspekt zÅ‚a odzwierciedla siÄ™ w efektach panowania Makbeta – wÅ‚adcy Szkocji. Styl rzÄ…dzenia tyrana wynika z jego cech osobowoÅ›ciowych, ale niestety, tych zÅ‚ych. Czarownice symbolizujÄ…ce zÅ‚o zewnÄ™trzne nie majÄ… wpÅ‚ywu na sposób sprawowania wÅ‚adzy przez Makbeta. Za jego rzÄ…dów wyeliminowana zostaÅ‚a niemal caÅ‚a opozycja. Mordowani byli także niewinni obywatele. Najlepiej sytuacjÄ™, jaka miaÅ‚a miejsce za czasów panowania tytuÅ‚owego bohatera w Szkocji oddajÄ… sÅ‚owa Lady Makduf:
„Gdzież mam uciec?
Cóżem zrobiła złego? Ale prawda,
Żyję na świecie, na którym zło często
Bywa chwalebne, a dobro jest miane
Za zgubne głupstwo. Biada mi! Czyż zdołam
Znaleźć obronę w tych jedynie słowach:
Jestem niewinna?”.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies