„Tango” – streszczenie szczegółowe ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

„Tango” – streszczenie szczegółowe

Autor: Karolina Marlêga

AKT I

Dokładny opis salonu, w którym toczyć się będzie akcja dramatu. Pomieszczenie cechuje wielki bałagan i nieporządek. To samo można powiedzieć o osobach siedzących przy stole na środku pokoju i grających w karty. Starsza kobieta ma na sobie kolorową suknię z trenem, dżokejkę i trampki. Siedzący obok niej mężczyzna w równie zaawansowanym wieku, ma na sobie garnitur i spodenki. Trzecia postać sprawia wrażenie podejrzanej. Mężczyzna jest nieogolony, niechlujnie ubrany i pociąga piwo z butelki. Do pokoju wchodzi młody, dobrze ubrany student.

Akcja dramatu rozgrywa siÄ™ w dużym i wysokim pokoju. Autor zaznacza, że scena nie obejmuje caÅ‚ego wnÄ™trza, jego prawa część pozostaje niewidoczna. Lewa Å›ciana, natomiast jest widoczna i zaÅ‚amuje siÄ™ pod kÄ…tem prostym w kierunku widowni tak, aby widzowie poczuli, że znajdujÄ… siÄ™ wewnÄ…trz miejsca akcji. Również po lewej stronie, jak i na wprost, widocznych jest troje drzwi. W samym centrum Å›rodkowej Å›ciany znajduje siÄ™ wnÄ™ka zasÅ‚oniÄ™ta kotarÄ…. „W pomieszczeniu znajdujÄ… siÄ™ przede wszystkim nastÄ™pujÄ…ce sprzÄ™ty: stół na osiem osób z kompletem krzeseÅ‚. Fotele. Duże lustro Å›cienne na lewej Å›cianie. Sofa. MaÅ‚e stoliczki”. Wszystkie te przedmioty sÄ… porozrzucane po pokoju, powodujÄ…c wrażenie nieÅ‚adu i baÅ‚aganu. Dodatkowo draperie uÅ‚ożone sÄ… w taki sposób, że pomieszczenie wydaje siÄ™ być asymetryczne. Ozdobne sukno zwiniÄ™te na podÅ‚odze tworzy coÅ› na ksztaÅ‚t legowiska. W pokoju można zauważyć również takie rekwizyty jak stary, czarny wózek dzieciÄ™cy, zakurzonÄ… sukniÄ™ Å›lubnÄ… oraz melonik.

Przy stole siedzi „Osoba Na Razie Zwana BabciÄ…” - „czerstwa i ruchliwa” kobieta ubrana w jaskrawÄ…, kwiecistÄ… sukniÄ™ z trenem. Na gÅ‚owie ma dżokejkÄ™, na nogach trampki, a na nosie okulary, ponieważ niedowidzi. Obok niej siedzi starszy pan, „siwy, bardzo dobrze wychowany, w okularach oprawionych cienko i zÅ‚oto, ale zaniedbany w stroju, zakurzony i nieÅ›miaÅ‚y”. Mężczyzna jest ubrany w brudnÄ… koszulÄ™ i krawat, a zamiast spodni ma krótkie spodenki khaki. Jego nogi zdobiÄ… wysokie szkockie skarpety i popÄ™kane lakierki. TrzeciÄ… osobÄ… jest mężczyzna „w najwyższym stopniu mÄ™tny i podejrzany”. Ma na sobie koszulÄ™ w brzydkÄ… kratÄ™, ponadto jest ona za bardzo rozpiÄ™ta i niechlujnie wystaje z brudnych i popielatych spodni. Do tego nosi żółte buty i przesadnie jaskrawe skarpetki. Mężczyzna czÄ™sto przeczesuje swoje tÅ‚uste wÅ‚osy, a jego znakiem rozpoznawczym jest maÅ‚y, kwadratowy wÄ…sik. Jego rÄ™kÄ™ zdobi wielki, zÅ‚oty zegarek. CaÅ‚a trójka zaciekle gra w karty. Na stole stojÄ… różne przedmioty, miÄ™dzy innymi talerze, a na nich resztki jedzenia, filiżanki, sztuczne kwiaty, a nawet pusta klatka na ptaki bez dna, but damski oraz bryczesy. Znamienne jest to, że każdy talerz i filiżanka pochodzÄ… z zupeÅ‚nie innych serwisów. PotÄ™guje to wrażenie pomieszania i zupeÅ‚nego baÅ‚aganu, jaki panuje w pomieszczeniu.
Z prawej, niewidocznej dla widowni, strony wchodzi młody mężczyzna, najwyżej dwudziestopięcioletni. Jego wygląd jest schludny, ma na sobie dobrany czarny garnitur, białą koszulę i krawat. Młodzieniec wrócił właśnie z wykładów na uniwersytecie, o czym świadczą książki, które niósł pod pachą. Mężczyzna staje z boku i przygląda się pozostałej trójce. Tamci, pochłonięci grą w karty, nie zauważają go.

Artur, czyli młody bohater postanowił ukarać swoją babcię, Eugenię oraz jej brata Eugeniusza za grę w karty. Według niego rodzeństwo nie zachowuje się tak, jak przystoi ludziom w ich wieku. Staruszka za karę musiała położyć się na katafalku. Wuja czekało założenie klatki na ptaki na głowę. Arturowi nie podobała się obecność w domu Edka, podejrzanego mężczyzny z wąsikiem.

Starsza kobieta wykrzyknęła: „Cztery piki skurczybyki!”, na co mężczyzna z kwadratowym wÄ…sikiem odpowiedziaÅ‚: „Ciach w piach!”, pociÄ…gajÄ…c piwo z butelki. Staruszek z najwyższym trudem wydusiÅ‚ z siebie: „ryp!”, jednak pozostali uznali, że to za maÅ‚o. SpoglÄ…dali na niego z dezaprobatÄ… i oczekiwali, aż dokoÅ„czy swój okrzyk. Wreszcie dziwnie ubrana staruszka poprosiÅ‚a mężczyznÄ™ z wÄ…sikiem, pana Edka, aby pomógÅ‚ Eugeniuszowi, czyli zakÅ‚opotanemu karciarzowi i podsunÄ…Å‚ mu jakieÅ› lepsze zawoÅ‚anie. „Ja go brzdÄ™k, a on mi pÄ™kÅ‚”, zaproponowaÅ‚ dziwnie ubrany gracz. Slogan ten spodobaÅ‚ siÄ™ panu Eugeniuszowi, wiÄ™c wykrzyknÄ…Å‚ go, gdy ponownie rzucaÅ‚ swojÄ… kartÄ™ na stół. Kobieta podziÄ™kowaÅ‚a serdecznie za pomoc, jakiej Edek udzieliÅ‚ starszemu mężczyźnie.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19  

Szybki test:

W III akcie Edek jest:
a) kucharzem
b) lokajem
c) garderobianym
d) kamerdynerem
RozwiÄ…zanie

Artur nazwał Stomila:
a) „rogaczem”
b) wszystkie odpowiedzi sÄ… poprawne
c) „kieszonkowym Agamemnonem”
d) „starym pantoflarzem”
RozwiÄ…zanie

Stomil był przekonany, że posiadł Eleonorę na oczach jej mamy i papy w:
a) Muzeum Narodowym
b) galerii
c) operze
d) Teatrze Wielkim
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies