JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Giaur
Byronowi zawdzięczamy:
- uksztaÅ‚towanie wzorca romantycznego poety, charakteryzujÄ…cego siÄ™ nieprzeciÄ™tnym i niepohamowanym indywidualizmem, przy czym jednak nieszczęśliwego, skłóconego ze spoÅ‚eczeÅ„stwem i samotnie walczÄ…cego o prawo do wolnoÅ›ci jednostki, do nieskrÄ™powanego wyrażania swych poglÄ…dów i realizowania swych pragnieÅ„. Taki wzór na trwaÅ‚e zawitaÅ‚ do literatury Å›wiatowej (odnajdziemy go na przykÅ‚ad w „Kordianie” Juliusza SÅ‚owackiego”),
- stworzenie nowego typu romantycznego bohatera, nazwanego byronicznym, oraz postawy niosÄ…cej miano byronizmu, Innymi postawami w romantyzmie byÅ‚y werteryzm oraz wallenrodyzm. Obie bardzo różniÅ‚y siÄ™ od byronizmu. Pierwsza zostaÅ‚a zaczerpniÄ™ta z dzieÅ‚a Goethego „Cierpienia mÅ‚odego Wertera” i charakteryzowaÅ‚a siÄ™ tym, że bohater byÅ‚ czÅ‚owiekiem peÅ‚nym emocji, wrÄ™cz nadwrażliwym, nieszczęśliwie zakochanym. Pozorny spokój znajdowaÅ‚ w piÄ™knie natury, lecz w koÅ„cu rozczarowanie Å›wiatem prowadziÅ‚o go do samobójstwa. Z kolei wallenrodyzm to postawa zaczerpniÄ™ta z dzieÅ‚a Adama Mickiewicza "Konrad Wallenrod”, polegajÄ…ca na walce o sÅ‚usznÄ… ideÄ™, w której trzeba byÅ‚o postÄ™pować w sposób nieetyczny (na przykÅ‚ad stosujÄ…c spisek, szantaż czy zdradÄ™).
- rozpropagowanie takich gatunków literackich, jak powieść poetycka (później to „Konrad Wallenrod” Adama Mickiewicza) czy poemat dygresyjny (na przykÅ‚ad „Beniowski” tego samego polskiego autora czy „Eugeniusz Oniegin” pióra Aleksandra Puszkina),
- wprowadzenie mody na orientalizm, zarówno w literaturze, jak i w ubiorze, będącej wyrazem romantycznej fascynacji egzotyką wschodnich krain,
- model nieszczęśliwej, romantycznej miłości (jedynej na całe życie, zakończonej tragicznie),
- wprowadzenie motywu wampira do literatury. Po zabójstwie Hassana jeden z narratorów przepowiedziaÅ‚ dalszy los Giaura: „Lecz wprzód zostaniesz na ziemi upiorem / I trup twój, z grobu wyÅ‚ażąc wieczorem, / Pójdzie nawiedzać krainÄ™ rodzinnÄ…, / Powinowatych spijać krew niewinnÄ…. / Tam, na rodzeÅ„stwo wÅ‚asne zajuszony, / Wyssiesz krew swojej siostry, córki, żony; / Åšcierw twój zasilisz cudzym życia zdrojem, Chciwie pić bÄ™dziesz, brzydzÄ…c siÄ™ napojem. / A twe ofiary rozstajÄ…c siÄ™ z Å›wiatem” – wiara w upiory byÅ‚a powszechna na Wschodzie, a Byron przemyciÅ‚ jÄ… jako jeden z pierwszych autorów do Europy.
a) Kordiana
b) Pana Tadeusza
c) Wertera
d) Konrada Wallenroda
RozwiÄ…zanie
Byronowi zawdzięczamy wprowadzenie do literatury postaci:
a) wilkołaka
b) zombi
c) wampira
d) nosferatu
RozwiÄ…zanie
Przykłedam bohatera byronicznego jest:
a) Pan Tadeusz
b) Konrad Wallenrod
c) Werter
d) Kordian
RozwiÄ…zanie
Więcej pytań
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Nowatorstwo twórczości Byrona
Autor: Karolina MarlêgaByronowi zawdziÄ™czamy:
- uksztaÅ‚towanie wzorca romantycznego poety, charakteryzujÄ…cego siÄ™ nieprzeciÄ™tnym i niepohamowanym indywidualizmem, przy czym jednak nieszczęśliwego, skłóconego ze spoÅ‚eczeÅ„stwem i samotnie walczÄ…cego o prawo do wolnoÅ›ci jednostki, do nieskrÄ™powanego wyrażania swych poglÄ…dów i realizowania swych pragnieÅ„. Taki wzór na trwaÅ‚e zawitaÅ‚ do literatury Å›wiatowej (odnajdziemy go na przykÅ‚ad w „Kordianie” Juliusza SÅ‚owackiego”),
- stworzenie nowego typu romantycznego bohatera, nazwanego byronicznym, oraz postawy niosÄ…cej miano byronizmu, Innymi postawami w romantyzmie byÅ‚y werteryzm oraz wallenrodyzm. Obie bardzo różniÅ‚y siÄ™ od byronizmu. Pierwsza zostaÅ‚a zaczerpniÄ™ta z dzieÅ‚a Goethego „Cierpienia mÅ‚odego Wertera” i charakteryzowaÅ‚a siÄ™ tym, że bohater byÅ‚ czÅ‚owiekiem peÅ‚nym emocji, wrÄ™cz nadwrażliwym, nieszczęśliwie zakochanym. Pozorny spokój znajdowaÅ‚ w piÄ™knie natury, lecz w koÅ„cu rozczarowanie Å›wiatem prowadziÅ‚o go do samobójstwa. Z kolei wallenrodyzm to postawa zaczerpniÄ™ta z dzieÅ‚a Adama Mickiewicza "Konrad Wallenrod”, polegajÄ…ca na walce o sÅ‚usznÄ… ideÄ™, w której trzeba byÅ‚o postÄ™pować w sposób nieetyczny (na przykÅ‚ad stosujÄ…c spisek, szantaż czy zdradÄ™).
- rozpropagowanie takich gatunków literackich, jak powieść poetycka (później to „Konrad Wallenrod” Adama Mickiewicza) czy poemat dygresyjny (na przykÅ‚ad „Beniowski” tego samego polskiego autora czy „Eugeniusz Oniegin” pióra Aleksandra Puszkina),
- wprowadzenie mody na orientalizm, zarówno w literaturze, jak i w ubiorze, będącej wyrazem romantycznej fascynacji egzotyką wschodnich krain,
- model nieszczęśliwej, romantycznej miłości (jedynej na całe życie, zakończonej tragicznie),
- wprowadzenie motywu wampira do literatury. Po zabójstwie Hassana jeden z narratorów przepowiedziaÅ‚ dalszy los Giaura: „Lecz wprzód zostaniesz na ziemi upiorem / I trup twój, z grobu wyÅ‚ażąc wieczorem, / Pójdzie nawiedzać krainÄ™ rodzinnÄ…, / Powinowatych spijać krew niewinnÄ…. / Tam, na rodzeÅ„stwo wÅ‚asne zajuszony, / Wyssiesz krew swojej siostry, córki, żony; / Åšcierw twój zasilisz cudzym życia zdrojem, Chciwie pić bÄ™dziesz, brzydzÄ…c siÄ™ napojem. / A twe ofiary rozstajÄ…c siÄ™ z Å›wiatem” – wiara w upiory byÅ‚a powszechna na Wschodzie, a Byron przemyciÅ‚ jÄ… jako jeden z pierwszych autorów do Europy.
Szybki test:
Wzór bohatera byronicznego wykorzystany został w zbudowaniu postaci:a) Kordiana
b) Pana Tadeusza
c) Wertera
d) Konrada Wallenroda
RozwiÄ…zanie
Byronowi zawdzięczamy wprowadzenie do literatury postaci:
a) wilkołaka
b) zombi
c) wampira
d) nosferatu
RozwiÄ…zanie
Przykłedam bohatera byronicznego jest:
a) Pan Tadeusz
b) Konrad Wallenrod
c) Werter
d) Kordian
RozwiÄ…zanie
Więcej pytań
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies