Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Oświecenie
Jedna z najsÅ‚ynniejszych satyr Ignacego Krasickiego, „Å»ona modna”, zostaÅ‚a opublikowana w 1779 roku na ósmym miejscu zbioru „Satyry”, wypeÅ‚nionego tekstami prezentujÄ…cymi moralne idee poprzez kontrast, ukazanie zÅ‚ych obyczajów czy sportretowanie negatywnych cech charakteru. W przeciwieÅ„stwie do bajek, satyry Krasickiego atakujÄ… wady, deformujÄ… i oÅ›mieszajÄ… rzeczywistość, nie stroniÄ…c od ironicznych komentarzy czy sarkastycznych podsumowaÅ„. Przede wszystkim jednak utwory ze zbioru „Satyry” ukazujÄ… obraz spoÅ‚eczeÅ„stwa szlacheckiego w XVIII wieku, piÄ™tnujÄ… jego wady.
„Poeta prezentuje galeriÄ™ rozmaitych oszustów, fircyków, żon modnych, graczy, pijaków itp. Podejmuje głównie problematykÄ™ obyczajowÄ…, krytykujÄ…c uleganie cudzoziemskim modom (Å»ona modna), utracjuszowski styl życia (Marnotrawstwo), naÅ‚ogi (PijaÅ„stwo), niemoralność (Åšwiat zepsuty). Krasicki dotyka także kwestii spoÅ‚ecznych; podziałów stanowych (Pan nie wart sÅ‚ugi) i politycznych (Do króla, WziÄ™tość). ZasadÄ… tych satyr jest bezimienność krytyki. PoetÄ™ interesuje nie tylko obserwacja Å›wiata, ale i refleksja filozoficzna nad naturÄ… ludzkÄ…, nad skÅ‚onnoÅ›ciÄ… do zÅ‚a (CzÅ‚owiek i zwierzÄ™), a także nad kulturÄ… (PochwaÅ‚a wieku, Åšwiat zepsuty). Krasicki tworzy satyry portretowe ukazujÄ…ce typy charakterystyczne (Å»ona modna), obrazki obyczajowe (PijaÅ„stwo) i satyry kazania (Åšwiat zepsuty). Wykorzystuje formÄ™ dialogu bÄ…dź monologu. Satyry dajÄ… również wskazania moralne, promujÄ… takie wartoÅ›ci jak „poczciwość, pobożność i cnota”. PrzywoÅ‚ujÄ…c tradycyjne wartoÅ›ci moralne szlachty, Krasicki nawiÄ…zuje do mitu przodków poczciwych, do ideaÅ‚u życia wiejskiego. Zazwyczaj dowodzi, że zepsucie wynika z nowoczesnych mód, pogoni za dobrami materialnymi” (Zbigniew GoliÅ„ski, „Krasicki”, Warszawa 2002, s. 136-137).
Akcja utworu oscyluje wokół dwójki głównych bohaterów - szlachcica Piotra i jego „modnej”, wychowywanej w swoistym kulcie cudzoziemszczyzny żony. Przedstawione w postaci dialogu – podobnie jak w satyrze „PijaÅ„stwo” - wydarzenia rozgrywajÄ… siÄ™ na przestrzeni kilku miesiÄ™cy w drugiej poÅ‚owie XVIII wieku. AnalizujÄ…c pÅ‚aszczyznÄ™ przestrzennÄ…, wÅ›ród głównych miejsc należy wyróżnić szlachecki wiejski dworek oraz dom w Warszawie.
Utwór rozpoczyna siÄ™ przypadkowym spotkaniem Å›wieżo ożenionego małżonka z dawnym znajomym. Czytelnik zostaje wprowadzony w Å›rodek ożywionej dyskusji, podczas której kompan skÅ‚ada szczere, serdeczne życzenia głównemu bohaterowi. Gdy jednak ten oziÄ™ble odpowiada jedynie „Bóg zapÅ‚ać”, autor powinszowania pyta o powód surowego tonu i zatroskanego wyglÄ…du:Å»ona modna - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaJedna z najsÅ‚ynniejszych satyr Ignacego Krasickiego, „Å»ona modna”, zostaÅ‚a opublikowana w 1779 roku na ósmym miejscu zbioru „Satyry”, wypeÅ‚nionego tekstami prezentujÄ…cymi moralne idee poprzez kontrast, ukazanie zÅ‚ych obyczajów czy sportretowanie negatywnych cech charakteru. W przeciwieÅ„stwie do bajek, satyry Krasickiego atakujÄ… wady, deformujÄ… i oÅ›mieszajÄ… rzeczywistość, nie stroniÄ…c od ironicznych komentarzy czy sarkastycznych podsumowaÅ„. Przede wszystkim jednak utwory ze zbioru „Satyry” ukazujÄ… obraz spoÅ‚eczeÅ„stwa szlacheckiego w XVIII wieku, piÄ™tnujÄ… jego wady.
„Poeta prezentuje galeriÄ™ rozmaitych oszustów, fircyków, żon modnych, graczy, pijaków itp. Podejmuje głównie problematykÄ™ obyczajowÄ…, krytykujÄ…c uleganie cudzoziemskim modom (Å»ona modna), utracjuszowski styl życia (Marnotrawstwo), naÅ‚ogi (PijaÅ„stwo), niemoralność (Åšwiat zepsuty). Krasicki dotyka także kwestii spoÅ‚ecznych; podziałów stanowych (Pan nie wart sÅ‚ugi) i politycznych (Do króla, WziÄ™tość). ZasadÄ… tych satyr jest bezimienność krytyki. PoetÄ™ interesuje nie tylko obserwacja Å›wiata, ale i refleksja filozoficzna nad naturÄ… ludzkÄ…, nad skÅ‚onnoÅ›ciÄ… do zÅ‚a (CzÅ‚owiek i zwierzÄ™), a także nad kulturÄ… (PochwaÅ‚a wieku, Åšwiat zepsuty). Krasicki tworzy satyry portretowe ukazujÄ…ce typy charakterystyczne (Å»ona modna), obrazki obyczajowe (PijaÅ„stwo) i satyry kazania (Åšwiat zepsuty). Wykorzystuje formÄ™ dialogu bÄ…dź monologu. Satyry dajÄ… również wskazania moralne, promujÄ… takie wartoÅ›ci jak „poczciwość, pobożność i cnota”. PrzywoÅ‚ujÄ…c tradycyjne wartoÅ›ci moralne szlachty, Krasicki nawiÄ…zuje do mitu przodków poczciwych, do ideaÅ‚u życia wiejskiego. Zazwyczaj dowodzi, że zepsucie wynika z nowoczesnych mód, pogoni za dobrami materialnymi” (Zbigniew GoliÅ„ski, „Krasicki”, Warszawa 2002, s. 136-137).
Akcja utworu oscyluje wokół dwójki głównych bohaterów - szlachcica Piotra i jego „modnej”, wychowywanej w swoistym kulcie cudzoziemszczyzny żony. Przedstawione w postaci dialogu – podobnie jak w satyrze „PijaÅ„stwo” - wydarzenia rozgrywajÄ… siÄ™ na przestrzeni kilku miesiÄ™cy w drugiej poÅ‚owie XVIII wieku. AnalizujÄ…c pÅ‚aszczyznÄ™ przestrzennÄ…, wÅ›ród głównych miejsc należy wyróżnić szlachecki wiejski dworek oraz dom w Warszawie.
„- „Cóż to znaczy? OziÄ™ble dziÄ™kujesz,
Alboż to szczęścia swego jeszcze nie pojmujesz?
Czyliż siÄ™ już sprzykrzyÅ‚y małżeÅ„skie ogniwa?”.
Przewidując, iż powodem smutku Piotra są trudności wynikające z przyzwyczajenia się do nowego stanu, kolega daje mu szczegółowe rady i wskazówki:
„Bracie, trzymaj wiÄ™c, coÅ› dostaÅ‚ w zdobyczy!
Trzymaj skromnie, cierpliwie, a milcz tak jak drudzy”.
W miarÄ™ schodzenia na tematy codziennego życia, Piotr otwiera siÄ™ przed swoim rozmówcÄ… i opowiada o charakterze i umiejÄ™tnoÅ›ciach mÅ‚odej żony. OkazaÅ‚o siÄ™, że jest to kobieta obdarzona wieloma talentami, „PiÄ™kna, grzeczna, rozumna”. Jakby tego byÅ‚o maÅ‚o, obdarzona byÅ‚a wielkim posagiem, zÅ‚ożonym z „czterech wsi dziedzicznych”. Jakie byÅ‚o zdziwienie przysÅ‚uchujÄ…cego siÄ™ tym wszystkim zaletom kompana Piotra, gdy ten oznajmiÅ‚, że przymioty żony tak naprawdÄ™ doprowadzÄ… ich małżeÅ„stwo do zguby i klÄ™ski:
„Wszystko to na zÅ‚e wyszÅ‚o i zgubi mnie sporzej;
Piękność, talent wielkie są zaszczyty niewieście,
Cóż po tym, kiedy byÅ‚a wychowana w mieÅ›cie”.
strona: 1 2 3 4 5
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies