Geneza „Starego czÅ‚owieka i morze”
„Otóż, stary rybak zÅ‚owiÅ‚ wielkiego marlina, który ciÄ…gnÄ…Å‚ za sobÄ… łódź daleko od brzegu. Po dÅ‚ugotrwaÅ‚ej upartej gonitwie przez fale starcowi udaÅ‚o siÄ™ zabić rybÄ™, ale znacznÄ… jej część zjadÅ‚y rekiny, z którymi rybak musiaÅ‚ zaciekle walczyć. Nie byÅ‚ w stanie pokonać groźnych rywali, gdyż coraz bardziej sÅ‚abÅ‚. WiÄ™ksza część rekina zostaÅ‚a zjedzona przez drapieżniki, zaÅ› starzec zostaÅ‚ znaleziony przez innych ludzi morza, kiedy siedziaÅ‚ w Å‚odzi oszalaÅ‚y z rozpaczy i pÅ‚akaÅ‚”. Tak brzmi fragment tekstu zatytuÅ‚owanego „Na bÅ‚Ä™kitnej wodzie” autorstwa Hemingw... wiÄ™cejCzas i miejsce akcji opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Akcja opowiadania ma miejsce w latach czterdziestych dwudziestego wieku. Rozgrywa siÄ™ w przeciÄ…gu trzech i pół doby (dzieÅ„ i noc przed wypÅ‚yniÄ™ciem na połów, prawie dwie doby spÄ™dzone na wodzie oraz dzieÅ„ po powrocie). Jest to szczególny czas dla tytuÅ‚owego bohatera, ponieważ od osiemdziesiÄ™ciu czterech dni nie zÅ‚owiÅ‚ żadnej ryby, dlatego postanawia wypÅ‚ynąć w morze dalej niż zwykle.Wydarzenia opowiadania, w najwiÄ™kszej mierze, rozgrywajÄ… siÄ™ na morzu, w Å‚odzi Santiago. Na poczÄ…tku, jak i na koÅ„cu, towarzyszymy bohaterowi w jego chacie: „zbudowanej z twardych liÅ›ci palmy k... wiÄ™cej
Kim był Joe DiMaggio?
Joseph Paul DiMaggio, urodziÅ‚ siÄ™ jako Giuseppe Paolo DiMaggio, Jr. 25 listopada 1914 roku, a zmarÅ‚ 8 marca 1999 roku. CaÅ‚a jego sportowa kariera, która trwaÅ‚a piÄ™tnaÅ›cie lat, byÅ‚a zwiÄ…zana z jednym klubem, New York Yankees. Trzy razy byÅ‚ wybierany najlepszym zawodnikiem zawodowej ligi baseballowej MLB oraz aż trzynaÅ›cie razy wziÄ…Å‚ udziaÅ‚ w corocznym Meczu Gwiazd. ZaskarbiÅ‚ sobie uznanie kibiców dziÄ™ki wspaniaÅ‚ej grze nie tylko w ataku, ale i w obronie. Jednak do pamiÄ™ci przeszedÅ‚ jako zawodnik, który wkÅ‚adaÅ‚ wielkie serce w każde spotkanie i w każdÄ… akcjÄ™. Gdy koÅ„czyÅ‚ karierÄ™ w wieku 36 lat, je... wiÄ™cejPlan wydarzeÅ„ opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
1. Opis wyglądu Santiago i trudnej sytuacji, w jakiej się znajdował. Starzec od osiemdziesięciu czterech dni nie złowił żadnej ryby.2. Podczas wspólnego pobytu w Tarasie, Santiago wyznał chłopcu, swojemu jedynemu przyjacielowi, iż następnego dnia ma zamiar wypłynąć bardzo daleko w morze, aby tam szukać wielkich ryb.
3. Młodzieniec pomaga rybakowi zanieść sprzęt do chaty. Tego dnia przynosi Santiago ciepły posiłek i wraz z nim go spożywa. Chłopiec bardzo troszczy się o swojego przyjaciela. Gdy bohater zasnął, przyśniły mu się lwy.
4. Santiago wyrusza na połów z zamiare... więcej
Problematyka opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
„Stary czÅ‚owiek i morze” to prosta opowieść o starym kubaÅ„skim rybaku, który podjÄ…Å‚ najtrudniejszÄ… walkÄ™ w swoim życiu. Ten krótki utwór porusza przede wszystkim kwestie ludzkiej wytrwaÅ‚oÅ›ci, odwagi, wiary we wÅ‚asne możliwoÅ›ci, dumy, przyjaźni oraz klÄ™ski. Aby tego dokonać Ernest Hemingway stworzyÅ‚ postać Santiago, która przeszÅ‚a do historii literatury jako odzwierciedlenie zasad wyznawanych przez wielkiego moralnego pisarza.PrzesÅ‚anie opowiadania jest bardzo jasne, czÅ‚owiek jest zdolny do osiÄ…gniÄ™cia każdego celu, jeÅ›li tylko pokona swoje sÅ‚aboÅ›ci. Widać to na przy... wiÄ™cej
Problem dumy, zwyciÄ™stwa i klÄ™ski w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze”
Jednym z poruszonych w opowiadaniu tematów jest zagadnienie dumy. Uczucie to zostaÅ‚o ukazane przez Hemingwaya w różnych aspektach. Po pierwsze Manolin robi wszystko, by duma Santiago nigdy nie ucierpiaÅ‚a. MÅ‚odzieniec wiedziaÅ‚, iż starzec nie zÅ‚owiÅ‚ ryby od wielu dni, ale mimo to wciąż powtarzaÅ‚ mu, że jest najlepszym rybakiem, jakiego zna. Przez caÅ‚y ten trudny okres pomagaÅ‚ swojemu przyjacielowi w tak dyskretny sposób, iż ten nie odczuwaÅ‚, że jest od kogoÅ› zależny. Widać to w momencie, gdy bohater dziÄ™kowaÅ‚ Manolinowi za posiÅ‚ek: „DziÄ™kujÄ™ ci - powiedziaÅ‚ stary. ByÅ‚ zbyt prosty, żeby s... wiÄ™cejMotyw przyjaźni w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze”
Poruszonym przez Hemingwaya w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze” zagadnieniem jest przyjaźń. NiezwykÅ‚a więź, jaka istniaÅ‚a miÄ™dzy starcem i kilkunastoletnim Manolinem byÅ‚a bardzo specyficzna. PowstaÅ‚a dziÄ™ki wspólnej miÅ‚oÅ›ci obydwu do morza i Å‚owienia ryb.Gdy chÅ‚opiec miaÅ‚ pięć lat starzec pozwalaÅ‚ mu nosić swój osprzÄ™t, a nawet zabieraÅ‚ go na poÅ‚owy. Od tamtej pory byli niemal nierozÅ‚Ä…czni. Stosunki, jakie miÄ™dzy nimi panowaÅ‚y byÅ‚y czymÅ› pomiÄ™dzy relacjami uczeÅ„-mistrz, a ojciec-syn. Z pozoru szorstkie, ale tak naprawdÄ™ serdeczne. Nie okazywali sobie uczuć, nie byl... wiÄ™cej
„Stary czÅ‚owiek i morze” jako opowiadanie - parabola
Parabola, zwana także przypowieścią, jest gatunkiem literackim, który niesie ze sobą przesłanie moralne lub dydaktyczne.Do cech formalnych paraboli zalicza się:
- schematyczną fabułę,
- uproszczonÄ… konstrukcjÄ™ postaci,
- obiektywność narracji.
Wyżej wymienione cechy sÅ‚użą alegorycznemu lub symbolicznemu odczytaniu Å›wiata przedstawionego w dziele literackim. W przypowieÅ›ciach odnajdujemy zawsze dwie pÅ‚aszczyzny wydarzeÅ„ – realnÄ… (przedstawionÄ… w dziele) i alegorycznÄ…. ParabolÄ™ zalicza siÄ™ do literatury moralistyczo – dydaktycznej. Przypowieść sÅ‚uży do przekazywania treÅ... wiÄ™cej
Symbolika „Starego czÅ‚owieka i morza”
Å»agiel Å‚odzi Santiago„Å»agiel byÅ‚ wylatany workami od mÄ…ki, a zwiniÄ™ty wyglÄ…daÅ‚ jak sztandar nieodmiennej klÄ™ski”, dla niektórych rybaków to główny bohater opowieÅ›ci byÅ‚ chodzÄ…cym symbolem permanentnej porażki. Chociaż pÅ‚achta byÅ‚a bardzo stara, to wciąż sprawna, dziÄ™ki niej Santiago mógÅ‚ wypÅ‚ynąć wystarczajÄ…co daleko, by zÅ‚owić swojego marlina. Podobnie jak żagiel, starzec sprawdziÅ‚ siÄ™ podczas swojej próby.
Maszt Å‚odzi Santiago
Niesiony na ramieniu przypomina krzyż, który niósÅ‚ Chrystus: „WyjÄ…Å‚ maszt, zwinÄ…Å‚ żagiel i obwiÄ…zaÅ‚ go. NastÄ™p... wiÄ™cej
Motywy literackie w „Starym czÅ‚owieku i morze”
Starzec – w opowiadaniu jest nim tytuÅ‚owy bohater. Santiago nie jest jednak typowym starcem, jak sam mawiaÅ‚ o sobie: „Bo ze mnie dziwny staruch”. Postać ta zawiera wszelkie cechy osoby w podeszÅ‚ym wieku. CiaÅ‚o rybaka pokryte byÅ‚o gÅ‚Ä™bokimi zmarszczkami i bruzdami, lecz miaÅ‚ w sobie coÅ› z mÅ‚odzieÅ„ca, a mianowicie oczy, „które miaÅ‚y tÄ™ samÄ… barwÄ™ co morze i byÅ‚y wesoÅ‚e i niezÅ‚omne”. JednÄ… z głównych cech Santiago byÅ‚a życiowa mÄ…drość, jakÄ… posiadaÅ‚. WypÅ‚ywaÅ‚a ona z jego ogromnego doÅ›wiadczenia.MÅ‚odzieniec – w „Starym czÅ‚owi... wiÄ™cej
Ekranizacje opowiadanie "Stary człowiek i morze"
Opowiadanie „Stary czÅ‚owiek i morze” doczekaÅ‚a siÄ™ trzech adaptacji, z czego aż dwie odniosÅ‚y oscarowy sukces.Po raz pierwszy, film zatytuÅ‚owany tak samo jak utwór Hemingwaya, ukazaÅ‚ siÄ™ na ekranach kin w 10 lipca 1958 roku. Obraz wyreżyserowaÅ‚ John Sturges. W rolÄ™ Santiago wcieliÅ‚ siÄ™ znakomity aktor Spencer Tracy. Nad projektem czuwaÅ‚ sam Ernest Hemingway, który byÅ‚ przez caÅ‚y czas obecny na planie zdjÄ™ciowym. Mówi siÄ™, iż pisarzowi nie podobaÅ‚ siÄ™ pomysÅ‚ obsadzenia Tracy’ego w głównej roli, ponieważ byÅ‚ zbyt gruby. Inaczej uważaÅ‚a jednak AmerykaÅ„ska Akademia Filmowa... wiÄ™cej
Najważniejsze cytaty – „Stary czÅ‚owiek i morze”
„Wszystko w nim byÅ‚o stare prócz oczu, które miaÅ‚y tÄ™ samÄ… barwÄ™ co morze i byÅ‚y wesoÅ‚e i niezÅ‚omne”.„Jest wielu dobrych rybaków i kilku wspaniaÅ‚ych. Ale nie ma takiego jak ty”.
„MiesiÄ…c, w którym przychodzÄ… wielkie ryby - odparÅ‚ stary. - Byle kto potrafi być rybakiem w maju”.
„Nie Å›niÅ‚y mu siÄ™ już burze ani kobiety, ani wielkie wydarzenia, ogromne ryby, bójki czy mocowania, ani też wÅ‚asna żona. Teraz Å›niÅ‚ już tylko o różnych miejscach i o lwach na plaży. W zmroku igraÅ‚y jak mÅ‚ode koty, a on je kochaÅ‚, podobnie jak kochaÅ‚ chÅ‚opca. ChÅ‚opiec nie Å›n... wiÄ™cej
Bibliografia
1. Baker C., Ernest Hemingway: historia życia, Warszawa 1979.2. Burt D., 100 najwybitniejszych pisarzy wszech czasów, Warszawa 2001.
3. Dybowski R., Wielcy pisarze amerykańscy, Warszawa 1958.
4. Elektorowicz L., Hemingway w oczach krytyki, Warszawa 1968.
5. Gribanow B., Hemingway, Warszawa 1981.
6. Hotchner A., Papa Hemingway: wspomnienia, Warszawa 2005.
7. Krzyżanowski J.R., Ernest Hemingway, Warszawa 1963.
8. Lamentowicz U., Stary człowiek i morze Ernesta Hemingwaya, Lublin 2004.
9. WiÅ›niowksi B, Faulkner – Hemingway – Steinback, Warszawa 1963.... wiÄ™cej
Styl i narracja opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Równie z tego, o czym pisał, Hemingway słynął również z tego jak pisał. Nielicznym artystom udało się osiągnąć tak rozpoznawalny styl, jaki wypracował Amerykanin. Wielu pisarzy próbowało zbliżyć się do jego kunsztu z lepszym lub gorszym skutkiem. Tym, co czyni styl Hemingwaya niepowtarzalnym jest prostota i precyzja w zakresie doboru słów. Dzięki temu jego powieści zamiast są bardziej efektywne niż efektowne.Hemingway uważał narrację w pierwszej osobie za dramatyczną, lecz zbyt ograniczoną i, jak sam przyznawał, dużo czasu zajęło mu opanowanie narracji w trzeciej osobie, a do tego ws... więcej
Kompozycja i struktura opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Kompozycja utworu nie jest skomplikowana. Opowiadania przedstawia kilka dni z życia starego kubaÅ„skiego rybaka, który od osiemdziesiÄ™ciu czterech dni nie zÅ‚owiÅ‚ żadnej ryby. Czytelnik poznaje Santiago na dzieÅ„ przed tym, zanim ten wypÅ‚ywa bardzo daleko od brzegu w nadziei na udany połów i przerwanie zÅ‚ej passy. NastÄ™pnie autor opisuje trzydniowÄ… walkÄ™ starca z wielkim marlinem oraz próbÄ™ przyholowania go do lÄ…du. W miÄ™dzyczasie, podczas pobytu na morzu główny bohater wspomina lata swojej mÅ‚odoÅ›ci oraz tÄ™skni za swoim jedynym przyjacielem – Manolinem. Opowieść koÅ„czy siÄ™ nastÄ™pnego dnia po powr... wiÄ™cej„(…) czÅ‚owiek nie jest stworzony do klÄ™ski - powiedziaÅ‚. - CzÅ‚owieka można zniszczyć, ale nie pokonać”
To wspaniaÅ‚e zdanie, które zdaje siÄ™ być mottem opowiadania, jest wielkÄ… naukÄ… życiowÄ… dla każdego czytelnika. Stary Santiago w momencie, gdy wielki marlin chwyciÅ‚ za jego przynÄ™tÄ™, byÅ‚ w beznadziejnej sytuacji. Przez osiemdziesiÄ…t cztery dni nie zÅ‚owiÅ‚ żadnej ryby, przez co staÅ‚ siÄ™ poÅ›miewiskiem rybackiej wioski, której mieszkaÅ„cy nazwali go salao, co oznaczaÅ‚o wielkiego pechowca.Jednakże, KubaÅ„czyk nie przejmowaÅ‚ siÄ™ opiniÄ… innych i każdego dnia wypÅ‚ywaÅ‚ w morze w nadziei, że zÅ‚owi swojÄ… wymarzonÄ… wielkÄ… rybÄ™. Co wiÄ™cej, autor opisujÄ…c bohatera sÅ‚owami: „Wszystko w nim b... wiÄ™cej
Pierwowzór Santiago?
Jednym z ulubionych zajęć, mieszkajÄ…cego w Hawanie ze swojÄ… trzeciÄ… żonÄ… Hemingwaya byÅ‚o żeglowanie i Å‚owienie ryb z pokÅ‚adu łódki, którÄ… pisarz nazwaÅ‚ Pilar. Gros biografów artysty jest zdania, że dziÄ™ki temu hobby, Hemingway poznaÅ‚ pierwowzór postaci Santiago – kubaÅ„skiego rybaka Gregorio Fuentesa.Fuentes, dla przyjaciół Goyo, urodziÅ‚ siÄ™ w 1897 roku w miejscowoÅ›ci Lanzarote, należącej do Wysp Kanaryjskich. W wieku szeÅ›ciu lat przybyÅ‚ na KubÄ™, gdzie w roku 1928 poznaÅ‚ Hemingwaya. W latach trzydziestych ubiegÅ‚ego wieku amerykaÅ„ski pisarz zatrudniÅ‚ Goyo jako kapitana swojej ... wiÄ™cej
„Szczęście jest czymÅ›, co przychodzi pod wieloma postaciami, wiÄ™c któż je może rozpoznać?”
SÅ‚owa te padajÄ… z ust Santiago zaraz po stwierdzeniu: „PogwaÅ‚ciÅ‚eÅ› swoje szczęście, kiedy wypÅ‚ynÄ…Å‚eÅ› za daleko”. Wyznanie rybaka można rozumieć wielorako.JeÅ›li zinterpretujemy je w kontekÅ›cie krótkiej opowieÅ›ci, bÄ™dzie stanowiÅ‚o pocieszenie starego, wyczerpanego zmaganiem z rybÄ… czÅ‚owieka. JeÅ›li zaÅ› zastanowimy siÄ™ nad sÅ‚owami Santiago w szerszym ujÄ™ciu, to uzmysÅ‚owimy sobie, iż szczęście jest uczuciem bÄ…dź stanem, którego nie sposób zdefiniować. Ujawnia siÄ™ w przeróżnych sytuacjach, pod wieloma postaciami, dla każdego inaczej.
Santiago uważał, że największą dobroci... więcej
kontakt | polityka cookies