Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Stary człowiek i morze
Opowiadanie „Stary czÅ‚owiek i morze” doczekaÅ‚a siÄ™ trzech adaptacji, z czego aż dwie odniosÅ‚y oscarowy sukces.
Po raz pierwszy, film zatytuÅ‚owany tak samo jak utwór Hemingwaya, ukazaÅ‚ siÄ™ na ekranach kin w 10 lipca 1958 roku. Obraz wyreżyserowaÅ‚ John Sturges. W rolÄ™ Santiago wcieliÅ‚ siÄ™ znakomity aktor Spencer Tracy. Nad projektem czuwaÅ‚ sam Ernest Hemingway, który byÅ‚ przez caÅ‚y czas obecny na planie zdjÄ™ciowym. Mówi siÄ™, iż pisarzowi nie podobaÅ‚ siÄ™ pomysÅ‚ obsadzenia Tracy’ego w głównej roli, ponieważ byÅ‚ zbyt gruby. Inaczej uważaÅ‚a jednak AmerykaÅ„ska Akademia Filmowa, ponieważ w roku 1959 aktor zostaÅ‚ nominowany do Oskara za rolÄ™ Santiago. Statuetki nie zdobyÅ‚, ale przypadÅ‚a ona Dymitrowi Tiomkinowi, odpowiedzialnemu za muzykÄ™ do filmu Struges’a. Film ten byÅ‚ wiernym odwzorowaniem opowieÅ›ci Hemingwaya. Nawet kwestie narratora nie zostaÅ‚y zmienione i zgadzaÅ‚y siÄ™ z pierwowzorem.
W roku 1990 ukazaÅ‚a siÄ™ telewizyjna wersja „Starego czÅ‚owieka i morza”, w której głównÄ… rolÄ™ zagraÅ‚ Anthony Quinn. Obraz wyreżyserowaÅ‚ Jud Taylor. Adaptacja ta nie byÅ‚a już tak wierna, jak poprzednia. W filmie pojawiajÄ… siÄ™ nowe postaci, miÄ™dzy innymi pisarz z miasta, który wraz z żonÄ… utknÄ…Å‚ w wiosce rybackiej i zafascynowaÅ‚a go historia Santiago. Poza tym Manolina nosi imiÄ™ Manolo. NajwiÄ™kszÄ… zamianÄ… wydaje siÄ™ być wprowadzenie Angeli… córki starego rybaka. Dodatkowo w filmie wystÄ™puje dwóch narratorów, poza „hemingwayowskim” mamy do czynienia z opisem wydarzeÅ„ przedstawianym przez Toma Pruitt’a, czyli wspomnianego wczeÅ›niej pisarza. Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje fakt, iż w postać mÅ‚odego Santiago oraz Angeli wcieliÅ‚y siÄ™ dzieci Anthonego Quinna, odpowiednio Francesco i Valentina.
W setną rocznicę urodzin Hemingwaya Aleksandr Petrov zrealizował animację, której przygotowanie wymagało namalowania aż dwudziestu dziewięciu tysięcy olejnych obrazów. Artysta rozpoczął prace nad projektem już w roku 1995, aby wszystko było gotowe na czas. Jego wysiłek postanowiła uhonorować Amerykańska Akademia Filmowa przyznając mu Oskara w kategorii Najlepsza Animacja Krótkometrażowa.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Ekranizacje opowiadanie "Stary człowiek i morze"
Autor: Karolina MarlêgaOpowiadanie „Stary czÅ‚owiek i morze” doczekaÅ‚a siÄ™ trzech adaptacji, z czego aż dwie odniosÅ‚y oscarowy sukces.
Po raz pierwszy, film zatytuÅ‚owany tak samo jak utwór Hemingwaya, ukazaÅ‚ siÄ™ na ekranach kin w 10 lipca 1958 roku. Obraz wyreżyserowaÅ‚ John Sturges. W rolÄ™ Santiago wcieliÅ‚ siÄ™ znakomity aktor Spencer Tracy. Nad projektem czuwaÅ‚ sam Ernest Hemingway, który byÅ‚ przez caÅ‚y czas obecny na planie zdjÄ™ciowym. Mówi siÄ™, iż pisarzowi nie podobaÅ‚ siÄ™ pomysÅ‚ obsadzenia Tracy’ego w głównej roli, ponieważ byÅ‚ zbyt gruby. Inaczej uważaÅ‚a jednak AmerykaÅ„ska Akademia Filmowa, ponieważ w roku 1959 aktor zostaÅ‚ nominowany do Oskara za rolÄ™ Santiago. Statuetki nie zdobyÅ‚, ale przypadÅ‚a ona Dymitrowi Tiomkinowi, odpowiedzialnemu za muzykÄ™ do filmu Struges’a. Film ten byÅ‚ wiernym odwzorowaniem opowieÅ›ci Hemingwaya. Nawet kwestie narratora nie zostaÅ‚y zmienione i zgadzaÅ‚y siÄ™ z pierwowzorem.
W roku 1990 ukazaÅ‚a siÄ™ telewizyjna wersja „Starego czÅ‚owieka i morza”, w której głównÄ… rolÄ™ zagraÅ‚ Anthony Quinn. Obraz wyreżyserowaÅ‚ Jud Taylor. Adaptacja ta nie byÅ‚a już tak wierna, jak poprzednia. W filmie pojawiajÄ… siÄ™ nowe postaci, miÄ™dzy innymi pisarz z miasta, który wraz z żonÄ… utknÄ…Å‚ w wiosce rybackiej i zafascynowaÅ‚a go historia Santiago. Poza tym Manolina nosi imiÄ™ Manolo. NajwiÄ™kszÄ… zamianÄ… wydaje siÄ™ być wprowadzenie Angeli… córki starego rybaka. Dodatkowo w filmie wystÄ™puje dwóch narratorów, poza „hemingwayowskim” mamy do czynienia z opisem wydarzeÅ„ przedstawianym przez Toma Pruitt’a, czyli wspomnianego wczeÅ›niej pisarza. Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje fakt, iż w postać mÅ‚odego Santiago oraz Angeli wcieliÅ‚y siÄ™ dzieci Anthonego Quinna, odpowiednio Francesco i Valentina.
W setną rocznicę urodzin Hemingwaya Aleksandr Petrov zrealizował animację, której przygotowanie wymagało namalowania aż dwudziestu dziewięciu tysięcy olejnych obrazów. Artysta rozpoczął prace nad projektem już w roku 1995, aby wszystko było gotowe na czas. Jego wysiłek postanowiła uhonorować Amerykańska Akademia Filmowa przyznając mu Oskara w kategorii Najlepsza Animacja Krótkometrażowa.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies