Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Świętoszek
Pomimo, że tematyka dzieła jest bardzo poważna, to nie brakuje w nim komizmu i humoru. Zdarzają się sytuacje komiczne, np. Tartuffe zasłaniający pierś Doryny, której widok mógł spowodować u niego powstanie grzesznych myśli; siedzący pod stołem Orgon przekonujący się na własne uszy o zamiarach Świętoszka; Doryna biegająca po scenie i przyciągająca do siebie Mariannę i Walerego.
Świętoszek, jako komedia charakterów obfituje także w komizm postaci, np. Orgon, Pani Pernelle, i sam Tartuffe są nakreśleni w tak przesadny sposób, że wszystko co robią wydaje się być śmieszne. Cechą pióra Moliera, która znalazła także swoje zastosowanie w Świętoszku jest komizm języka. W tej materii bryluje zwłaszcza Doryna, która ciętym humorem kwituje niemal każde wydarzenie w domu, np. tak zareagowała, gdy Tartuffe zakrył jej piersi chustką:
„Ho, ho, coÅ› na zgorszenie pan wrażliwy bardzo,
i zmysły pańskie widać pokusą nie gardzą!
Nie wiem, na co tam panu zaraz idzie chętka,
Lecz ja znów do pożądań nie jestem taka prędka
I choćbyś stał tu nagi od dołu do góry
Nie skusiÅ‚by mnie widok caÅ‚ej paÅ„skiej skóry ”
JednÄ… z najsÅ‚ynniejszych scen pochodzÄ…cych ze ÅšwiÄ™toszka jest ta, w której Orgon, po powrocie do domu, zapytaÅ‚ DorynÄ™ o to, co dziaÅ‚o siÄ™ w mieszkaniu pod jego nieobecność. SÅ‚użąca opowiadaÅ‚a mu o chorobie pani Elmiry, ale mężczyzna wciąż jej przerywaÅ‚ wypytujÄ…c o Tartuffe’a. Gdy kobieta odpowiadaÅ‚a, że ÅšwiÄ™toszek ma siÄ™ dobrze, je za dwóch, Å›pi bez najmniejszych problemów, jego twarz zdobiÄ… rumieÅ„ce, a do Å›niadania pije najlepsze czerwone wino, Orgon nazywa swojego przyjaciela „biedaczkiem”, kompletnie nie przejmujÄ…c siÄ™ chorobÄ… żony. Scena ta zostaÅ‚a sparodiowana w ostatnim akcie. Gdy zdenerwowany Orgon opowiada swojej matce o tym, jak oszukaÅ‚ go Tartuffe, Doryna zadrwiÅ‚a z niego nazywajÄ…c go „biedaczkiem”.
Komizm postaci najlepiej uwidoczniony jest u Tartuffe’a. TytuÅ‚owy bohater jest tak przedstawiony, że niemal każda jego wypowiedź bawi odbiorcÄ™. Postać można scharakteryzować najproÅ›ciej jako rubasznego bawidamka, który ukrywa siÄ™ za maskÄ… pobożnego czÅ‚owieka. Gdy wie, że jest obserwowany przez domowników, zachowuje siÄ™ jak Å›wiÄ™ty, chociaż w jego sÅ‚owach Å‚atwo da siÄ™ wyczuć obÅ‚udÄ™.
a) sytuacyjnÄ…
b) charakterów
c) pouczeń
d) intryg
RozwiÄ…zanie
Tartuffe zasłaniający pierś Doryny, której widok mógł spowodować u niego powstanie grzesznych myśli; siedzący pod stołem Orgon przekonujący się na własne uszy o zamiarach Świętoszka to przykład komizmu:
a) słownego
b) sytuacyjnego
c) tragicznego
d) postaci
RozwiÄ…zanie
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Komizm i humor w „ÅšwiÄ™toszku”
Autor: Karolina MarlêgaPomimo, że tematyka dzieÅ‚a jest bardzo poważna, to nie brakuje w nim komizmu i humoru. ZdarzajÄ… siÄ™ sytuacje komiczne, np. Tartuffe zasÅ‚aniajÄ…cy pierÅ› Doryny, której widok mógÅ‚ spowodować u niego powstanie grzesznych myÅ›li; siedzÄ…cy pod stoÅ‚em Orgon przekonujÄ…cy siÄ™ na wÅ‚asne uszy o zamiarach ÅšwiÄ™toszka; Doryna biegajÄ…ca po scenie i przyciÄ…gajÄ…ca do siebie MariannÄ™ i Walerego.
Świętoszek, jako komedia charakterów obfituje także w komizm postaci, np. Orgon, Pani Pernelle, i sam Tartuffe są nakreśleni w tak przesadny sposób, że wszystko co robią wydaje się być śmieszne. Cechą pióra Moliera, która znalazła także swoje zastosowanie w Świętoszku jest komizm języka. W tej materii bryluje zwłaszcza Doryna, która ciętym humorem kwituje niemal każde wydarzenie w domu, np. tak zareagowała, gdy Tartuffe zakrył jej piersi chustką:
„Ho, ho, coÅ› na zgorszenie pan wrażliwy bardzo,
i zmysły pańskie widać pokusą nie gardzą!
Nie wiem, na co tam panu zaraz idzie chętka,
Lecz ja znów do pożądań nie jestem taka prędka
I choćbyś stał tu nagi od dołu do góry
Nie skusiÅ‚by mnie widok caÅ‚ej paÅ„skiej skóry ”
JednÄ… z najsÅ‚ynniejszych scen pochodzÄ…cych ze ÅšwiÄ™toszka jest ta, w której Orgon, po powrocie do domu, zapytaÅ‚ DorynÄ™ o to, co dziaÅ‚o siÄ™ w mieszkaniu pod jego nieobecność. SÅ‚użąca opowiadaÅ‚a mu o chorobie pani Elmiry, ale mężczyzna wciąż jej przerywaÅ‚ wypytujÄ…c o Tartuffe’a. Gdy kobieta odpowiadaÅ‚a, że ÅšwiÄ™toszek ma siÄ™ dobrze, je za dwóch, Å›pi bez najmniejszych problemów, jego twarz zdobiÄ… rumieÅ„ce, a do Å›niadania pije najlepsze czerwone wino, Orgon nazywa swojego przyjaciela „biedaczkiem”, kompletnie nie przejmujÄ…c siÄ™ chorobÄ… żony. Scena ta zostaÅ‚a sparodiowana w ostatnim akcie. Gdy zdenerwowany Orgon opowiada swojej matce o tym, jak oszukaÅ‚ go Tartuffe, Doryna zadrwiÅ‚a z niego nazywajÄ…c go „biedaczkiem”.
Komizm postaci najlepiej uwidoczniony jest u Tartuffe’a. TytuÅ‚owy bohater jest tak przedstawiony, że niemal każda jego wypowiedź bawi odbiorcÄ™. Postać można scharakteryzować najproÅ›ciej jako rubasznego bawidamka, który ukrywa siÄ™ za maskÄ… pobożnego czÅ‚owieka. Gdy wie, że jest obserwowany przez domowników, zachowuje siÄ™ jak Å›wiÄ™ty, chociaż w jego sÅ‚owach Å‚atwo da siÄ™ wyczuć obÅ‚udÄ™.
Szybki test:
„ÅšwiÄ™toszka” możemy nazwać komediÄ…:a) sytuacyjnÄ…
b) charakterów
c) pouczeń
d) intryg
RozwiÄ…zanie
Tartuffe zasłaniający pierś Doryny, której widok mógł spowodować u niego powstanie grzesznych myśli; siedzący pod stołem Orgon przekonujący się na własne uszy o zamiarach Świętoszka to przykład komizmu:
a) słownego
b) sytuacyjnego
c) tragicznego
d) postaci
RozwiÄ…zanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies