JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango
Stomil to mąż Eleonory i ojciec Artura. Jest awangardowym artystą, który nie myśli o niczym innym, poza sztuką.
Tak jego wyglÄ…d opisuje w didaskaliach autor: „TÄ™gi, duży, olbrzymia siwa czupryna, tak zwana lwia”. Ulubionym strojem, który staÅ‚ siÄ™ wrÄ™cz jego „drugÄ… skórÄ…” jest piżama.
Wiecznie rozpiÄ™ty, nieuczesany i zaspany ojciec budzi w Arturze obrzydzenie. W trzecim akcie ukazuje siÄ™ nam zupeÅ‚nie inaczej: „Obok nich Stomil, stoi, uczesany gÅ‚adko, z przedziaÅ‚kiem na Å›rodku gÅ‚owy, wypomadowany, gÅ‚owa sztywno uniesiona do góry, oczy patrzÄ… w nieokreÅ›lonÄ… dal (…) Stomil w garniturze piaskowym lub tabaczkowym, wyraźnie za ciasnym, w biaÅ‚ych kamaszkach...”. Jednak taki strój mu nie odpowiada. Wciąż usilnie poszukuje pretekstów, by zrzucić z siebie eleganckie ubranie i wrócić do swojej piżamy: „UtyÅ‚em chyba, czy co. Ostatni raz miaÅ‚em to na sobie ze czterdzieÅ›ci lat temu”.
O jego mÅ‚odoÅ›ci wspomina jego małżonka: „Stomil, pamiÄ™tasz, jak rozbijaliÅ›my tradycjÄ™? PosiadÅ‚eÅ› mnie w oczach mamy i papy, podczas premiery «Tannhausera», w pierwszym rzÄ™dzie foteli, na znak protestu. Straszny byÅ‚ skandal. Gdzie te czasy, kiedy to jeszcze robiÅ‚o wrażenie. StaraÅ‚eÅ› siÄ™ wtedy o mojÄ… rÄ™kÄ™”. Z dalszej ich rozmowy wynika, że niegdyÅ› miaÅ‚ wiele kobiet i prowadziÅ‚ rozwiÄ…zÅ‚y tryb życia.
„Eksperyment teatralny. To mania mojego ojca”, mawiaÅ‚ Artur i tak faktycznie byÅ‚o. W swoich awangardowych pomysÅ‚ach nie ma jednak jakiegoÅ› szerzej okreÅ›lonego planu ani idei, jego myÅ›lÄ… przewodniÄ… jest Å‚amanie barier bez oglÄ…dania siÄ™ na konsekwencje. Efektem jego dziaÅ‚alnoÅ›ci jest obecność w domu Edka, którego „prostotÄ…” i „prawdziwoÅ›ciÄ…” mężczyzna siÄ™ zachwycaÅ‚ i swoim entuzjazmem do niego zaraziÅ‚ pozostaÅ‚ych domowników. Poza tym, byÅ‚ dumny z tego, że w jego domu nie obowiÄ…zujÄ… żadne normy i konwenanse.
Stomil jest doskonaÅ‚ym przykÅ‚adem na stwierdzenie Artura: „(…) artyÅ›ci nie sÄ… mężczyznami”. Pan domu doskonale zdawaÅ‚ sobie sprawÄ™, że jego żona zdradza go z Edkiem, ale nie zrobiÅ‚ niczego, by ten proceder przerwać. Nawet, gdy syn wÅ‚ożyÅ‚ mu do rÄ™ki rewolwer i niemal siÅ‚Ä… zaciÄ…gnÄ…Å‚ pod drzwi sypialni Eleonory, zamiast tragedii wyszÅ‚a farsa. Najlepiej postać Stomila okreÅ›liÅ‚ główny bohater mówiÄ…c: „W eksperymentach ojciec jest gigant, ale w życiu - struchlaÅ‚y tatuÅ›”.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Charakterystyka Stomila
Autor: Karolina MarlêgaStomil to mąż Eleonory i ojciec Artura. Jest awangardowym artystÄ…, który nie myÅ›li o niczym innym, poza sztukÄ….
Tak jego wyglÄ…d opisuje w didaskaliach autor: „TÄ™gi, duży, olbrzymia siwa czupryna, tak zwana lwia”. Ulubionym strojem, który staÅ‚ siÄ™ wrÄ™cz jego „drugÄ… skórÄ…” jest piżama.
Wiecznie rozpiÄ™ty, nieuczesany i zaspany ojciec budzi w Arturze obrzydzenie. W trzecim akcie ukazuje siÄ™ nam zupeÅ‚nie inaczej: „Obok nich Stomil, stoi, uczesany gÅ‚adko, z przedziaÅ‚kiem na Å›rodku gÅ‚owy, wypomadowany, gÅ‚owa sztywno uniesiona do góry, oczy patrzÄ… w nieokreÅ›lonÄ… dal (…) Stomil w garniturze piaskowym lub tabaczkowym, wyraźnie za ciasnym, w biaÅ‚ych kamaszkach...”. Jednak taki strój mu nie odpowiada. Wciąż usilnie poszukuje pretekstów, by zrzucić z siebie eleganckie ubranie i wrócić do swojej piżamy: „UtyÅ‚em chyba, czy co. Ostatni raz miaÅ‚em to na sobie ze czterdzieÅ›ci lat temu”.
O jego mÅ‚odoÅ›ci wspomina jego małżonka: „Stomil, pamiÄ™tasz, jak rozbijaliÅ›my tradycjÄ™? PosiadÅ‚eÅ› mnie w oczach mamy i papy, podczas premiery «Tannhausera», w pierwszym rzÄ™dzie foteli, na znak protestu. Straszny byÅ‚ skandal. Gdzie te czasy, kiedy to jeszcze robiÅ‚o wrażenie. StaraÅ‚eÅ› siÄ™ wtedy o mojÄ… rÄ™kÄ™”. Z dalszej ich rozmowy wynika, że niegdyÅ› miaÅ‚ wiele kobiet i prowadziÅ‚ rozwiÄ…zÅ‚y tryb życia.
„Eksperyment teatralny. To mania mojego ojca”, mawiaÅ‚ Artur i tak faktycznie byÅ‚o. W swoich awangardowych pomysÅ‚ach nie ma jednak jakiegoÅ› szerzej okreÅ›lonego planu ani idei, jego myÅ›lÄ… przewodniÄ… jest Å‚amanie barier bez oglÄ…dania siÄ™ na konsekwencje. Efektem jego dziaÅ‚alnoÅ›ci jest obecność w domu Edka, którego „prostotÄ…” i „prawdziwoÅ›ciÄ…” mężczyzna siÄ™ zachwycaÅ‚ i swoim entuzjazmem do niego zaraziÅ‚ pozostaÅ‚ych domowników. Poza tym, byÅ‚ dumny z tego, że w jego domu nie obowiÄ…zujÄ… żadne normy i konwenanse.
Stomil jest doskonaÅ‚ym przykÅ‚adem na stwierdzenie Artura: „(…) artyÅ›ci nie sÄ… mężczyznami”. Pan domu doskonale zdawaÅ‚ sobie sprawÄ™, że jego żona zdradza go z Edkiem, ale nie zrobiÅ‚ niczego, by ten proceder przerwać. Nawet, gdy syn wÅ‚ożyÅ‚ mu do rÄ™ki rewolwer i niemal siÅ‚Ä… zaciÄ…gnÄ…Å‚ pod drzwi sypialni Eleonory, zamiast tragedii wyszÅ‚a farsa. Najlepiej postać Stomila okreÅ›liÅ‚ główny bohater mówiÄ…c: „W eksperymentach ojciec jest gigant, ale w życiu - struchlaÅ‚y tatuÅ›”.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies