„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów

Autor: Karolina Marlêga

Ala - kuzynka i narzeczona Artura.

Tak jej wyglÄ…d opisuje autor w didaskaliach: „dorodna osiemnastoletnia, dÅ‚ugie, proste wÅ‚osy”. O jej ubiorze napisaÅ‚ z kolei: „Ala wyskakuje z legowiska, w dÅ‚ugiej do ziemi, nieprzezroczystej - uwaga dla reżyserów o zbyt Å‚atwych skojarzeniach - koszuli, peÅ‚nej zakÅ‚adek, falbanek, aż wyglÄ…dajÄ…cej raczej na strój niż na koszulÄ™ nocnÄ…”. W trzeciej odsÅ‚onie dramatu widzimy jÄ… natomiast w biaÅ‚ej, Å›lubnej sukni i w welonie.

PiÄ™kna, mÅ‚oda dziewczyna jest zafascynowana stylem życia, jaki panuje w domu jej krewnych. Jest osobÄ… bardzo naiwnÄ… oraz podatnÄ… na wszelkie mody. Lubi używać swoich wdziÄ™ków do kokietowania mężczyzn: „Stomil mnie dzisiaj uszczypnÄ…Å‚ dwa razy”, mówi Arturowi. Doskonale zdaje sobie sprawÄ™, że pożądliwe spoglÄ…da na niÄ… również Edek. Dziewczyna za wszelkÄ… cenÄ™ usiÅ‚uje skusić Artura, by rzuciÅ‚ siÄ™ na niÄ…, jak zwykli to robić inni mężczyźni. OdsÅ‚ania przed mÅ‚odzieÅ„cem swe wdziÄ™ki, lecz na nic siÄ™ to nie zdaje. Można odnieść wrażenie, że bawi siÄ™ bohaterem, próbujÄ…c zmusić go, by zÅ‚amaÅ‚ swoje zasady. Nie zdaje sobie sprawy, że Artur szczerze jÄ… kocha.

Dziewczyna wyraźnie wzorowaÅ‚a siÄ™ na swojej ciotce, Eleonorze. ImponowaÅ‚a jej nowoczesna rozwiÄ…zÅ‚ość seksualna pani domu. Nie widzÄ…c w nic szczególnego w Edku: „mnie to aż tak bardzo nie fascynuje”, przespaÅ‚a siÄ™ z nim tylko dlatego, że miaÅ‚a z nim romans wÅ‚aÅ›nie Eleonora.

Jej zdrada staje siÄ™ bezpoÅ›redniÄ… przyczynÄ… upadku i Å›mierci Artura. Jego ostatnie sÅ‚owa, w których wyznaÅ‚ jej miÅ‚ość robiÄ… na niej spore wrażenie. „On mnie kochaÅ‚, tego mi już nikt nie odbierze”, powiedziaÅ‚a w momencie, gdy główny bohater zmarÅ‚.

Osoba Na Razie Zwana BabciÄ…, czyli Eugenia – babcia Artura i matka Eleonory.

Jest to postać najbardziej komiczna ze wszystkich w „Tangu”. Åšwiadczy o tym nawet jej wyglÄ…d: „stara, ale czerstwa i ruchliwa, czasem tylko cierpi na starcze zapaÅ›ci. W sukni z trenem wlokÄ…cym siÄ™ po ziemi, bardzo jaskrawej, w olbrzymie kwiaty. Dżokejka, na nogach trampki. Krótkowzroczna”. W trzecim akcie wyglÄ…da już zupeÅ‚nie inaczej: „W dÅ‚ugiej, ciemnoszarej albo brunatnej sukni, zapiÄ™tej wysoko pod szyjÄ…, w koronkowych mankietach i koronkowym żabociku, w czepku. Trzyma lorgnon, którym czÄ™sto siÄ™ posÅ‚uguje”.
Babcia jest zapalonÄ… hazardzistkÄ…, która bez pamiÄ™ci grywa siÄ™ z Edkiem w pokera, nabierajÄ…c przy tym od mężczyzny jego nawyków oraz powiedzonek. Pomimo swojego zaawansowanego wieku, zachowuje siÄ™ niczym nastolatka. Na jej przykÅ‚adzie widać najlepiej, do czego doprowadziÅ‚a dziaÅ‚alność pokolenia Stomila: „kiedyÅ› byÅ‚a czcigodnÄ…, szanujÄ…cÄ… siÄ™ babciÄ…. A teraz co? Poker z Edkiem!”, krzyczaÅ‚ Artur. Mimo usilnych staraÅ„ bohatera, który za każde przewinienie kazaÅ‚ jej kÅ‚aść siÄ™ na katafalk: „Niech pomyÅ›li chociaż o wiecznoÅ›ci. Niech poleży, niech siÄ™ opamiÄ™ta”, nie udaÅ‚o mu siÄ™ nigdy sprawić, by staÅ‚a siÄ™ ponownie strażniczkÄ… tradycji w domu Stomila. Nawet, gdy zaÅ‚ożyÅ‚a swoje stare ubrania nie spoważniaÅ‚a. Wszystko dookoÅ‚a jÄ… nudziÅ‚o, myÅ›laÅ‚a wciąż tylko o tym, jak wymknąć siÄ™, by rozegrać partyjkÄ™ z Edkiem.

Z wielkÄ… niechÄ™ciÄ… udzieliÅ‚a Arturowi i Ali bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa, zrobiÅ‚o to tylko dlatego, że czuÅ‚a siÄ™ zmuszona. ZszokowaÅ‚a wszystkich swoim oznajmieniem, iż umiera: „Niechże mama nie dziwaczy, przecież dzisiaj dzieÅ„ Å›lubu. Chce mama wszystko zepsuć przez jakÄ…Å› Å›mierć?”, „Genka, dosyć tych ekstrawagancji! Co za umieranie! Tego nigdy nie byÅ‚o w naszej rodzinie!”. Babcia odpowiedziaÅ‚a im wtedy: „Nie rozumiem was. JesteÅ›cie tacy inteligentni, a jak tylko czÅ‚owiek chce zrobić coÅ› tak zwyczajnego jak zgon, to wszyscy siÄ™ dziwiÄ…. Co za ludzie!”. Jednak jeszcze przed odejÅ›ciem prosi wszystkich, by do niej podeszli, wtedy Å›mieje siÄ™ w gÅ‚os. PozostawiÅ‚a po sobie wrażenie osoby, która w żadnej sytuacji nie potrafi zachowywać siÄ™ poważnie, jak przystaÅ‚o na kogoÅ› w jej wieku.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies