JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romeo i Julia
Dramat składa się z pięciu aktów. Jego akcja rozgrywa się przez większość czasu w Weronie (gdzie mieszkają dwa zwaśnione rody), a w piątym akcie na moment przenosi się do Mantui (tam ucieka skazany na banicję Romeo).
Tragedia rozpoczyna się prologiem - chór ogólnie zapowiada historię, która połączyła dwa zwaśnione rody, od wieków pozostające ze sobą w konflikcie. Następnie czytamy opis sceny bójki służących, która pełni funkcję ekspozycyjną.
Prolog to pojęcie zaczerpnięte z dramatu starożytnego, oznacza zapowiedź wydarzeń. Funkcja ekspozycyjna w dramacie oznacza moment, w którym czytelnik dowiaduje się wstępnych informacji, niezbędnych dla zrozumienia dalszego rozwoju wydarzeń.
DziÄ™ki tej scenie dowiadujemy siÄ™ o przyczynach zaciÄ™tej walki pracowników Montekich i Kapuletów – nierozwiÄ…zany konflikt dwóch potężnych weroÅ„skich rodzin.
Akcja wÅ‚aÅ›ciwa zawiÄ…zuje siÄ™ z chwilÄ…, gdy na balu u Kapuletów spotykajÄ… siÄ™ główni bohaterowie. Dopiero od tego czasu poznajemy cechy Romea na podstawie informacji bezpoÅ›redniej o jego czynach i poglÄ…dach (czytamy jego wypowiedzi), ponieważ przed poznaniem Julii osobowość Monteka opisywaÅ‚y jedynie osoby dramatu. RobiÅ‚y to przez swoje wypowiedzi. Oto wypowiedź ojca mÅ‚odzieÅ„ca: „On, uciekajÄ…c od widoku Å›wiatÅ‚a, / Co tchu zamykaÅ‚ siÄ™ w swoim pokoju; / ZasÅ‚aniaÅ‚ okna przed jasnym dnia blaskiem / I sztucznÄ… sobie ciemnicÄ™ utwarzaÅ‚. / W czarne bezdroże dusza jego zajdzie, / JeÅ›li siÄ™ na to lekarstwo nie znajdzie”).
U Szekspira nie mamy, tak jak w tragedii antycznej – punktu kulminacyjnego.
Punkt kulminacyjny oznacza kluczowe wydarzenie dla całej akcji, trzymające czytelnika w największym napięciu.
Jakub Komorowski pisze: „Taka »wielowierzchoÅ‚kowość« kompozycji charakterystyczna jest dla nieregularnego Szekspirowskiego dramatu”. Zamiast jednego kluczowego punktu akcji, Szekspir stworzyÅ‚ ich caÅ‚Ä… masÄ™. Wszystkie epizody, nastÄ™pujÄ…ce po scenie pierwszego spotkania kochanków, wywoÅ‚ujÄ… kolejnÄ… masÄ™ wydarzeÅ„, zmieniajÄ…cych akcjÄ™ i trzymajÄ…cych czytelnika w napiÄ™ciu (przykÅ‚adem może być fakt, iż po Å›lubie z Romeem Julia dowiaduje siÄ™, że ma wyjść za Parysa).
Zakończeniem utworu, a jednocześnie rozwiązaniem akcji, jest scena samobójczej śmierci kochanków i spotkanie się nad ich ciałami dwóch zwaśnionych rodów. W konsekwencji tego Kapulet prosi Montekiego, by ten podał mu rękę i zgodził się na zakończenie sporu. W Weronie w końcu zapanował pokój.
Struktura i kompozycja „Romea i Julii”
Autor: Karolina MarlêgaDramat skÅ‚ada siÄ™ z piÄ™ciu aktów. Jego akcja rozgrywa siÄ™ przez wiÄ™kszość czasu w Weronie (gdzie mieszkajÄ… dwa zwaÅ›nione rody), a w piÄ…tym akcie na moment przenosi siÄ™ do Mantui (tam ucieka skazany na banicjÄ™ Romeo).
Tragedia rozpoczyna się prologiem - chór ogólnie zapowiada historię, która połączyła dwa zwaśnione rody, od wieków pozostające ze sobą w konflikcie. Następnie czytamy opis sceny bójki służących, która pełni funkcję ekspozycyjną.
Prolog to pojęcie zaczerpnięte z dramatu starożytnego, oznacza zapowiedź wydarzeń. Funkcja ekspozycyjna w dramacie oznacza moment, w którym czytelnik dowiaduje się wstępnych informacji, niezbędnych dla zrozumienia dalszego rozwoju wydarzeń.
DziÄ™ki tej scenie dowiadujemy siÄ™ o przyczynach zaciÄ™tej walki pracowników Montekich i Kapuletów – nierozwiÄ…zany konflikt dwóch potężnych weroÅ„skich rodzin.
Akcja wÅ‚aÅ›ciwa zawiÄ…zuje siÄ™ z chwilÄ…, gdy na balu u Kapuletów spotykajÄ… siÄ™ główni bohaterowie. Dopiero od tego czasu poznajemy cechy Romea na podstawie informacji bezpoÅ›redniej o jego czynach i poglÄ…dach (czytamy jego wypowiedzi), ponieważ przed poznaniem Julii osobowość Monteka opisywaÅ‚y jedynie osoby dramatu. RobiÅ‚y to przez swoje wypowiedzi. Oto wypowiedź ojca mÅ‚odzieÅ„ca: „On, uciekajÄ…c od widoku Å›wiatÅ‚a, / Co tchu zamykaÅ‚ siÄ™ w swoim pokoju; / ZasÅ‚aniaÅ‚ okna przed jasnym dnia blaskiem / I sztucznÄ… sobie ciemnicÄ™ utwarzaÅ‚. / W czarne bezdroże dusza jego zajdzie, / JeÅ›li siÄ™ na to lekarstwo nie znajdzie”).
U Szekspira nie mamy, tak jak w tragedii antycznej – punktu kulminacyjnego.
Punkt kulminacyjny oznacza kluczowe wydarzenie dla całej akcji, trzymające czytelnika w największym napięciu.
Jakub Komorowski pisze: „Taka »wielowierzchoÅ‚kowość« kompozycji charakterystyczna jest dla nieregularnego Szekspirowskiego dramatu”. Zamiast jednego kluczowego punktu akcji, Szekspir stworzyÅ‚ ich caÅ‚Ä… masÄ™. Wszystkie epizody, nastÄ™pujÄ…ce po scenie pierwszego spotkania kochanków, wywoÅ‚ujÄ… kolejnÄ… masÄ™ wydarzeÅ„, zmieniajÄ…cych akcjÄ™ i trzymajÄ…cych czytelnika w napiÄ™ciu (przykÅ‚adem może być fakt, iż po Å›lubie z Romeem Julia dowiaduje siÄ™, że ma wyjść za Parysa).
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies