Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Oświecenie
Bajka Ignacego Krasickiego „JagniÄ™ i wilcy” zawiera ilustracjÄ™ do ponadczasowej i czÄ™sto okrutnej prawdy życiowej: zawsze znajdzie siÄ™ usprawiedliwienie dla czegoÅ›, czego bardzo pragniemy.
Utwór pochodzi z czwartej ksiÄ™gi zbioru „Bajki i przypowieÅ›ci” (1799), zawierajÄ…cego dzieÅ‚a o różnej dÅ‚ugoÅ›ci (od 4 do 18 wersów) i cechujÄ…cego siÄ™ – zdaniem autora opracowania „Krasicki”, Zbigniewa GoliÅ„skiego: „przemyÅ›lanÄ… kompozycjÄ… (poÅ‚owa bajek posiada oryginalny charakter, reszta wywodzi siÄ™ z tradycji)” oraz fabuÅ‚Ä… zbudowanÄ… najczęściej „na zasadzie symetrii dwóch przeciwstawnych bohaterów – reprezentujÄ…cego postawÄ™ bÅ‚Ä™dnÄ… i jego rezonera (innÄ… zasadÄ… jest miniaturowy portret)”. Zestawienie opozycji poruszanych w bajkach, zebranych przez GoliÅ„skiego, dla lepszego zrozumienia niezwykÅ‚oÅ›ci zbioru, wymaga szczegółowego przytoczenia.
„W bajkach poety można odnaleźć swoiste porzÄ…dki tematyczne (ukazywane przez prezentacjÄ™ tych samych zwierzÄ…t, sytuacji dramatycznych, typów katastrofy):
1) siła i słabość (np. bajka Wilk i owce, bajki zawierające aluzje polityczne, np. Ptaszki w klatce, Lew i zwierzęta, i aluzje społeczne, np. Wino i woda);
2) wywyższenie się i ukaranie pysznego (np. Lis młody i stary);
3) upadek wartości w świecie (np. Wstęp do bajek);
4)tematyka satyryczna (np. Kulawy i Å›lepy)”.
Z kolei MieczysÅ‚aw Klimowicz, autor wielu prac na temat Krasickiego i polskiego oÅ›wiecenia, nazwaÅ‚ analizowanÄ… bajkÄ™ – obok „Wilk i owce”, „Stary pies i stary sÅ‚uga” oraz bajki „Dobroczynność” - tekstem krytykujÄ…cym współczesnÄ… autorowi rzeczywistość (podziaÅ‚ ze wzglÄ™du na tematykÄ™, umieszczony w książce „OÅ›wiecenie”, Warszawa 1998 ).
„JagniÄ™ i wilcy” Ignacego Krasickiego od strony formalnej jest dokÅ‚adnÄ… realizacjÄ… bajki epigramatycznej oraz wzorowym przykÅ‚adem bajki ezopowej, nazywanej również bajkÄ… zwierzÄ™cÄ… i zapoczÄ…tkowanej w VI w. p. n. e. przez tworzÄ…cego w Azji Mniejszej Ezopa. W ramach posiadajÄ…cego dÅ‚ugÄ… tradycjÄ™ gatunku Krasicki zastÄ…piÅ‚ postaci ludzkie zwierzÄ™cymi, wyposażajÄ…c je oczywiÅ›cie w okreÅ›lone cechy i typowe ludziom zachowania, nie zapominajÄ…c o najważniejszej cesze bajek - wyraźnym morale czy dydaktycznej puencie, wynikajÄ…cym z jasno zarysowanej fabuÅ‚y lub przedstawionej sytuacji lirycznej.
Wiersz Krasickiego liczy zaledwie cztery wersy, z których każdy składa się z trzynastu głosek (7+6). Wersy zostały scalone rymami parzystymi, dokładnymi, żeńskimi, pełniącymi funkcję ułatwienia odbioru podjętych w nich treści oraz wpływającymi na płynność opowieści. Jagnię i wilcy - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaBajka Ignacego Krasickiego „JagniÄ™ i wilcy” zawiera ilustracjÄ™ do ponadczasowej i czÄ™sto okrutnej prawdy życiowej: zawsze znajdzie siÄ™ usprawiedliwienie dla czegoÅ›, czego bardzo pragniemy.
Utwór pochodzi z czwartej ksiÄ™gi zbioru „Bajki i przypowieÅ›ci” (1799), zawierajÄ…cego dzieÅ‚a o różnej dÅ‚ugoÅ›ci (od 4 do 18 wersów) i cechujÄ…cego siÄ™ – zdaniem autora opracowania „Krasicki”, Zbigniewa GoliÅ„skiego: „przemyÅ›lanÄ… kompozycjÄ… (poÅ‚owa bajek posiada oryginalny charakter, reszta wywodzi siÄ™ z tradycji)” oraz fabuÅ‚Ä… zbudowanÄ… najczęściej „na zasadzie symetrii dwóch przeciwstawnych bohaterów – reprezentujÄ…cego postawÄ™ bÅ‚Ä™dnÄ… i jego rezonera (innÄ… zasadÄ… jest miniaturowy portret)”. Zestawienie opozycji poruszanych w bajkach, zebranych przez GoliÅ„skiego, dla lepszego zrozumienia niezwykÅ‚oÅ›ci zbioru, wymaga szczegółowego przytoczenia.
„W bajkach poety można odnaleźć swoiste porzÄ…dki tematyczne (ukazywane przez prezentacjÄ™ tych samych zwierzÄ…t, sytuacji dramatycznych, typów katastrofy):
1) siła i słabość (np. bajka Wilk i owce, bajki zawierające aluzje polityczne, np. Ptaszki w klatce, Lew i zwierzęta, i aluzje społeczne, np. Wino i woda);
2) wywyższenie się i ukaranie pysznego (np. Lis młody i stary);
3) upadek wartości w świecie (np. Wstęp do bajek);
4)tematyka satyryczna (np. Kulawy i Å›lepy)”.
Z kolei MieczysÅ‚aw Klimowicz, autor wielu prac na temat Krasickiego i polskiego oÅ›wiecenia, nazwaÅ‚ analizowanÄ… bajkÄ™ – obok „Wilk i owce”, „Stary pies i stary sÅ‚uga” oraz bajki „Dobroczynność” - tekstem krytykujÄ…cym współczesnÄ… autorowi rzeczywistość (podziaÅ‚ ze wzglÄ™du na tematykÄ™, umieszczony w książce „OÅ›wiecenie”, Warszawa 1998 ).
„JagniÄ™ i wilcy” Ignacego Krasickiego od strony formalnej jest dokÅ‚adnÄ… realizacjÄ… bajki epigramatycznej oraz wzorowym przykÅ‚adem bajki ezopowej, nazywanej również bajkÄ… zwierzÄ™cÄ… i zapoczÄ…tkowanej w VI w. p. n. e. przez tworzÄ…cego w Azji Mniejszej Ezopa. W ramach posiadajÄ…cego dÅ‚ugÄ… tradycjÄ™ gatunku Krasicki zastÄ…piÅ‚ postaci ludzkie zwierzÄ™cymi, wyposażajÄ…c je oczywiÅ›cie w okreÅ›lone cechy i typowe ludziom zachowania, nie zapominajÄ…c o najważniejszej cesze bajek - wyraźnym morale czy dydaktycznej puencie, wynikajÄ…cym z jasno zarysowanej fabuÅ‚y lub przedstawionej sytuacji lirycznej.
Przedstawiona historia z jednej strony jest prosta, z drugiej zaś płynące z niej przesłanie jest ponadczasowe i wielowymiarowe. Bajka rozpoczyna się filozoficznym zdaniem:
„Zawżdy znajdzie przyczynÄ™, kto zdobyczy pragnie:”.
Po takim zagadkowym wstępie trzecioosobowy podmiot liryczny nakreśla opowieść i jagnięciu i wilkach, będącą doskonałą ilustracją i komentarzem do otwierającego utwór wersu:
„Dwa wilki jedno w lesie nadybaÅ‚y jagnie.
Już go miały rozerwać; rzekło: jakiem prawem?
SmaczneÅ›, sÅ‚abeÅ›, i w lesie..... zjadÅ‚y niezabawem”.
NatykajÄ…c siÄ™ w lesie na bezbronne jagniÄ™ dwa wilki postanowiÅ‚y zrobić sobie krótkÄ… przerwÄ™ na smaczny posiÅ‚ek. Gdy już miaÅ‚y przystÄ…pić do konsumpcji, niespodziewanie zwierze zapytaÅ‚o nieÅ›miaÅ‚o: „jakim prawem?”. Naiwność tego zapytania czyni je niezwykle zabawnym. Bezbronność jagniÄ™cia oraz dziecinność jego rozumowania wydaje siÄ™ nie na miejscu w tak dramatycznej sytuacji. Jakiej odpowiedzi siÄ™ spodziewaÅ‚o? Z pewnoÅ›ciÄ… nie takiej, jakÄ… po chwili otrzymaÅ‚o – wilki oczywiÅ›cie nie okazaÅ‚y współczucia. Ich bezwzglÄ™dna natura nie oszczÄ™dziÅ‚a bezbronnego zwierzÄ™cia. JagniÄ™ zostaje skonsumowane. Dlaczego? Ponieważ jest smaczne, sÅ‚abe i stanęło na ich drodze.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies