JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Makbet
Odzwierciedlenie cech dramatu szekspirowskiego w Makbecie:
1. Brak zasady trzech jednoÅ›ci (miejsca, czasu i akcji) – akcja dramatu toczy siÄ™ w różnych lokacjach, przenosimy siÄ™ to z zamku na pole bitwy, to z wrzosowisk do paÅ‚acu, to z Anglii do Szkocji; czas nie jest jasno okreÅ›lony w utworze, ale wiadomo, że akcja toczy siÄ™ na przestrzeni kilku miesiÄ™cy; jedność akcji zdaje siÄ™ być zachowana.
2. Niezachowanie zasady decorum
Zasada decorum wywodzi się z antyku. Zakładała ona zgodność treści z formą, zwanej także jednorodnością stylistyczną. Wyrażała się w doborze słownictwa odpowiedniego dla tematyki utworu i gatunku literackiego. Dla dramatu przyjęto, że musi być on wyrażony językiem wysokim, dystyngowanym, oficjalnym i podniosłym.
Szekspir używa zarówno języka podniosłego jak i potocznego czy komicznego. Robi to za sprawą drugoplanowych bohaterów, takich jak odźwierny, strażnicy czy nawet trzy czarownice. Tragizm Makbeta jest połączony z liryzmem.
3. Wprowadzenie scen zbiorowych – w Makbecie majÄ… miejsce wielkie sceny batalistyczne, widzimy nawet maszerujÄ…cÄ… dziesiÄ™ciotysiÄ™cznÄ… armiÄ™.
4. Brak chóru – w żadnej ze scen nie pojawia siÄ™ znany z antyku chór.
5. Kompozycja – Makbet podzielony jest na akty, które dzielÄ… siÄ™ na sceny. Brak jest prologu i epilogu, charakterystycznego dla dramatu antycznego.
6. Tematyka historyczna – wydarzenia opisane w Makbecie oparte sÄ… o prawdziwe wydarzenia historyczne, które miaÅ‚y miejsce w XI wieku.
7. Wprowadzenie scen drastycznych – dramat zawiera liczne elementy drastyczne, ale wiÄ™kszość z nich odbywa siÄ™ poza scenÄ…. Akcja dramatu obfituje w krwawe zajÅ›cia.
8. ZÅ‚amanie zasady mimesis (wprowadzenie elementów fantastycznych) – w Makbecie mamy do czynienia z wieloma zjawami, widmami, duchami, czarownicami i ich czarami.
9. Moralne przesÅ‚anie – Makbet jest traktatem o moralnoÅ›ci ludzkiej, której zatracenie prowadzi do upadku czÅ‚owieka.
10. Pobudzenie uczuć i wyobraźni – postaci sÄ… skomplikowane i niejednoznaczne. Ich tragizm wzbudza emocje odbiorcy. Na wyobraźnie może dziaÅ‚ać miÄ™dzy innymi pogoda w dramacie, która zwiastuje tragiczne wydarzenia.„Makbet” jako przykÅ‚ad tragedii szekspirowskiej
Autor: Karolina MarlêgaOdzwierciedlenie cech dramatu szekspirowskiego w Makbecie:
1. Brak zasady trzech jednoÅ›ci (miejsca, czasu i akcji) – akcja dramatu toczy siÄ™ w różnych lokacjach, przenosimy siÄ™ to z zamku na pole bitwy, to z wrzosowisk do paÅ‚acu, to z Anglii do Szkocji; czas nie jest jasno okreÅ›lony w utworze, ale wiadomo, że akcja toczy siÄ™ na przestrzeni kilku miesiÄ™cy; jedność akcji zdaje siÄ™ być zachowana.
2. Niezachowanie zasady decorum
Zasada decorum wywodzi się z antyku. Zakładała ona zgodność treści z formą, zwanej także jednorodnością stylistyczną. Wyrażała się w doborze słownictwa odpowiedniego dla tematyki utworu i gatunku literackiego. Dla dramatu przyjęto, że musi być on wyrażony językiem wysokim, dystyngowanym, oficjalnym i podniosłym.
Szekspir używa zarówno języka podniosłego jak i potocznego czy komicznego. Robi to za sprawą drugoplanowych bohaterów, takich jak odźwierny, strażnicy czy nawet trzy czarownice. Tragizm Makbeta jest połączony z liryzmem.
3. Wprowadzenie scen zbiorowych – w Makbecie majÄ… miejsce wielkie sceny batalistyczne, widzimy nawet maszerujÄ…cÄ… dziesiÄ™ciotysiÄ™cznÄ… armiÄ™.
4. Brak chóru – w żadnej ze scen nie pojawia siÄ™ znany z antyku chór.
5. Kompozycja – Makbet podzielony jest na akty, które dzielÄ… siÄ™ na sceny. Brak jest prologu i epilogu, charakterystycznego dla dramatu antycznego.
6. Tematyka historyczna – wydarzenia opisane w Makbecie oparte sÄ… o prawdziwe wydarzenia historyczne, które miaÅ‚y miejsce w XI wieku.
7. Wprowadzenie scen drastycznych – dramat zawiera liczne elementy drastyczne, ale wiÄ™kszość z nich odbywa siÄ™ poza scenÄ…. Akcja dramatu obfituje w krwawe zajÅ›cia.
8. ZÅ‚amanie zasady mimesis (wprowadzenie elementów fantastycznych) – w Makbecie mamy do czynienia z wieloma zjawami, widmami, duchami, czarownicami i ich czarami.
9. Moralne przesÅ‚anie – Makbet jest traktatem o moralnoÅ›ci ludzkiej, której zatracenie prowadzi do upadku czÅ‚owieka.
11. Mimo wypeÅ‚niajÄ…cej siÄ™ przepowiedni bohatera sam kieruje swoim losem – Makbet nie jest zmuszony do zamordowania Dunkana, sam podejmuje takÄ… decyzjÄ™. Pierwsze morderstwo wywoÅ‚aÅ‚o lawinÄ™ kolejnych, ale każde z nich wynikaÅ‚o z woli głównego bohatera.
12. Skłócony z otoczeniem jak i z wÅ‚asnym sumieniem bohater – Makbet ma wielu wrogów, jego nieliczni sojusznicy z czasem przechodzÄ… na ich stronÄ™. Wyrzuty sumienia prowadzÄ… dwójkÄ™ głównych bohaterów do szaleÅ„stwa.
Szybki test:
Losem tytuÅ‚owego bohatera w „Makbecie” kieruje:a) Hekabe
b) przeznaczenie
c) fatum
d) on sam
RozwiÄ…zanie
W „Makbecie”:
a) występuje podział na akty i sceny
b) występuje prolog
c) wszystkie odpowiedzi sÄ… poprawne
d) występuje epilog
RozwiÄ…zanie
W utworze wydaje się być zachowana zasada:
a) jedności czasu
b) decorum
c) jedności miejsca
d) jedności akcji
RozwiÄ…zanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies