JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Barok
Analizując kategorię podmiotu lirycznego należy zwrócić uwagę na jego dydaktyczną, moralizatorką postawę. Objaśniając porządek świata, porównany do planszy szachownicy, ujawnia się bezpośrednio dwukrotnie:
„Statek w ludziach kocham (…)
Z czarnego się umykać, ba, co tchu, co pary
Uciekać radzÄ™, kiedy wieczne rodzi mary”.
Adresatem wiersza są wszyscy ludzie (liryka inwokacyjna), ze szczególnym wyróżnieniem kobiet, do których przyjmujący pozę autorytetu podmiot kieruje bezpośrednio jedno ostrzeżenie:
„PamiÄ™tajcie niewiasty na rajskiego węża”
O was siÄ™ naprzód kusiÅ‚ (...)”.
Tekst nie został podzielony na części, jest to wiersz stychiczny. Wersy są napisane trzynastozgłoskowcem (7+6) i scalone rymami parzystymi, półtorazgłoskowymi, dokładnymi:
„...leniwo;
...krzywo.
...księża.
...węża”.
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
CzÅ‚owiek – igrzysko Boże - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaAnalizujÄ…c kategoriÄ™ podmiotu lirycznego należy zwrócić uwagÄ™ na jego dydaktycznÄ…, moralizatorkÄ… postawÄ™. ObjaÅ›niajÄ…c porzÄ…dek Å›wiata, porównany do planszy szachownicy, ujawnia siÄ™ bezpoÅ›rednio dwukrotnie:
„Statek w ludziach kocham (…)
Z czarnego się umykać, ba, co tchu, co pary
Uciekać radzÄ™, kiedy wieczne rodzi mary”.
Adresatem wiersza są wszyscy ludzie (liryka inwokacyjna), ze szczególnym wyróżnieniem kobiet, do których przyjmujący pozę autorytetu podmiot kieruje bezpośrednio jedno ostrzeżenie:
„PamiÄ™tajcie niewiasty na rajskiego węża”
O was siÄ™ naprzód kusiÅ‚ (...)”.
Tekst nie został podzielony na części, jest to wiersz stychiczny. Wersy są napisane trzynastozgłoskowcem (7+6) i scalone rymami parzystymi, półtorazgłoskowymi, dokładnymi:
„...leniwo;
...krzywo.
...księża.
...węża”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies