Ekranizacje opowiadanie "Stary człowiek i morze" ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Stary człowiek i morze

Ekranizacje opowiadanie "Stary człowiek i morze"

Autor: Karolina Marlêga

Opowiadanie „Stary czÅ‚owiek i morze” doczekaÅ‚a siÄ™ trzech adaptacji, z czego aż dwie odniosÅ‚y oscarowy sukces.

Po raz pierwszy, film zatytuÅ‚owany tak samo jak utwór Hemingwaya, ukazaÅ‚ siÄ™ na ekranach kin w 10 lipca 1958 roku. Obraz wyreżyserowaÅ‚ John Sturges. W rolÄ™ Santiago wcieliÅ‚ siÄ™ znakomity aktor Spencer Tracy. Nad projektem czuwaÅ‚ sam Ernest Hemingway, który byÅ‚ przez caÅ‚y czas obecny na planie zdjÄ™ciowym. Mówi siÄ™, iż pisarzowi nie podobaÅ‚ siÄ™ pomysÅ‚ obsadzenia Tracy’ego w głównej roli, ponieważ byÅ‚ zbyt gruby. Inaczej uważaÅ‚a jednak AmerykaÅ„ska Akademia Filmowa, ponieważ w roku 1959 aktor zostaÅ‚ nominowany do Oskara za rolÄ™ Santiago. Statuetki nie zdobyÅ‚, ale przypadÅ‚a ona Dymitrowi Tiomkinowi, odpowiedzialnemu za muzykÄ™ do filmu Struges’a. Film ten byÅ‚ wiernym odwzorowaniem opowieÅ›ci Hemingwaya. Nawet kwestie narratora nie zostaÅ‚y zmienione i zgadzaÅ‚y siÄ™ z pierwowzorem.

W roku 1990 ukazaÅ‚a siÄ™ telewizyjna wersja „Starego czÅ‚owieka i morza”, w której głównÄ… rolÄ™ zagraÅ‚ Anthony Quinn. Obraz wyreżyserowaÅ‚ Jud Taylor. Adaptacja ta nie byÅ‚a już tak wierna, jak poprzednia. W filmie pojawiajÄ… siÄ™ nowe postaci, miÄ™dzy innymi pisarz z miasta, który wraz z żonÄ… utknÄ…Å‚ w wiosce rybackiej i zafascynowaÅ‚a go historia Santiago. Poza tym Manolina nosi imiÄ™ Manolo. NajwiÄ™kszÄ… zamianÄ… wydaje siÄ™ być wprowadzenie Angeli… córki starego rybaka. Dodatkowo w filmie wystÄ™puje dwóch narratorów, poza „hemingwayowskim” mamy do czynienia z opisem wydarzeÅ„ przedstawianym przez Toma Pruitt’a, czyli wspomnianego wczeÅ›niej pisarza. Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje fakt, iż w postać mÅ‚odego Santiago oraz Angeli wcieliÅ‚y siÄ™ dzieci Anthonego Quinna, odpowiednio Francesco i Valentina.

W setną rocznicę urodzin Hemingwaya Aleksandr Petrov zrealizował animację, której przygotowanie wymagało namalowania aż dwudziestu dziewięciu tysięcy olejnych obrazów. Artysta rozpoczął prace nad projektem już w roku 1995, aby wszystko było gotowe na czas. Jego wysiłek postanowiła uhonorować Amerykańska Akademia Filmowa przyznając mu Oskara w kategorii Najlepsza Animacja Krótkometrażowa.


Zobacz inne artykuły:

Inne
Charakterystyka Santiago - „ByÅ‚ starym czÅ‚owiekiem, który Å‚owiÅ‚ ryby w Golfsztromie (…)”
„Stary czÅ‚owiek i morze” – streszczenie szczegółowe
Czas i miejsce akcji opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Geneza „Starego czÅ‚owieka i morze”
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
„Stary czÅ‚owiek i morze” jako opowiadanie - parabola
Problematyka opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
„(…) czÅ‚owiek nie jest stworzony do klÄ™ski - powiedziaÅ‚. - CzÅ‚owieka można zniszczyć, ale nie pokonać”
Motywy literackie w „Starym czÅ‚owieku i morze”
Symbolika „Starego czÅ‚owieka i morza”
Motyw przyjaźni w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze”
Problem dumy, zwyciÄ™stwa i klÄ™ski w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze”
Biografia Ernesta Hemingwaya
Kompozycja i struktura opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Styl i narracja opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Plan wydarzeÅ„ opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Kalendarium twórczości Ernesta Hemingwaya
Pierwowzór Santiago?
Ekranizacje opowiadanie "Stary człowiek i morze"
„Szczęście jest czymÅ›, co przychodzi pod wieloma postaciami, wiÄ™c któż je może rozpoznać?”
Kim był Joe DiMaggio?
Wielcy o Hemingwayu
Najważniejsze cytaty – „Stary czÅ‚owiek i morze”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies