JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Barok
Wiersz „CzÅ‚owiek – igrzysko Boże” zostaÅ‚ napisany przez jednego z najbardziej reprezentatywnych poetów epiki i poezji ziemiaÅ„skiej WacÅ‚awa Potockiego i opublikowany w obszernym zbiorze pod skomplikowanym tytuÅ‚em „Ogród, ale nie plewiony, bróg, ale co snop to inszego zboża, kram rozlicznego gatunku” (inny tytuÅ‚ to „Ogród fraszek”). Zbiór liczy prawie 2000 różnorodnych, dÅ‚uższych i krótszych utworów - anegdot, fraszek, wierszy okolicznoÅ›ciowych, polemicznych, refleksyjnych bajek, zagadek, kalambur i anagramów, opowiadaÅ„ z życia towarzyskiego i politycznego, co potwierdza sÅ‚uszność tezy o okreÅ›leniu go mianem swoistego pamiÄ™tnika czy kroniki życia Potockiego.
Utwór wpisuje się w serię wierszy rozważających miejsce człowieka w świecie, jego śmiertelność, kruchość, bezsilność.
„WacÅ‚aw Potocki pokonaÅ‚ historyków literatury, gorzej, zmusiÅ‚ ich do odwrotu i kapitulacji ogromem i różnorodnoÅ›ciÄ… swego dorobku, skomplikowaniem, także i filologicznym, swej spuÅ›cizny" – opinia StanisÅ‚awa Grzeszczuka, wybitnego historyka literatury, stanowi doskonaÅ‚y wstÄ™p do interpretacji i analizy jednego z najważniejszych dzieÅ‚a WacÅ‚awa Potockiego, „CzÅ‚owiek – igrzysko Boże”.
O tematyce i gatunku poruszanych problemów w utworze informuje już sam jego tytuł. Motyw człowieka postrzeganego jako słaba istota, podlegająca całkowicie wyższym siłom, biorąca nieustanny i mimowolny udział w walce, jaką jest życie, przewija się przez cały tekst.
Wiersz rozpoczyna siÄ™ od pytania retorycznego, po które czÄ™sto w swojej twórczoÅ›ci siÄ™gaÅ‚ Potocki (mnogość takich figur stylistycznych wystÄ™puje w innym dziele barokowego poety - „CzÅ‚owiek”). Podmiot liryczny podnosi problem definicji Å›wiata i ludzkiej kondycji:
„Cóż jest Å›wiat? Szachownica. WÅ‚aÅ›nie mu to sÅ‚uży.
A ludzie co sÄ…? Szachy rozmaitej struży”.
Metafora świata jako szachownicy, na której rolę figur pełnią ludzie, jest rozwijana w dalszych wersach, stając się osią kompozycyjną dzieła. Białe pola na planszy według podmiotu oznaczają życie, czarne zaś śmierć:
„Tu żywot biaÅ‚e pole, czarne Å›mierć zaswoi”.
Uczestnikami pojedynku sÄ… „dwaj doÅ›wiadczeni gracze”: anioÅ‚ oraz czart. To oni wÅ‚adajÄ… losem czÅ‚owieka. W koÅ„cu rozpoczyna siÄ™ rozgrywka o ludzkie życie. Jej wyniku nie jest w stanie przewidzieć nawet przyglÄ…dajÄ…cy siÄ™ podmiot:CzÅ‚owiek – igrzysko Boże - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaWiersz „CzÅ‚owiek – igrzysko Boże” zostaÅ‚ napisany przez jednego z najbardziej reprezentatywnych poetów epiki i poezji ziemiaÅ„skiej WacÅ‚awa Potockiego i opublikowany w obszernym zbiorze pod skomplikowanym tytuÅ‚em „Ogród, ale nie plewiony, bróg, ale co snop to inszego zboża, kram rozlicznego gatunku” (inny tytuÅ‚ to „Ogród fraszek”). Zbiór liczy prawie 2000 różnorodnych, dÅ‚uższych i krótszych utworów - anegdot, fraszek, wierszy okolicznoÅ›ciowych, polemicznych, refleksyjnych bajek, zagadek, kalambur i anagramów, opowiadaÅ„ z życia towarzyskiego i politycznego, co potwierdza sÅ‚uszność tezy o okreÅ›leniu go mianem swoistego pamiÄ™tnika czy kroniki życia Potockiego.
Utwór wpisuje się w serię wierszy rozważających miejsce człowieka w świecie, jego śmiertelność, kruchość, bezsilność.
„WacÅ‚aw Potocki pokonaÅ‚ historyków literatury, gorzej, zmusiÅ‚ ich do odwrotu i kapitulacji ogromem i różnorodnoÅ›ciÄ… swego dorobku, skomplikowaniem, także i filologicznym, swej spuÅ›cizny" – opinia StanisÅ‚awa Grzeszczuka, wybitnego historyka literatury, stanowi doskonaÅ‚y wstÄ™p do interpretacji i analizy jednego z najważniejszych dzieÅ‚a WacÅ‚awa Potockiego, „CzÅ‚owiek – igrzysko Boże”.
O tematyce i gatunku poruszanych problemów w utworze informuje już sam jego tytuł. Motyw człowieka postrzeganego jako słaba istota, podlegająca całkowicie wyższym siłom, biorąca nieustanny i mimowolny udział w walce, jaką jest życie, przewija się przez cały tekst.
Wiersz rozpoczyna siÄ™ od pytania retorycznego, po które czÄ™sto w swojej twórczoÅ›ci siÄ™gaÅ‚ Potocki (mnogość takich figur stylistycznych wystÄ™puje w innym dziele barokowego poety - „CzÅ‚owiek”). Podmiot liryczny podnosi problem definicji Å›wiata i ludzkiej kondycji:
„Cóż jest Å›wiat? Szachownica. WÅ‚aÅ›nie mu to sÅ‚uży.
A ludzie co sÄ…? Szachy rozmaitej struży”.
Metafora świata jako szachownicy, na której rolę figur pełnią ludzie, jest rozwijana w dalszych wersach, stając się osią kompozycyjną dzieła. Białe pola na planszy według podmiotu oznaczają życie, czarne zaś śmierć:
„Tu żywot biaÅ‚e pole, czarne Å›mierć zaswoi”.
„ProstÄ… drogÄ… stateczne zwykÅ‚y chodzić rochy;
Raz w prawo, drugi w lewo skacze rycerz płochy;
Księża na krzyż; latają wszędzie wściekłe baby;
Król tylko o jeden krok dokoła, chybaby,
Co się więc trafia, że mu kto z bliska w nos dmuchnie,
Uchyliwszy powagi, przeskoczy do kuchnie:
Znośniejszy dym niżli strach. Mieszają się pieszy,
Ale cóż, dalej kroku żaden nie pospieszy.
W tej ci i świat, i ludzie położeni mierze,
StÄ…d Å›mierć i żywot wiecznie oboje swych bierze”.
PrzesÅ‚anie wiersza jest jednoznaczne i nie budzi trudnoÅ›ci w odczytaniu – czÅ‚owiek jest niczym szachowa figura, jest pionkiem, gra toczy siÄ™ o jego życie, nieustannie prowadzÄ… jÄ… Bóg i Szatan. Ważne jest, aby w finale gry stać na biaÅ‚ym polu, czyli zakoÅ„czyć swój ziemski żywot rozgrzeszonym, z czystym sumieniem i odpokutowanymi winami:
„Bóg z nieba spektatorem oraz tej gry sÄ™dziÄ…,
Własne sumnienie świadkiem; kto upadnie piędzią
Z niechcenia, ratować go święty anioł zdole,
Ale kto się na czarne gwałtem ciągnie pole,
Kto śmierci w garło lezie, nie chce powstać z grzechu,
Wiecznie ginie (...)”.
Powyższy fragment, zainspirowany z pewnoÅ›ciÄ… naukÄ… pÅ‚ynÄ…cÄ… z „Pisma ÅšwiÄ™tego”, wprowadza motyw wolnej woli. Wyposażony w niÄ… od chwili narodzin czÅ‚owiek, choć jest tylko pionkiem, może jednak wpÅ‚ywać na kolejne ruchy na planszy. Zwycięży tylko wtedy, gdy bÄ™dzie aktywny, a nie biernie czekaÅ‚ na kolejny ruch.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies