Motywy literackie w „Starym czÅ‚owieku i morze” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Stary człowiek i morze

Motywy literackie w „Starym czÅ‚owieku i morze”

Autor: Karolina Marlêga

Starzec – w opowiadaniu jest nim tytuÅ‚owy bohater. Santiago nie jest jednak typowym starcem, jak sam mawiaÅ‚ o sobie: „Bo ze mnie dziwny staruch”. Postać ta zawiera wszelkie cechy osoby w podeszÅ‚ym wieku. CiaÅ‚o rybaka pokryte byÅ‚o gÅ‚Ä™bokimi zmarszczkami i bruzdami, lecz miaÅ‚ w sobie coÅ› z mÅ‚odzieÅ„ca, a mianowicie oczy, „które miaÅ‚y tÄ™ samÄ… barwÄ™ co morze i byÅ‚y wesoÅ‚e i niezÅ‚omne”. JednÄ… z głównych cech Santiago byÅ‚a życiowa mÄ…drość, jakÄ… posiadaÅ‚. WypÅ‚ywaÅ‚a ona z jego ogromnego doÅ›wiadczenia.

MÅ‚odzieniec – w „Starym czÅ‚owieku i morzu” motyw ten uosabia zarówno Manolin, jak i Santiago, gdy wspomina siebie z dawnych lat. Bohaterowie ci reprezentujÄ… wszystkie cechy, jakie niesie ze sobÄ… mÅ‚odość. SÄ… ciekawi Å›wiata, odważni, zdrowi, sprawni fizycznie i silni. Manolin jest mÅ‚odzieÅ„cem bardzo dojrzaÅ‚ym, mimo swojego wieku.

Porażka – uczucie to jest najwiÄ™kszym wrogiem Santiago. Przez osiemdziesiÄ…t cztery dni nie udaÅ‚o mu siÄ™ zÅ‚owić ryby, przez co byÅ‚ odbierany przez pozostaÅ‚ych rybaków jako symbol porażki. Bohater podjÄ…Å‚ wyzwanie i stanÄ…Å‚ do walki z wielkim marlinem i, pomimo poczÄ…tkowego zwyciÄ™stwa, poniósÅ‚ strasznÄ… klÄ™skÄ™, gdy jego trud poszedÅ‚ na marne. Za sprawÄ… krwiożerczych rekinów Santiago powróciÅ‚ do wioski z poczuciem klÄ™ski.

Walka – motyw ten pojawia siÄ™ dwukrotnie w opowieÅ›ci. Przede wszystkim można siÄ™ go dopatrzyć w zmaganiach rybaka z wielkim marlinem. Ich pojedynek byÅ‚ dÅ‚ugi i wyczerpujÄ…cy. Rybak mężnie znosiÅ‚ trudy tej walki. Fizycznie ryba byÅ‚a od niego silniejsza, ale to on zadaÅ‚ jej decydujÄ…cy cios. Po raz drugi motyw ten pojawia siÄ™ we wspomnieniach starca. Za mÅ‚odu wziÄ…Å‚ udziaÅ‚ w pojedynku w siÅ‚owaniu siÄ™ na rÄ™kÄ™ z wielkim Murzynem. Ich mecz trwaÅ‚ bez przerwy ponad dobÄ™. Santiago, zwany w tamtych czasach El Campeon zdoÅ‚aÅ‚ pokonać swojego przeciwnika.

ZwyciÄ™stwo – to uczucie towarzyszyÅ‚o Santiago przez niespeÅ‚na godzinÄ™. Tyle czasu upÅ‚ynęło pomiÄ™dzy zabiciem przez niego marlina, a atakiem pierwszego rekina.
Samotność – w opowiadaniu pisarz ukazaÅ‚ potrzebÄ™ przebywania z drugim czÅ‚owiekiem. Pomimo, iż Santiago uważaÅ‚, że „nikt nie jest nigdy samotny na morzu”, to czÄ™sto powtarzaÅ‚ również: „ChciaÅ‚bym tu mieć chÅ‚opca”. Nie wiadomo, czy gdyby rybak nie wypÅ‚ynÄ…Å‚ w pojedynkÄ™, to udaÅ‚oby mu siÄ™ dowieźć swojÄ… wielkÄ… rybÄ™ w caÅ‚oÅ›ci, ale z pewnoÅ›ciÄ… byÅ‚oby mu Å‚atwiej tego dokonać. Manolin zawsze dbaÅ‚ o to, by starzec nie czuÅ‚ siÄ™ osamotniony na lÄ…dzie, dlatego wszÄ™dzie mu towarzyszyÅ‚, a nawet jadaÅ‚ z nim posiÅ‚ki.

Przyjaźń – motyw ten uwidacznia siÄ™ we wiÄ™zi Å‚Ä…czÄ…cej Santiago z Manolinem. Ta relacja jest bardzo ważna dla starca. ChÅ‚opiec jest jedynÄ… osobÄ…, która nie baÅ‚a siÄ™ jego pecha i na której mógÅ‚ zawsze polegać. To wspaniaÅ‚e wsparcie pozwalaÅ‚o mu wciąż mieć nadziejÄ™, że wreszcie pokona swoje fatum.

Pokonywanie wÅ‚asnych sÅ‚aboÅ›ci – widzimy to na przykÅ‚adzie Santiago. Rybak pomimo skaleczeÅ„, skurczów i zmÄ™czenia wciąż trzymaÅ‚ linkÄ™ z marlinem. Bohater zdawaÅ‚ sobie sprawÄ™, iż nie może siÄ™ poddać i stara siÄ™ zapomnieć o fizycznym bólu. Udaje mu siÄ™ również odżegnać wszelkie negatywne myÅ›li, dziÄ™ki czemu dopina swego i dokonuje rzeczy niemożliwej, pokonaÅ‚ rybÄ™ wiÄ™kszÄ… od swojej Å‚odzi.

Idol – motyw zostaÅ‚ zrealizowany głównie za sprawÄ… zamiÅ‚owania Santiago do baseballa. Joe DiMaggio byÅ‚ dla starego rybaka wzorem do naÅ›ladowania. StaÅ‚o siÄ™ tak za sprawÄ… faktu, iż zawodnik byÅ‚ trapiony licznymi kontuzjami, lecz zawsze wracaÅ‚ na boisko i, wkÅ‚adajÄ…c wielkie serce do gry, byÅ‚ najlepszy w caÅ‚ej lidze. Dla Manolina najwiÄ™kszym idolem byÅ‚ Santiago: „Stary nauczyÅ‚ chÅ‚opca Å‚owić ryby i chÅ‚opiec go kochaÅ‚”.

ZwierzÄ™ – motyw ten pojawia siÄ™ wiele razy. W utworze mamy do czynienia z lwami, rekinami oraz, oczywiÅ›cie, marlinem. Stworzenia te peÅ‚niÄ… role metaforyczne oraz symboliczne.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Inne
Charakterystyka Santiago - „ByÅ‚ starym czÅ‚owiekiem, który Å‚owiÅ‚ ryby w Golfsztromie (…)”
„Stary czÅ‚owiek i morze” – streszczenie szczegółowe
Czas i miejsce akcji opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Geneza „Starego czÅ‚owieka i morze”
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
„Stary czÅ‚owiek i morze” jako opowiadanie - parabola
Problematyka opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
„(…) czÅ‚owiek nie jest stworzony do klÄ™ski - powiedziaÅ‚. - CzÅ‚owieka można zniszczyć, ale nie pokonać”
Motywy literackie w „Starym czÅ‚owieku i morze”
Symbolika „Starego czÅ‚owieka i morza”
Motyw przyjaźni w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze”
Problem dumy, zwyciÄ™stwa i klÄ™ski w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze”
Plan wydarzeÅ„ opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Biografia Ernesta Hemingwaya
Kompozycja i struktura opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Styl i narracja opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Kalendarium twórczości Ernesta Hemingwaya
Pierwowzór Santiago?
Ekranizacje opowiadanie "Stary człowiek i morze"
Kim był Joe DiMaggio?
„Szczęście jest czymÅ›, co przychodzi pod wieloma postaciami, wiÄ™c któż je może rozpoznać?”
Wielcy o Hemingwayu
Najważniejsze cytaty – „Stary czÅ‚owiek i morze”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies