JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango
AKT I
Dokładny opis salonu, w którym toczyć się będzie akcja dramatu. Pomieszczenie cechuje wielki bałagan i nieporządek. To samo można powiedzieć o osobach siedzących przy stole na środku pokoju i grających w karty. Starsza kobieta ma na sobie kolorową suknię z trenem, dżokejkę i trampki. Siedzący obok niej mężczyzna w równie zaawansowanym wieku, ma na sobie garnitur i spodenki. Trzecia postać sprawia wrażenie podejrzanej. Mężczyzna jest nieogolony, niechlujnie ubrany i pociąga piwo z butelki. Do pokoju wchodzi młody, dobrze ubrany student.
Akcja dramatu rozgrywa siÄ™ w dużym i wysokim pokoju. Autor zaznacza, że scena nie obejmuje caÅ‚ego wnÄ™trza, jego prawa część pozostaje niewidoczna. Lewa Å›ciana, natomiast jest widoczna i zaÅ‚amuje siÄ™ pod kÄ…tem prostym w kierunku widowni tak, aby widzowie poczuli, że znajdujÄ… siÄ™ wewnÄ…trz miejsca akcji. Również po lewej stronie, jak i na wprost, widocznych jest troje drzwi. W samym centrum Å›rodkowej Å›ciany znajduje siÄ™ wnÄ™ka zasÅ‚oniÄ™ta kotarÄ…. „W pomieszczeniu znajdujÄ… siÄ™ przede wszystkim nastÄ™pujÄ…ce sprzÄ™ty: stół na osiem osób z kompletem krzeseÅ‚. Fotele. Duże lustro Å›cienne na lewej Å›cianie. Sofa. MaÅ‚e stoliczki”. Wszystkie te przedmioty sÄ… porozrzucane po pokoju, powodujÄ…c wrażenie nieÅ‚adu i baÅ‚aganu. Dodatkowo draperie uÅ‚ożone sÄ… w taki sposób, że pomieszczenie wydaje siÄ™ być asymetryczne. Ozdobne sukno zwiniÄ™te na podÅ‚odze tworzy coÅ› na ksztaÅ‚t legowiska. W pokoju można zauważyć również takie rekwizyty jak stary, czarny wózek dzieciÄ™cy, zakurzonÄ… sukniÄ™ Å›lubnÄ… oraz melonik.
Przy stole siedzi „Osoba Na Razie Zwana BabciÄ…” - „czerstwa i ruchliwa” kobieta ubrana w jaskrawÄ…, kwiecistÄ… sukniÄ™ z trenem. Na gÅ‚owie ma dżokejkÄ™, na nogach trampki, a na nosie okulary, ponieważ niedowidzi. Obok niej siedzi starszy pan, „siwy, bardzo dobrze wychowany, w okularach oprawionych cienko i zÅ‚oto, ale zaniedbany w stroju, zakurzony i nieÅ›miaÅ‚y”. Mężczyzna jest ubrany w brudnÄ… koszulÄ™ i krawat, a zamiast spodni ma krótkie spodenki khaki. Jego nogi zdobiÄ… wysokie szkockie skarpety i popÄ™kane lakierki. TrzeciÄ… osobÄ… jest mężczyzna „w najwyższym stopniu mÄ™tny i podejrzany”. Ma na sobie koszulÄ™ w brzydkÄ… kratÄ™, ponadto jest ona za bardzo rozpiÄ™ta i niechlujnie wystaje z brudnych i popielatych spodni. Do tego nosi żółte buty i przesadnie jaskrawe skarpetki. Mężczyzna czÄ™sto przeczesuje swoje tÅ‚uste wÅ‚osy, a jego znakiem rozpoznawczym jest maÅ‚y, kwadratowy wÄ…sik. Jego rÄ™kÄ™ zdobi wielki, zÅ‚oty zegarek. CaÅ‚a trójka zaciekle gra w karty. Na stole stojÄ… różne przedmioty, miÄ™dzy innymi talerze, a na nich resztki jedzenia, filiżanki, sztuczne kwiaty, a nawet pusta klatka na ptaki bez dna, but damski oraz bryczesy. Znamienne jest to, że każdy talerz i filiżanka pochodzÄ… z zupeÅ‚nie innych serwisów. PotÄ™guje to wrażenie pomieszania i zupeÅ‚nego baÅ‚aganu, jaki panuje w pomieszczeniu.
Z prawej, niewidocznej dla widowni, strony wchodzi mÅ‚ody mężczyzna, najwyżej dwudziestopiÄ™cioletni. Jego wyglÄ…d jest schludny, ma na sobie dobrany czarny garnitur, biaÅ‚Ä… koszulÄ™ i krawat. MÅ‚odzieniec wróciÅ‚ wÅ‚aÅ›nie z wykÅ‚adów na uniwersytecie, o czym Å›wiadczÄ… książki, które niósÅ‚ pod pachÄ…. Mężczyzna staje z boku i przyglÄ…da siÄ™ pozostaÅ‚ej trójce. Tamci, pochÅ‚oniÄ™ci grÄ… w karty, nie zauważajÄ… go.„Tango” – streszczenie szczegółowe
Autor: Karolina MarlêgaAKT I
Dokładny opis salonu, w którym toczyć się będzie akcja dramatu. Pomieszczenie cechuje wielki bałagan i nieporządek. To samo można powiedzieć o osobach siedzących przy stole na środku pokoju i grających w karty. Starsza kobieta ma na sobie kolorową suknię z trenem, dżokejkę i trampki. Siedzący obok niej mężczyzna w równie zaawansowanym wieku, ma na sobie garnitur i spodenki. Trzecia postać sprawia wrażenie podejrzanej. Mężczyzna jest nieogolony, niechlujnie ubrany i pociąga piwo z butelki. Do pokoju wchodzi młody, dobrze ubrany student.
Akcja dramatu rozgrywa siÄ™ w dużym i wysokim pokoju. Autor zaznacza, że scena nie obejmuje caÅ‚ego wnÄ™trza, jego prawa część pozostaje niewidoczna. Lewa Å›ciana, natomiast jest widoczna i zaÅ‚amuje siÄ™ pod kÄ…tem prostym w kierunku widowni tak, aby widzowie poczuli, że znajdujÄ… siÄ™ wewnÄ…trz miejsca akcji. Również po lewej stronie, jak i na wprost, widocznych jest troje drzwi. W samym centrum Å›rodkowej Å›ciany znajduje siÄ™ wnÄ™ka zasÅ‚oniÄ™ta kotarÄ…. „W pomieszczeniu znajdujÄ… siÄ™ przede wszystkim nastÄ™pujÄ…ce sprzÄ™ty: stół na osiem osób z kompletem krzeseÅ‚. Fotele. Duże lustro Å›cienne na lewej Å›cianie. Sofa. MaÅ‚e stoliczki”. Wszystkie te przedmioty sÄ… porozrzucane po pokoju, powodujÄ…c wrażenie nieÅ‚adu i baÅ‚aganu. Dodatkowo draperie uÅ‚ożone sÄ… w taki sposób, że pomieszczenie wydaje siÄ™ być asymetryczne. Ozdobne sukno zwiniÄ™te na podÅ‚odze tworzy coÅ› na ksztaÅ‚t legowiska. W pokoju można zauważyć również takie rekwizyty jak stary, czarny wózek dzieciÄ™cy, zakurzonÄ… sukniÄ™ Å›lubnÄ… oraz melonik.
Przy stole siedzi „Osoba Na Razie Zwana BabciÄ…” - „czerstwa i ruchliwa” kobieta ubrana w jaskrawÄ…, kwiecistÄ… sukniÄ™ z trenem. Na gÅ‚owie ma dżokejkÄ™, na nogach trampki, a na nosie okulary, ponieważ niedowidzi. Obok niej siedzi starszy pan, „siwy, bardzo dobrze wychowany, w okularach oprawionych cienko i zÅ‚oto, ale zaniedbany w stroju, zakurzony i nieÅ›miaÅ‚y”. Mężczyzna jest ubrany w brudnÄ… koszulÄ™ i krawat, a zamiast spodni ma krótkie spodenki khaki. Jego nogi zdobiÄ… wysokie szkockie skarpety i popÄ™kane lakierki. TrzeciÄ… osobÄ… jest mężczyzna „w najwyższym stopniu mÄ™tny i podejrzany”. Ma na sobie koszulÄ™ w brzydkÄ… kratÄ™, ponadto jest ona za bardzo rozpiÄ™ta i niechlujnie wystaje z brudnych i popielatych spodni. Do tego nosi żółte buty i przesadnie jaskrawe skarpetki. Mężczyzna czÄ™sto przeczesuje swoje tÅ‚uste wÅ‚osy, a jego znakiem rozpoznawczym jest maÅ‚y, kwadratowy wÄ…sik. Jego rÄ™kÄ™ zdobi wielki, zÅ‚oty zegarek. CaÅ‚a trójka zaciekle gra w karty. Na stole stojÄ… różne przedmioty, miÄ™dzy innymi talerze, a na nich resztki jedzenia, filiżanki, sztuczne kwiaty, a nawet pusta klatka na ptaki bez dna, but damski oraz bryczesy. Znamienne jest to, że każdy talerz i filiżanka pochodzÄ… z zupeÅ‚nie innych serwisów. PotÄ™guje to wrażenie pomieszania i zupeÅ‚nego baÅ‚aganu, jaki panuje w pomieszczeniu.
Artur, czyli młody bohater postanowił ukarać swoją babcię, Eugenię oraz jej brata Eugeniusza za grę w karty. Według niego rodzeństwo nie zachowuje się tak, jak przystoi ludziom w ich wieku. Staruszka za karę musiała położyć się na katafalku. Wuja czekało założenie klatki na ptaki na głowę. Arturowi nie podobała się obecność w domu Edka, podejrzanego mężczyzny z wąsikiem.
Starsza kobieta wykrzyknęła: „Cztery piki skurczybyki!”, na co mężczyzna z kwadratowym wÄ…sikiem odpowiedziaÅ‚: „Ciach w piach!”, pociÄ…gajÄ…c piwo z butelki. Staruszek z najwyższym trudem wydusiÅ‚ z siebie: „ryp!”, jednak pozostali uznali, że to za maÅ‚o. SpoglÄ…dali na niego z dezaprobatÄ… i oczekiwali, aż dokoÅ„czy swój okrzyk. Wreszcie dziwnie ubrana staruszka poprosiÅ‚a mężczyznÄ™ z wÄ…sikiem, pana Edka, aby pomógÅ‚ Eugeniuszowi, czyli zakÅ‚opotanemu karciarzowi i podsunÄ…Å‚ mu jakieÅ› lepsze zawoÅ‚anie. „Ja go brzdÄ™k, a on mi pÄ™kÅ‚”, zaproponowaÅ‚ dziwnie ubrany gracz. Slogan ten spodobaÅ‚ siÄ™ panu Eugeniuszowi, wiÄ™c wykrzyknÄ…Å‚ go, gdy ponownie rzucaÅ‚ swojÄ… kartÄ™ na stół. Kobieta podziÄ™kowaÅ‚a serdecznie za pomoc, jakiej Edek udzieliÅ‚ starszemu mężczyźnie.
strona: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Szybki test:
W III akcie Edek jest:a) kucharzem
b) lokajem
c) garderobianym
d) kamerdynerem
RozwiÄ…zanie
Artur nazwał Stomila:
a) „rogaczem”
b) wszystkie odpowiedzi sÄ… poprawne
c) „kieszonkowym Agamemnonem”
d) „starym pantoflarzem”
RozwiÄ…zanie
Stomil był przekonany, że posiadł Eleonorę na oczach jej mamy i papy w:
a) Muzeum Narodowym
b) galerii
c) operze
d) Teatrze Wielkim
RozwiÄ…zanie
Więcej pytań
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies