Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Oświecenie
Bajka „Dewotka” Ignacego Krasickiego zostaÅ‚a opublikowana w trzeciej ksiÄ™dze zbioru „Bajki i przypowieÅ›ci”, opublikowanego w 1830 roku przez paryskie wydawnictwo U Barbezata. O genezie tomu i okolicznoÅ›ciach towarzyszÄ…cych oddaniu go w rÄ™ce czytelników traktuje fragment zaczerpniÄ™ty z nowszego opracowania twórczoÅ›ci oÅ›wieceniowego „króla poetów”, książki „Krasicki” autorstwa Zbigniewa GoliÅ„skiego:„Bajki epigramatyczne w liczbie stu, podzielone na cztery symetryczne części, wraz z kilkoma dalszymi w osobnym przydatku, wpisaÅ‚ Krasicki do takiego samego zeszytu o ksztaÅ‚cie wydÅ‚użonej ósemki, co czystopisowy tekst Monachomachii. Zbiór zatytuÅ‚owany przez autora jednowyrazowo Bajki byÅ‚ zapewne gotów już wczesnÄ… wiosnÄ… 1778 roku, chociaż Krasicki nie zdecydowaÅ‚ siÄ™ na druk. ZatrzymaÅ‚ go z myÅ›lÄ… o dalszym przeglÄ…daniu, poprawkach, przesuniÄ™ciach w ukÅ‚adzie. Kiedy wreszcie ku koÅ„cowi tego roku postanowiÅ‚ wysÅ‚ać rÄ™kopis do Warszawy, przekomponowaÅ‚ caÅ‚y zestaw; daÅ‚ inny zupeÅ‚nie porzÄ…dek wierszy, niektóre usunÄ…Å‚, a przydaÅ‚ nowe, odstÄ™pujÄ…c od symetrii liczb w poszczególnych częściach i caÅ‚oÅ›ci”.
MieczysÅ‚aw Klimowicz, autor wielu prac na temat Krasickiego i polskiego oÅ›wiecenia, nazwaÅ‚ bajkÄ™ Ignacego Krasickiego „Dewotka” – obok „Filozofa”, „Szczura i kota”, „Przyjaciela”, „Hipokryty”, „Kartownika”, „Myszy i kota” czy „Malarzy” – bajkÄ… krytykujÄ…cÄ… ludzkie wady (podziaÅ‚ ze wzglÄ™du na tematykÄ™, umieszczony w książce „OÅ›wiecenie”, Warszawa 1998).
Pod wzglÄ™dem kompozycyjnym cechÄ… utworu jest poÅ‚Ä…czenie narracji z wypowiedziÄ… postaci, przez co przynosi na myÅ›l zasÅ‚yszanÄ… gdzieÅ› przypadkiem anegdotÄ™ lub opowiedziany dawno temu przez znajomego nieco gorzki – ze wzglÄ™du na poruszany problem - dowcip.
Opisana sytuacja liryczna nie jest skomplikowana. Oto tytuÅ‚owej dewotce – kobiecie zamożnej i posiadajÄ…cej pewnÄ… pozycjÄ™ w spoÅ‚ecznej hierarchii, „sÅ‚użebnica w czymsiÅ› przewiniÅ‚a”. StaÅ‚o siÄ™ to w czasie modlitwy tej pierwszej. Nie wiadomo, jaki byÅ‚ powód konfliktu, to nie jest istotne, ponieważ caÅ‚a bajka jest skonstruowana wokół zachowania pracodawczyni sÅ‚użącej. Okazuje siÄ™, że zakoÅ„czenie modlitwy nie wiąże siÄ™ z wyciszeniem czy próbÄ… poprawy charakteru:
„WÅ‚aÅ›nie natenczas, kiedy pacierze koÅ„czyÅ‚a.
Obróciwszy się przeto z gniewem do dziewczyny,
Mówiąc właśnie te słowa: "... i odpuść nam winy,
Jako my odpuszczamy" - biÅ‚a bez litoÅ›ci”.
Zachowanie „dewotki” jest wÅ‚aÅ›ciwe znaczeniu tego sÅ‚owa, ponieważ dewocjÄ™ cechuje powierzchowna, manifestacyjna pobożność. Dewotka - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaBajka „Dewotka” Ignacego Krasickiego zostaÅ‚a opublikowana w trzeciej ksiÄ™dze zbioru „Bajki i przypowieÅ›ci”, opublikowanego w 1830 roku przez paryskie wydawnictwo U Barbezata. O genezie tomu i okolicznoÅ›ciach towarzyszÄ…cych oddaniu go w rÄ™ce czytelników traktuje fragment zaczerpniÄ™ty z nowszego opracowania twórczoÅ›ci oÅ›wieceniowego „króla poetów”, książki „Krasicki” autorstwa Zbigniewa GoliÅ„skiego:„Bajki epigramatyczne w liczbie stu, podzielone na cztery symetryczne części, wraz z kilkoma dalszymi w osobnym przydatku, wpisaÅ‚ Krasicki do takiego samego zeszytu o ksztaÅ‚cie wydÅ‚użonej ósemki, co czystopisowy tekst Monachomachii. Zbiór zatytuÅ‚owany przez autora jednowyrazowo Bajki byÅ‚ zapewne gotów już wczesnÄ… wiosnÄ… 1778 roku, chociaż Krasicki nie zdecydowaÅ‚ siÄ™ na druk. ZatrzymaÅ‚ go z myÅ›lÄ… o dalszym przeglÄ…daniu, poprawkach, przesuniÄ™ciach w ukÅ‚adzie. Kiedy wreszcie ku koÅ„cowi tego roku postanowiÅ‚ wysÅ‚ać rÄ™kopis do Warszawy, przekomponowaÅ‚ caÅ‚y zestaw; daÅ‚ inny zupeÅ‚nie porzÄ…dek wierszy, niektóre usunÄ…Å‚, a przydaÅ‚ nowe, odstÄ™pujÄ…c od symetrii liczb w poszczególnych częściach i caÅ‚oÅ›ci”.
MieczysÅ‚aw Klimowicz, autor wielu prac na temat Krasickiego i polskiego oÅ›wiecenia, nazwaÅ‚ bajkÄ™ Ignacego Krasickiego „Dewotka” – obok „Filozofa”, „Szczura i kota”, „Przyjaciela”, „Hipokryty”, „Kartownika”, „Myszy i kota” czy „Malarzy” – bajkÄ… krytykujÄ…cÄ… ludzkie wady (podziaÅ‚ ze wzglÄ™du na tematykÄ™, umieszczony w książce „OÅ›wiecenie”, Warszawa 1998).
Pod wzglÄ™dem kompozycyjnym cechÄ… utworu jest poÅ‚Ä…czenie narracji z wypowiedziÄ… postaci, przez co przynosi na myÅ›l zasÅ‚yszanÄ… gdzieÅ› przypadkiem anegdotÄ™ lub opowiedziany dawno temu przez znajomego nieco gorzki – ze wzglÄ™du na poruszany problem - dowcip.
Opisana sytuacja liryczna nie jest skomplikowana. Oto tytuÅ‚owej dewotce – kobiecie zamożnej i posiadajÄ…cej pewnÄ… pozycjÄ™ w spoÅ‚ecznej hierarchii, „sÅ‚użebnica w czymsiÅ› przewiniÅ‚a”. StaÅ‚o siÄ™ to w czasie modlitwy tej pierwszej. Nie wiadomo, jaki byÅ‚ powód konfliktu, to nie jest istotne, ponieważ caÅ‚a bajka jest skonstruowana wokół zachowania pracodawczyni sÅ‚użącej. Okazuje siÄ™, że zakoÅ„czenie modlitwy nie wiąże siÄ™ z wyciszeniem czy próbÄ… poprawy charakteru:
„WÅ‚aÅ›nie natenczas, kiedy pacierze koÅ„czyÅ‚a.
Obróciwszy się przeto z gniewem do dziewczyny,
Mówiąc właśnie te słowa: "... i odpuść nam winy,
Jako my odpuszczamy" - biÅ‚a bez litoÅ›ci”.
PostÄ™powanie bohaterki bajki jest zgodne z przytoczonym, negatywni nacechowanym wytÅ‚umaczeniem. Jej pobożność byÅ‚a jedynie powierzchowna, tak naprawdÄ™ byÅ‚a osobÄ… gwaÅ‚townÄ…, brutalnÄ…, bezlitosnÄ…, co potwierdzajÄ… i uwypuklajÄ… zastosowane przez Krasickiego imiesÅ‚owowe formy czasownikowe: „obróciwszy siÄ™ (…) mówiÄ…c (…) biÅ‚a”. DziÄ™ki nim autor stwarza zÅ‚udzenie, iż dewotka dziaÅ‚aÅ‚a bardzo szybko, wrÄ™cz mechanicznie, nie musiaÅ‚a zaprzestać modlitwy, aby zbić sÅ‚użącÄ…. RecytujÄ…c machinalnie wersy Modlitwy do Matki Boskiej i deklarujÄ…c żarliwie odpuszczanie win „i odpuść nam winy, / Jako my odpuszczamy” - „biÅ‚a bez litoÅ›ci”.
Ciekawym zabiegiem widocznym w analizowanej bajce jest podsumowanie jej odautorskim komentarzem, w którym Krasicki zawarł swój pogląd na zachowanie fałszywie pobożnych hipokrytów:
„Uchowaj, Panie Boże, takiej pobożnoÅ›ci”.
W tym żartobliwym, a jednoczeÅ›nie gorzkim zdaniu widać pragnienie jego autora – obdarowanie czÅ‚owieka na tyle silnÄ… Bożą Å‚askÄ…, aby nie uciekaÅ‚ siÄ™ do faÅ‚szywej pobożnoÅ›ci, a staraÅ‚ siÄ™ być szczerym, nawet w intymnych relacjach ze StwórcÄ…, oraz miÅ‚osiernym w kontaktach z innymi – zwÅ‚aszcza ze sÅ‚abszymi.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies