Romeo Monteki - charakterystyka postaci ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romeo i Julia

Romeo Monteki - charakterystyka postaci

Autor: Karolina Marlêga

Romeo jest głównym mÄ™skim bohaterem dramatu Szekspira: „Co mi to za gagatek! Ma wprawdzie twarz gÅ‚adszÄ… niż niejeden, / ale oczy, niech siÄ™ wszystkie inne schowajÄ…; / co siÄ™ zaÅ› tyczy rÄ…k i nóg, i caÅ‚ej budowy, / chociaż o tym nie ma co wspominać, / przyznać trzeba, że nieporównane. / Nie jest to wprawdzie galant caÅ‚Ä… gÄ™bÄ…, ale sÅ‚odziuchny jak baranek” [opina Marty].

W pierwszym akcie poznajmy go poprzez opinie wygÅ‚aszane na jego temat przez inne osoby. Benwolio, jego przyjaciel, opowiada ojcu Romea, że widziaÅ‚ przechadzajÄ…cego siÄ™ w gaju kuzyna przed wschodem sÅ‚oÅ„ca. MÅ‚odzieniec umknÄ…Å‚ jednak przed jego powitaniem: „I w najciemniejszej ukryÅ‚ siÄ™ gÄ™stwinie”. Nie byÅ‚ zdziwiony takim zachowaniem i postanowiÅ‚ nie niepokoić krewnego: „Nie przeszkadzaÅ‚em mu w jego dumaniach / I w innÄ… stronÄ™ siÄ™ udaÅ‚em, chÄ™tnie (…)”.

Również pan Monteki nie wyraziÅ‚ niedowierzania z powodu dziwnego postÄ™powania syna, bowiem od dawna wiedziaÅ‚ o jego skÅ‚onnoÅ›ciach do samotnoÅ›ci: „On, uciekajÄ…c od widoku Å›wiatÅ‚a, / Co tchu zamykaÅ‚ siÄ™ w swoim pokoju; / ZasÅ‚aniaÅ‚ okna przed jasnym dnia blaskiem / I sztucznÄ… sobie ciemnicÄ™ utwarzaÅ‚. / W czarne bezdroże dusza jego zajdzie, / JeÅ›li siÄ™ na to lekarstwo nie znajdzie”.

Gdy Benwolio zapytaÅ‚, czy stryj zna powód dziwnego zachowania Romea, usÅ‚yszaÅ‚: „Nie znam i z niego wydobyć nie mogÄ™”. Choć próbowaÅ‚ już kilkakrotnie wydobyć od syna, dlaczego tak stroni od ludzi – zawsze byÅ‚o to bezskuteczne… W dalszej części dramatu Szekspir powoli odsÅ‚ania przed nami powód introwertycznych reakcji Romea – to wynik nieszczęśliwej miÅ‚oÅ›ci do Rozaliny. Mimo próśb Benwolia o zaniechanie tego dziwnego zwiÄ…zku (kobieta ewidentnie bawiÅ‚a siÄ™ mÅ‚odszym adoratorem) – Romeo nie potrafiÅ‚ tego zrobić. Nie zamierzaÅ‚ także „Rozpatrywania siÄ™ w innych piÄ™knoÅ›ciach”, jak mu zaproponowaÅ‚ kuzyn.

Tak naprawdÄ™ etap, od którego o charakterze Monteka informujÄ… jego czyny (a nie opinie innych), zaczyna siÄ™ w chwili poznania Julii. To spotkanie i zakazana miÅ‚ość „od pierwszego wejrzenia” powodujÄ… w mÅ‚odzieÅ„cu prawdziwÄ… przemianÄ™. Przestaje czuć nienawiść do Kapuletów, dojrzewa i z chÅ‚opca myÅ›lÄ…cego o zabawie z Merkucjem i Benwoliem, przeradza siÄ™ w mężczyznÄ™ planujÄ…cego wspólne życie z ukochanÄ….
Nie baczÄ…c na niebezpieczeÅ„stwo organizuje Å›lub z JuliÄ…, a gdy jej krewny – Tybalt – wyzywa go do walki, Romeo mówi: „KlnÄ™ siÄ™, żem nigdy obelg ci nie czyniÅ‚; / Sprzyjam ci, owszem, bardziej, niżeÅ› zdolny / PomyÅ›leć o tym, nie znajÄ…c powodu. / Uspokój siÄ™ wiÄ™c, zacny Kapulecie, / Którego imiÄ™ milsze mi niż moje” (niespodziewana odmowa dziwi bardzo jego przyjaciół). Decyduje siÄ™ na starcie dopiero wówczas, gdy Kapulet zabija Merkucja. Przechyla to czarÄ™ rozpaczy i Monteki postanawia walczyć z zabójcÄ…: „Precz, pobÅ‚ażliwa teraz Å‚agodnoÅ›ci! / PÅ‚omiennooka furio, ty mnÄ… kieruj! / Tybalcie, odbierz nazad swoje "podÅ‚y "; / Zwracam ci, co mi daÅ‚eÅ›! Duch Merkucja / Wznosi siÄ™ ponad naszymi gÅ‚owami / DopominajÄ…c siÄ™ za swojÄ… twojej. / Ty lub ja albo oba musim legnąć”.

W wyniku nieprzychylnego zrządzenia losu Monteki zostaje skazany na banicję (łamie prawo Księcia, który zakazał walk na ulicy) i musi uciekać do Mantui. Odchodząc od zmysłów, czeka tam na wiadomości od Ojca Laurentego, który miał go poinformować o okolicznościach sprzyjających powrotowi.

W obliczu nieszczęścia wygnania i na wieść o śmierci Julii, Romeo staje się w pełni dojrzałym mężczyzną. Pod maską spokoju, energicznie i skrupulatnie planuje swe samobójstwo (kupuje od Aptekarza truciznę).

Romea można nazwać bohaterem tragicznym. Jego tragizm nie polega jednak, jak to byÅ‚o u bohaterów tragedii starożytnych, na istnieniu fatum, lecz na pomyÅ‚kach i nieprzychylnoÅ›ci losu. W miarÄ™ rozwoju akcji przeobraziÅ‚ siÄ™ z niezaradnego życiowo samotnika, w spokojnego, zaradnego mężczyznÄ™. PolaÅ„czyk pisze: „WewnÄ™trzna przemiana bohatera możliwa jest dopiero dziÄ™ki autentycznej miÅ‚oÅ›ci, na której mu naprawdÄ™ zależy, o niÄ… walczy i dla niej gotów jest wszystko poÅ›wiÄ™cić”.

Zobacz inne artykuły:

Inne
„Romeo i Julia” - streszczenie szczegółowe
Romeo Monteki - charakterystyka postaci
Julia Kapulet - charakterystyka postaci
Struktura i kompozycja „Romea i Julii”
Dramat szekspirowski a dramat antyczny na przykÅ‚adzie „Romea i Julii”
Czas i miejsce akcji „Romea i Julii”
Biografia Williama Szekspira (właść. William Shakespeare)
Motywy w dramacie „Romeo i Julia” Szekspira
Romeo i Julia, czyli ponadczasowi, tragiczni kochankowie
Charaktarystyka bohaterów drugoplanowych
Kalendarium życia i twórczości Szekspira
Twórczość Williama Szekspira
NawiÄ…zania do „Romea i Julii” w kulturze
Opinie o Szekspirze
Najwazniejsze cytaty z „Romea i Julii”
Plan wydarzeÅ„ „Romea i Julii”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies