JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Pozytywizm
Jednym z mniej znanych, acz ważnych motywów literackich jest trop drzewa, obecny zarówno w starożytnej mitologii, jak i we współczesnej poezji. Symbol drzewa jest głęboko zakorzeniony w naszej kulturze oraz podświadomości.
Motyw drzewa
Utwory, wpisujące się do kanonu poruszających ten roślinny motyw, to m.in.:
Drzewa stały się także inspiracją do sformułowania wielu uniwersalnych sentencji o życiu, ludziach, świecie, śmierci, przemijaniu: Limba - wiadomości wstępne
Autor: Karolina MarlêgaJednym z mniej znanych, acz ważnych motywów literackich jest trop drzewa, obecny zarówno w starożytnej mitologii, jak i we współczesnej poezji. Symbol drzewa jest gÅ‚Ä™boko zakorzeniony w naszej kulturze oraz podÅ›wiadomoÅ›ci.
Motyw drzewa
Utwory, wpisujące się do kanonu poruszających ten roślinny motyw, to m.in.:
- „Mitologia”;
- Biblia (drzewo dobra i zła);
- „Pieśń o Rolandzie”;
- „Boska komedia” Dante Alighieri;
- „Na lipÄ™” Jana Kochanowskiego;
- „Burza” Williama Szekspira;
- „Laura i Filon” oraz „Do Justyny” Franciszka KarpiÅ„skiego;
- „Alegoria”, „DÄ…b i dynia” oraz „DÄ…b i maÅ‚e drzewka” Ignacego Krasickiego;
- „Król olch” oraz „Cierpienia mÅ‚odego Wertera” Johanna Goethe'go;
- „Åšwitezianka” oraz „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza;
- „Balladyna” oraz „Beniowski” Juliusza SÅ‚owackiego;
- „W Weronie” Cypriana Kamila Norwida;
- „Nad Niemnem” oraz „Gloria victis” Elizy Orzeszkowej;
- „Ogniem i mieczem” Henryka Sienkiewicza;
- „ChÅ‚opi” WÅ‚adysÅ‚awa StanisÅ‚awa Reymonta;
- „Limba” Adama Asnyka;
- „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” oraz „Akordy jesienne” Jana Kasprowicza;
- „Ludzie bezdomni” Stefana Å»eromskiego;
- „Napój cienisty”, cykl „Postacie” oraz „Spojrzystość” BolesÅ‚awa LeÅ›miana;
- „Wysokie drzewa” Leopolda Staffa;
- „Brzezina” JarosÅ‚awa Iwaszkiewicza;
- „MaÅ‚y książę” Antoine'a Saint-Exupery;
- „Rzeź brzóz” Kazimiery IÅ‚Å‚akowniczówny;
- „Drzewa” oraz „ByÅ‚eÅ› jak wielkie starte drzewo...” Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego;
- „Gdzie sosna wielka” Adama Ważyka;
- „Brzoza” oraz „DÄ…b” WÅ‚adysÅ‚awa Broniewskiego;
- „Dlaczego nie drzewem” Haliny PoÅ›wiatowskiej;
- „Drzewa nie wierzÄ…ce” oraz „Drzewa” Jana Twardowskiego.
„Drzewo jest manifestacjÄ… żywej rzeczywistoÅ›ci życia, które siÄ™ periodycznie odradza” - Mircea Eliade, rumuÅ„ski religioznawca, indolog, filozof kultury, a także eseista i pisarz.
„Drzewo jest zaklÄ™ciem, które wyzwala magiÄ™ ogrodu” - dr MaÅ‚gorzata SzafraÅ„ska.
„Drzewa nie sÄ… zieleniÄ…: to nasi starsi bracia unieruchomieni, dawne plemiÄ™ pokryte sierÅ›ciÄ…, peÅ‚ne wilgoci, obrosÅ‚e rogami. (…) Kiedy drzewo zmienia siÄ™ w zwyczajnÄ… rzecz, w użyteczny lub zdobiÄ…cy przedmiot, choć niegdyÅ› byÅ‚o siedzibÄ… siÅ‚ nadprzyrodzonych, widzialnym Å›ladem boskoÅ›ci, nie da siÄ™ go już uratować” - wÅ‚oski eseista Guido Ceronetti.
„DziÄ™ki drzewom można odczuć „ducha miejsca”, który „wyrasta z duchowoÅ›ci rosnÄ…cych w tym miejscu drzew. (...) Zadrzewione zaczynamy wtedy rozumieć podobnie jak zaludnione. Poruszamy siÄ™ wÅ›ród drzew i sÅ‚yszymy ich szum tak, jakbyÅ›my sÅ‚uchali opowiadania z dawnych czasów” - Jan Rylke, profesor, artysta malarz, performer, specjalista w dziedzinie sztuki ogrodowej.
„Z czÅ‚owiekiem jest wszakże jak z drzewem. Im bardziej dąży ku wysokoÅ›ciom i jasnoÅ›ciom, tym silniej jego korzenie ciÄ…gnÄ… ku ziemi, w dół, w ciemność, gÅ‚Ä™biÄ™: w zÅ‚o (…) Gdybym chciaÅ‚ oburÄ…cz potrzÄ…snąć tym drzewem, nie potrafiÅ‚bym tego uczynić. Ale wiatr, którego nie widzimy, drÄ™czy je i gnie, w którÄ… chce stronÄ™. Najgorzej drÄ™czÄ… nas i gnÄ… niewidzialne rÄ™ce” - Fryderyk Nietzsche, „To rzekÅ‚ Zaratustra” („Mowy Zaratustry: O drzewie w górach”).
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies