Symbolika „Starego czÅ‚owieka i morza” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Stary człowiek i morze

Symbolika „Starego czÅ‚owieka i morza”

Autor: Karolina Marlêga

Żagiel łodzi Santiago

„Å»agiel byÅ‚ wylatany workami od mÄ…ki, a zwiniÄ™ty wyglÄ…daÅ‚ jak sztandar nieodmiennej klÄ™ski”, dla niektórych rybaków to główny bohater opowieÅ›ci byÅ‚ chodzÄ…cym symbolem permanentnej porażki. Chociaż pÅ‚achta byÅ‚a bardzo stara, to wciąż sprawna, dziÄ™ki niej Santiago mógÅ‚ wypÅ‚ynąć wystarczajÄ…co daleko, by zÅ‚owić swojego marlina. Podobnie jak żagiel, starzec sprawdziÅ‚ siÄ™ podczas swojej próby.

Maszt Å‚odzi Santiago

Niesiony na ramieniu przypomina krzyż, który niósÅ‚ Chrystus: „WyjÄ…Å‚ maszt, zwinÄ…Å‚ żagiel i obwiÄ…zaÅ‚ go. NastÄ™pnie zarzuciÅ‚ maszt na ramiÄ™ i zaczÄ…Å‚ wspinać siÄ™ na brzeg (…) na górze upadÅ‚ i przeleżaÅ‚ jakiÅ› czas z masztem na ramieniu. UsiÅ‚owaÅ‚ siÄ™ podnieść. ByÅ‚o to jednak zbyt trudne, wiÄ™c siedziaÅ‚ tam, trzymajÄ…c maszt na ramieniu i patrzaÅ‚ na drogÄ™ (…) Wreszcie odÅ‚ożyÅ‚ masz i wstaÅ‚. DźwignÄ…Å‚ go, zarzuciÅ‚ na ramiÄ™ i ruszyÅ‚ drogÄ…. MusiaÅ‚ siadać pięć razy, nim dotarÅ‚ do swojej chaty”. Symbolizuje brzemiÄ™ czÅ‚owieka, ciężar życia, który każdy musi dźwigać na swoich barkach.

DÅ‚onie Santiago

Poza chrześcijańskim odniesieniem do dłoni ukrzyżowanego Jezusa, można odczytać je jako symbol cierpienia. Krwawiące dłonie były najbardziej widocznym symptomem bólu, jaki znosił Santiago. Poza głębokimi ranami były trapione przez skurcze. Można odnieść to do słabości ludzkiego ciała, jego kruchości. Bohater musiał wznieść się ponad własne cierpienie, by osiągnąć swój cel.

Wielki DiMaggio

Wspaniały baseballista, idol Santiago, posłużył bohaterowi jako symbol odwagi i wytrzymałości. Pomimo ciężkiej kontuzji zawodnikowi udało się powrócić na boisko i poprowadzić swoją drużynę do zwycięstwa. DiMaggio był wzorem do naśladowania i źródłem motywacji dla starego rybaka.

Lwy ze snu Santiago

Jedyna rzecz, która śniła się Santiago. Lwiątka bawiące się na plaży symbolizują tęsknotę Santiago do dawnych dni oraz siłę i idealizm, które są powiązane z młodością.
Chłopiec

Jeszcze bardziej niż lwy, chłopiec jest symbolem młodości. Poza tym jego postać przypomina samotnemu rybakowi o przyjaźni. Santiago częściej wzdycha do Manolina, niż do Boga, ponieważ młodzieniec dodaje mu siły i nadziei.

Taras

Wielkiej symboliki nabiera w ostatniej scenie opowiadania, gdy pozostałości zjedzonego przez rekiny marlina dryfują u jego brzegu, a turyści niesłusznie myślą, iż szkielet należał on do rekina. Miejsce to odzwierciedla społeczeństwo, w którym Santiago był niezrozumiany, wyśmiewany i żałowany.

Morze

Symbolizuje otaczajÄ…cy nas Å›wiat. PotrafiÅ‚o być przerażajÄ…ce, lecz Santiago je kochaÅ‚ i traktowaÅ‚ je jak kobietÄ™. Santiago mawiaÅ‚ o oceanie: „Jest dobry i bardzo piÄ™kny. Ale umie też być okrutny, a przychodzi to nagle (…)”.

Marlin

WspaniaÅ‚a ryba symbolizuje idealnego przeciwnika. W Å›wiecie, w którym „wszystko w jakiÅ› sposób zabija wszystko inne” Santiago czuÅ‚ wielkie szczęście, że los zetknÄ…Å‚ go z rywalem, który zmusiÅ‚ go wykrzesania z siebie wszystko, co najlepsze w czÅ‚owieku.

Rekiny

Zupełnie inne niż marlin stworzenia symbolizują destruktywne prawa, którymi rządzi się świat. Ucieleśniają wszystko to, co uniemożliwia człowiekowi osiągnięcie zamierzonego celu. Poza tym przypominają o potędze natury.

Szybki test:

Maszt Å‚odzi Santiago symbolizuje:
a) krzyż Chrystusa
b) wieloletni wysiłek
c) wytrwałość rybaka
d) niespełnione oczekiwania
RozwiÄ…zanie

DÅ‚onie Santiago to symbol:
a) rozgrzeszenia
b) cierpienia
c) pokuty
d) wytrwałości
RozwiÄ…zanie

Taras to symbol:
a) niechęci do Santiago innych rybaków
b) społeczeństwa, w którym Santiago był niezrozumiany
c) klęski Santiago
d) odpoczynku i relaksu
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

Inne
Charakterystyka Santiago - „ByÅ‚ starym czÅ‚owiekiem, który Å‚owiÅ‚ ryby w Golfsztromie (…)”
„Stary czÅ‚owiek i morze” – streszczenie szczegółowe
Czas i miejsce akcji opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Geneza „Starego czÅ‚owieka i morze”
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
„Stary czÅ‚owiek i morze” jako opowiadanie - parabola
Problematyka opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
„(…) czÅ‚owiek nie jest stworzony do klÄ™ski - powiedziaÅ‚. - CzÅ‚owieka można zniszczyć, ale nie pokonać”
Motywy literackie w „Starym czÅ‚owieku i morze”
Symbolika „Starego czÅ‚owieka i morza”
Motyw przyjaźni w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze”
Problem dumy, zwyciÄ™stwa i klÄ™ski w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze”
Plan wydarzeÅ„ opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Biografia Ernesta Hemingwaya
Kompozycja i struktura opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Styl i narracja opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Kalendarium twórczości Ernesta Hemingwaya
Pierwowzór Santiago?
Ekranizacje opowiadanie "Stary człowiek i morze"
Kim był Joe DiMaggio?
„Szczęście jest czymÅ›, co przychodzi pod wieloma postaciami, wiÄ™c któż je może rozpoznać?”
Wielcy o Hemingwayu
Najważniejsze cytaty – „Stary czÅ‚owiek i morze”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies