JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romeo i Julia
Motyw zwaśnionych rodów
W dramacie mamy przedstawione dwa zwaÅ›nione i nienawidzÄ…ce siÄ™ wzajemnie arystokratyczne rody Werony. Z jednej strony czytamy o wyrozumiaÅ‚ej, peÅ‚nej godnoÅ›ci i spokoju rodzinie Montekich, darzÄ…cej syna Romea ogromnÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… (matka umiera z tÄ™sknoty, gdy Romeo zostaje skazany na banicjÄ™) oraz zaufaniem, tolerancyjnÄ… wobec jego skÅ‚onnoÅ›ci do samotnoÅ›ci, nieingerujÄ…cÄ… w jego sprawy, a z drugiej poznajemy ród Kapuletów. SÄ… to ludzie zapalczywi, brutalni i czÄ™sto agresywni, majÄ…cy bardzo wygórowane wyobrażenie o pozycji swej rodziny w spoÅ‚eczeÅ„stwie. Najbardziej jednak boli w Kapuletach ich despotyzm wobec Julii, którÄ… ojciec bezwzglÄ™dnie i kategorycznie zmusza do małżeÅ„stwa z niekochanym przez niÄ…, acz zamożnym Parysem, a matka nie chce nawet wysÅ‚uchać jej argumentów („Nie mów nic do mnie, nic ci nie odpowiem; / Rób, co chcesz, wszystko mi to obojÄ™tne”).
Konflikt miedzy rodami jest tÅ‚em, a zarazem czynnikiem sprawczym historii. Choć nie wiadomo nawet, jaki poczÄ…tek ma waśń, to najważniejsze jest – by pielÄ™gnować w sobie nienawiść, czego dowodem sÄ… liczne bójki na placach Werony. Niezgoda osiÄ…gnęła już taki punkt, iż do walki wciÄ…gniÄ™ci zostali nawet sÅ‚użący.
Dopiero w momencie tragedii, rodziny widzÄ… niedorzeczność swego postÄ™powania, zdeformowanie pojmowania pojÄ™cia honor (najważniejsze, by zabić przeciwnika, nie trzeba zastanawiać siÄ™ nad jego winÄ…). Niestety, jest już za późno. HistoriÄ™ podsumowujÄ… sÅ‚owa KsiÄ™cia: „Patrzcie, Monteki! Kapulecie! Jaka / ChÅ‚osta spotyka wasze nienawiÅ›ci, / Niebo obraÅ‚o miÅ‚ość za narzÄ™dzie / Zabicia pociech waszego żywota; / I ja za moje zbytnie pobÅ‚ażanie / Waszym niesnaskom straciÅ‚em dwóch krewnych. / Wszyscy jesteÅ›my ukarani”.
PolaÅ„czyk pisze: „Opowieść o żarliwej miÅ‚oÅ›ci ukazana na tle rodzinnego sporu nabiera nowych jakoÅ›ci. TrwajÄ…cy od lat konflikt usprawiedliwia decyzje bohaterów i motywuje zdarzenia. Stanowi koÅ›ciec konstrukcyjny akcji”.
Dramat Szekspira potwierdza sÅ‚uszność przysÅ‚owia, że „Zgoda buduje, niezgoda rujnuje”.
Motyw nieszczęśliwej miÅ‚oÅ›ciMotywy w dramacie „Romeo i Julia” Szekspira
Autor: Karolina MarlêgaMotyw zwaÅ›nionych rodów
W dramacie mamy przedstawione dwa zwaÅ›nione i nienawidzÄ…ce siÄ™ wzajemnie arystokratyczne rody Werony. Z jednej strony czytamy o wyrozumiaÅ‚ej, peÅ‚nej godnoÅ›ci i spokoju rodzinie Montekich, darzÄ…cej syna Romea ogromnÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… (matka umiera z tÄ™sknoty, gdy Romeo zostaje skazany na banicjÄ™) oraz zaufaniem, tolerancyjnÄ… wobec jego skÅ‚onnoÅ›ci do samotnoÅ›ci, nieingerujÄ…cÄ… w jego sprawy, a z drugiej poznajemy ród Kapuletów. SÄ… to ludzie zapalczywi, brutalni i czÄ™sto agresywni, majÄ…cy bardzo wygórowane wyobrażenie o pozycji swej rodziny w spoÅ‚eczeÅ„stwie. Najbardziej jednak boli w Kapuletach ich despotyzm wobec Julii, którÄ… ojciec bezwzglÄ™dnie i kategorycznie zmusza do małżeÅ„stwa z niekochanym przez niÄ…, acz zamożnym Parysem, a matka nie chce nawet wysÅ‚uchać jej argumentów („Nie mów nic do mnie, nic ci nie odpowiem; / Rób, co chcesz, wszystko mi to obojÄ™tne”).
Konflikt miedzy rodami jest tÅ‚em, a zarazem czynnikiem sprawczym historii. Choć nie wiadomo nawet, jaki poczÄ…tek ma waśń, to najważniejsze jest – by pielÄ™gnować w sobie nienawiść, czego dowodem sÄ… liczne bójki na placach Werony. Niezgoda osiÄ…gnęła już taki punkt, iż do walki wciÄ…gniÄ™ci zostali nawet sÅ‚użący.
Dopiero w momencie tragedii, rodziny widzÄ… niedorzeczność swego postÄ™powania, zdeformowanie pojmowania pojÄ™cia honor (najważniejsze, by zabić przeciwnika, nie trzeba zastanawiać siÄ™ nad jego winÄ…). Niestety, jest już za późno. HistoriÄ™ podsumowujÄ… sÅ‚owa KsiÄ™cia: „Patrzcie, Monteki! Kapulecie! Jaka / ChÅ‚osta spotyka wasze nienawiÅ›ci, / Niebo obraÅ‚o miÅ‚ość za narzÄ™dzie / Zabicia pociech waszego żywota; / I ja za moje zbytnie pobÅ‚ażanie / Waszym niesnaskom straciÅ‚em dwóch krewnych. / Wszyscy jesteÅ›my ukarani”.
PolaÅ„czyk pisze: „Opowieść o żarliwej miÅ‚oÅ›ci ukazana na tle rodzinnego sporu nabiera nowych jakoÅ›ci. TrwajÄ…cy od lat konflikt usprawiedliwia decyzje bohaterów i motywuje zdarzenia. Stanowi koÅ›ciec konstrukcyjny akcji”.
Dramat Szekspira potwierdza sÅ‚uszność przysÅ‚owia, że „Zgoda buduje, niezgoda rujnuje”.
Historia Romea i Julii, jest chyba, prócz ich Å›redniowiecznych przodków – Tristana i Izoldy, jednÄ… z najbardziej znanych opowieÅ›ci o nieszczęśliwej miÅ‚oÅ›ci „od pierwszego wejrzenia”, niezważajÄ…cej na przeciwnoÅ›ci losu, lecz walczÄ…cej o speÅ‚nienie.
Motyw przemiany wewnętrznej, dojrzewania
Szekspir w tym dramacie stworzyÅ‚ postacie dynamiczne, dojrzewajÄ…ce w miarÄ™ rozwoju wypadków i nowych przeciwnoÅ›ci, niesionych przez nieżyczliwy los. Romeo z niezdarnego życiowo samotnika, przeobraziÅ‚ siÄ™ w spokojnego, zaradnego mężczyznÄ™, a jego wybranka – Julia – z nieÅ›miaÅ‚ej i posÅ‚usznej woli rodziców dziewczynki, w Å›wiadomÄ… swej woli i obowiÄ…zku kobietÄ™.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies