Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Barok
Analizując kategorię podmiotu lirycznego należy zwrócić uwagę na jego dydaktyczną, moralizatorką postawę. Objaśniając porządek świata, porównany do planszy szachownicy, ujawnia się bezpośrednio dwukrotnie:
„Statek w ludziach kocham (…)
Z czarnego się umykać, ba, co tchu, co pary
Uciekać radzę, kiedy wieczne rodzi mary”.
Adresatem wiersza są wszyscy ludzie (liryka inwokacyjna), ze szczególnym wyróżnieniem kobiet, do których przyjmujący pozę autorytetu podmiot kieruje bezpośrednio jedno ostrzeżenie:
„Pamiętajcie niewiasty na rajskiego węża”
O was się naprzód kusił (...)”.
Tekst nie został podzielony na części, jest to wiersz stychiczny. Wersy są napisane trzynastozgłoskowcem (7+6) i scalone rymami parzystymi, półtorazgłoskowymi, dokładnymi:
„...leniwo;
...krzywo.
...księża.
...węża”.
strona: 1 2
Partner serwisu: 
kontakt | polityka cookies
Człowiek – igrzysko Boże - interpretacja i analiza
Analizując kategorię podmiotu lirycznego należy zwrócić uwagę na jego dydaktyczną, moralizatorką postawę. Objaśniając porządek świata, porównany do planszy szachownicy, ujawnia się bezpośrednio dwukrotnie:
„Statek w ludziach kocham (…)
Z czarnego się umykać, ba, co tchu, co pary
Uciekać radzę, kiedy wieczne rodzi mary”.
Adresatem wiersza są wszyscy ludzie (liryka inwokacyjna), ze szczególnym wyróżnieniem kobiet, do których przyjmujący pozę autorytetu podmiot kieruje bezpośrednio jedno ostrzeżenie:
„Pamiętajcie niewiasty na rajskiego węża”
O was się naprzód kusił (...)”.
Tekst nie został podzielony na części, jest to wiersz stychiczny. Wersy są napisane trzynastozgłoskowcem (7+6) i scalone rymami parzystymi, półtorazgłoskowymi, dokładnymi:
„...leniwo;
...krzywo.
...księża.
...węża”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:

kontakt | polityka cookies