Styl i narracja opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Stary człowiek i morze

Styl i narracja opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”

Autor: Karolina Marlêga

Równie z tego, o czym pisał, Hemingway słynął również z tego jak pisał. Nielicznym artystom udało się osiągnąć tak rozpoznawalny styl, jaki wypracował Amerykanin. Wielu pisarzy próbowało zbliżyć się do jego kunsztu z lepszym lub gorszym skutkiem. Tym, co czyni styl Hemingwaya niepowtarzalnym jest prostota i precyzja w zakresie doboru słów. Dzięki temu jego powieści zamiast są bardziej efektywne niż efektowne.

Hemingway uważał narrację w pierwszej osobie za dramatyczną, lecz zbyt ograniczoną i, jak sam przyznawał, dużo czasu zajęło mu opanowanie narracji w trzeciej osobie, a do tego wszystkowiedzącej, z jaką możemy się spotkać w Starym człowieku i morzu. Wszechwiedzący punkt widzenia u Hemingwaya jest dużo bardziej prosty i bezpośredni, aniżeli u innych pisarzy. Zwykle taki typ narratora informuje czytelnika o tym, co dzieje się z bohaterem, o jego uczuciach i przemyśleniach.

Zabieg ten ma miejsce również w Starym czÅ‚owieku i morzu: „ChÄ™tnie by dÅ‚użej trzymaÅ‚ dÅ‚oÅ„ w sÅ‚onej wodzie, ale obawiaÅ‚ siÄ™, że ryba znów szarpnie, wiÄ™c wstaÅ‚, zaparÅ‚ siÄ™ mocno i podniósÅ‚ rÄ™kÄ™ ku sÅ‚oÅ„cu”. Jednakże znacznie częściej czytelnik ma do czynienia z bezpoÅ›rednimi monologami, które Santiago wygÅ‚asza w myÅ›lach, na przykÅ‚ad: „ChÄ™tnie bym nakarmiÅ‚ marlina - pomyÅ›laÅ‚. - To mój brat. Ale muszÄ™ go zabić i zachować na to siÅ‚y”.

Jak pisze Urszula Lamentowicz: „Narrator wypowiada siÄ™ w trzeciej osobie, oddajÄ…c niekiedy gÅ‚os samemu bohaterowi. Relacja utrzymana jest w czasie przeszÅ‚ym, ale skonstruowana w taki sposób, że odczuwa siÄ™ przedstawione wydarzenia jako teraźniejsze”.

Zobacz inne artykuły:

Inne
Charakterystyka Santiago - „ByÅ‚ starym czÅ‚owiekiem, który Å‚owiÅ‚ ryby w Golfsztromie (…)”
„Stary czÅ‚owiek i morze” – streszczenie szczegółowe
Czas i miejsce akcji opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Geneza „Starego czÅ‚owieka i morze”
„Stary czÅ‚owiek i morze” jako opowiadanie - parabola
Problematyka opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
„(…) czÅ‚owiek nie jest stworzony do klÄ™ski - powiedziaÅ‚. - CzÅ‚owieka można zniszczyć, ale nie pokonać”
Motywy literackie w „Starym czÅ‚owieku i morze”
Symbolika „Starego czÅ‚owieka i morza”
Motyw przyjaźni w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze”
Problem dumy, zwyciÄ™stwa i klÄ™ski w opowiadaniu „Stary czÅ‚owiek i morze”
Kompozycja i struktura opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Styl i narracja opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Plan wydarzeÅ„ opowiadania „Stary czÅ‚owiek i morze”
Biografia Ernesta Hemingwaya
Pierwowzór Santiago?
Ekranizacje opowiadanie "Stary człowiek i morze"
Kalendarium twórczości Ernesta Hemingwaya
„Szczęście jest czymÅ›, co przychodzi pod wieloma postaciami, wiÄ™c któż je może rozpoznać?”
Kim był Joe DiMaggio?
Wielcy o Hemingwayu
Najważniejsze cytaty – „Stary czÅ‚owiek i morze”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies