Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Oświecenie
„W XVIII w. utwory religijne miaÅ‚y wychowywać spoÅ‚eczeÅ„stwo i uczyć je cnót moralnych. TakÄ… rolÄ™ speÅ‚niaÅ‚y owe pieÅ›ni wÅ›ród laicyzujÄ…cych siÄ™ wyższych warstw. Natomiast wÅ›ród ludu ksztaÅ‚towaÅ‚y one poczucie estetyki oraz Å›wiadomość etycznÄ… i narodowÄ…. PieÅ›ni Franciszka KarpiÅ„skiego sÄ… jednymi z pierwszych utworów w literaturze polskiej, które traktujÄ… chÅ‚opa podmiotowo, a nawet przypisujÄ… mu wiÄ™kszÄ… rangÄ™ niż przedstawicielom innych warstw spoÅ‚ecznych” (Katarzyna JasiÅ„ska, „Ludowy intelektualista”, „PosÅ‚aniec”grudzieÅ„ 2006).
OÅ›wieceniowa „Pieśń o Narodzeniu PaÅ„skim” Franciszka KarpiÅ„skiego to utwór znany współczeÅ›nie jako kolÄ™da o incipicie „Bóg siÄ™ rodzi, moc truchleje...”. Ze wzglÄ™du na swojÄ… ogromnÄ… popularność, tekst jest uważany za królowÄ… Å›wiÄ…tecznych pieÅ›ni.
Wiersz zostaÅ‚ opublikowany w 1792 roku, jako jeden z dwudziestu dziewiÄ™ciu zbioru zatytuÅ‚owanego „PieÅ›ni nabożne” (obok „PieÅ›ni porannej”, „PieÅ›ni wieczornej”, „PieÅ›ni o zmartwychwstaniu PaÅ„skim” („Nie zna Å›mierci Pan żywota...”).
Tego samego roku utwór zostaÅ‚ pierwszy raz odÅ›piewany w Starym KoÅ›ciele Farnym w BiaÅ‚ymstoku. Tekst kolÄ™dy KarpiÅ„ski napisaÅ‚ w Dubiecku nad Sanem, malowniczym mieÅ›cie narodzin Ignacego Krasickiego. Autorstwo muzyki przypisuje siÄ™ Karolowi KurpiÅ„skiemu, polskiemu kompozytorowi, przedstawicielowi późnego klasycyzmu, dyrygentowi i pedagogowi majÄ…cego na swoim koncie miÄ™dzy innymi liniÄ™ melodycznÄ… do sÅ‚ynnej „Warszawianki”, okreÅ›lanej jako jeden z hymnów narodowych Polaków i po dziÅ› dzieÅ„ granej podczas ważnych Å›wiÄ…t wojskowych i narodowych.
„Pieśń o Narodzeniu PaÅ„skim” Franciszka KarpiÅ„skiego traktuje o cudzie narodzin Chrystusa, opowiedzianym zgodnie z naukÄ… pÅ‚ynÄ…cÄ… z Ewangelii. StawiajÄ…c sobie za cel zapoznanie przeciÄ™tnego czÅ‚owieka z teologicznÄ… tematykÄ…, KarpiÅ„ski siÄ™gnÄ…Å‚ po jÄ™zyk nieskomplikowany i prosty w odbiorze, adresujÄ…c swojÄ… opowieść o tajemnicy przyjÅ›cia na Å›wiat Bożego Syna szerokiemu gronu nie zawsze wyksztaÅ‚conych i oczytanych ludzi. Poeta od maÅ‚ego byÅ‚ zafascynowany ludowoÅ›ciÄ… oraz religiÄ….
„Franciszek KarpiÅ„ski wychowanie religijne wyniósÅ‚ z domu. Prawdopodobnie jedynymi książkami, które czytaÅ‚ jego ojciec, byÅ‚y książeczka do nabożeÅ„stwa i kalendarz z poradami na wszystkie okazje. Dlatego poeta rozumiaÅ‚ takÄ… mentalność, a jego zachwyt ludowoÅ›ciÄ… nie byÅ‚ powierzchowny (…) KarpiÅ„ski byÅ‚ zafascynowany kulturÄ… ludu, jego podejÅ›ciem do kategorii moralnych, poczuciem sprawiedliwoÅ›ci oraz spontanicznym wyrażaniem emocji. PrzekÅ‚adaÅ‚ psalmy w trosce o jasność jÄ™zyka, czytelność i rolÄ™ wychowawczÄ…, krytykujÄ…c translacje Kochanowskiego za niezgodność z oryginaÅ‚em, za bezpoÅ›rednie nawiÄ…zywanie do mitologii oraz za rozwlekÅ‚ość.” (Katarzyna JasiÅ„ska, „Ludowy intelektualista”, „PosÅ‚aniec”grudzieÅ„ 2006).
Utwór rozpoczyna informacja o narodzinach tytułowego bohatera - Boga, jednocześnie zahaczając o kwestie filozoficzne i metafizyczne. Aby uniknąć dosłowności i wskazać na niezwykłość narodzin Jezusa, Franciszek Karpiński użył w pierwszej zwrotce kilku antytez i oksymoronów:Pieśń o Narodzeniu Pańskim
Autor: Karolina Marlêga„W XVIII w. utwory religijne miaÅ‚y wychowywać spoÅ‚eczeÅ„stwo i uczyć je cnót moralnych. TakÄ… rolÄ™ speÅ‚niaÅ‚y owe pieÅ›ni wÅ›ród laicyzujÄ…cych siÄ™ wyższych warstw. Natomiast wÅ›ród ludu ksztaÅ‚towaÅ‚y one poczucie estetyki oraz Å›wiadomość etycznÄ… i narodowÄ…. PieÅ›ni Franciszka KarpiÅ„skiego sÄ… jednymi z pierwszych utworów w literaturze polskiej, które traktujÄ… chÅ‚opa podmiotowo, a nawet przypisujÄ… mu wiÄ™kszÄ… rangÄ™ niż przedstawicielom innych warstw spoÅ‚ecznych” (Katarzyna JasiÅ„ska, „Ludowy intelektualista”, „PosÅ‚aniec”grudzieÅ„ 2006).
OÅ›wieceniowa „Pieśń o Narodzeniu PaÅ„skim” Franciszka KarpiÅ„skiego to utwór znany współczeÅ›nie jako kolÄ™da o incipicie „Bóg siÄ™ rodzi, moc truchleje...”. Ze wzglÄ™du na swojÄ… ogromnÄ… popularność, tekst jest uważany za królowÄ… Å›wiÄ…tecznych pieÅ›ni.
Wiersz zostaÅ‚ opublikowany w 1792 roku, jako jeden z dwudziestu dziewiÄ™ciu zbioru zatytuÅ‚owanego „PieÅ›ni nabożne” (obok „PieÅ›ni porannej”, „PieÅ›ni wieczornej”, „PieÅ›ni o zmartwychwstaniu PaÅ„skim” („Nie zna Å›mierci Pan żywota...”).
Tego samego roku utwór zostaÅ‚ pierwszy raz odÅ›piewany w Starym KoÅ›ciele Farnym w BiaÅ‚ymstoku. Tekst kolÄ™dy KarpiÅ„ski napisaÅ‚ w Dubiecku nad Sanem, malowniczym mieÅ›cie narodzin Ignacego Krasickiego. Autorstwo muzyki przypisuje siÄ™ Karolowi KurpiÅ„skiemu, polskiemu kompozytorowi, przedstawicielowi późnego klasycyzmu, dyrygentowi i pedagogowi majÄ…cego na swoim koncie miÄ™dzy innymi liniÄ™ melodycznÄ… do sÅ‚ynnej „Warszawianki”, okreÅ›lanej jako jeden z hymnów narodowych Polaków i po dziÅ› dzieÅ„ granej podczas ważnych Å›wiÄ…t wojskowych i narodowych.
„Pieśń o Narodzeniu PaÅ„skim” Franciszka KarpiÅ„skiego traktuje o cudzie narodzin Chrystusa, opowiedzianym zgodnie z naukÄ… pÅ‚ynÄ…cÄ… z Ewangelii. StawiajÄ…c sobie za cel zapoznanie przeciÄ™tnego czÅ‚owieka z teologicznÄ… tematykÄ…, KarpiÅ„ski siÄ™gnÄ…Å‚ po jÄ™zyk nieskomplikowany i prosty w odbiorze, adresujÄ…c swojÄ… opowieść o tajemnicy przyjÅ›cia na Å›wiat Bożego Syna szerokiemu gronu nie zawsze wyksztaÅ‚conych i oczytanych ludzi. Poeta od maÅ‚ego byÅ‚ zafascynowany ludowoÅ›ciÄ… oraz religiÄ….
„Franciszek KarpiÅ„ski wychowanie religijne wyniósÅ‚ z domu. Prawdopodobnie jedynymi książkami, które czytaÅ‚ jego ojciec, byÅ‚y książeczka do nabożeÅ„stwa i kalendarz z poradami na wszystkie okazje. Dlatego poeta rozumiaÅ‚ takÄ… mentalność, a jego zachwyt ludowoÅ›ciÄ… nie byÅ‚ powierzchowny (…) KarpiÅ„ski byÅ‚ zafascynowany kulturÄ… ludu, jego podejÅ›ciem do kategorii moralnych, poczuciem sprawiedliwoÅ›ci oraz spontanicznym wyrażaniem emocji. PrzekÅ‚adaÅ‚ psalmy w trosce o jasność jÄ™zyka, czytelność i rolÄ™ wychowawczÄ…, krytykujÄ…c translacje Kochanowskiego za niezgodność z oryginaÅ‚em, za bezpoÅ›rednie nawiÄ…zywanie do mitologii oraz za rozwlekÅ‚ość.” (Katarzyna JasiÅ„ska, „Ludowy intelektualista”, „PosÅ‚aniec”grudzieÅ„ 2006).
„Bóg siÄ™ rodzi, moc truchleje,
Pan niebiosów obnażony;
Ogień krzepnie, blask ciemnieje:
Ma granice - nieskończony:
Wzgardzony - okryty chwałą,
Śmiertelny - król nad wiekami!...
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkaÅ‚o miÄ™dzy nami”.
Analizując dokładnie każdą linijkę przytoczonej części, w oczy rzucają się obecne w nich sprzeczności. Z jednej strony kojarzący się z gorącem ogień krzepnie, z drugiej będący symbolem światła blask ciemnieje. Zabieg ten, będący ukłonem Karpińskiego w stronę tradycji liryki barokowej podkreśla doniosłość narodzenia Boga, gdy cały świat zdaje się tracić swój blask i wielkość, a znane do tej pory zjawiska zaprzeczają swej pierwotnej naturze.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies