JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango
„Witkacy przyszedÅ‚ za wczeÅ›nie, Gombrowicz jest obok, Mrożek pierwszy przyszedÅ‚ w samÄ… porÄ™. I to na obu zegarach: polskim i zachodnim”. Jan Kott
„(...) stosowanie pojÄ™cia absurdu w interpretacji twórczoÅ›ci Mrożka jest jak najbardziej zasadne, ale w innym jednak znaczeniu niż w przypadku dramatów Becketta czy Ionesco. W ich teatrze absurd pojawia siÄ™ bowiem na innej pÅ‚aszczyźnie. WyÅ‚ania siÄ™ on u nich z relacji miedzy czÅ‚owiekiem a nieobecnym absolutem i ewokuje w ten sposób perspektywÄ™ metafizycznÄ…. Natomiast w Å›wiecie dramatów Mrożka - z relacji czÅ‚owiek-czÅ‚owiek (w odniesieniu do jednostki lub zbiorowoÅ›ci)”. Elżbieta Sidoruk
„Wielokrotnie podkreÅ›lano matematycznÄ… wrÄ™cz zasadÄ™ dziaÅ‚ania wyobraźni Mrożka - który - wybrawszy jakieÅ› absurdalne wynaturzenie otaczajÄ…cej go rzeczywistoÅ›ci - z żelaznÄ… logikÄ… doprowadza na scenie do jego ostatecznych konsekwencji”. MaÅ‚gorzata Sugiera
„(...) niezwykÅ‚ość tego dramatopisarza polegaÅ‚a miÄ™dzy innymi - i to zarówno w dzieÅ‚ach bÅ‚ahych, jak i najwybitniejszych - na niemal doskonaÅ‚ym porozumieniu z publicznoÅ›ciÄ…”. Marta Fik
„SkÄ…d wynikÅ‚o Å›wiatowe powodzenie «Tanga»? Podejmuje ono kwestiÄ™ niemalże... planetarnÄ…: kryzys i prawdopodobny kres cywilizacji prÄ…cej zabobonnie «naprzód». Opiera siÄ™ o model wychowawczy, z którym kÅ‚opot miaÅ‚y chyba wszystkie rozwiniÄ™te spoÅ‚eczeÅ„stwa. Pozwala tym samym na dobranie najrozmaitszych kostiumów obyczajowych, równie dobrze serbskich, co irlandzkich. Zachowuje wreszcie wykÅ‚adniÄ™ tak chwiejnÄ…, że można jÄ… zwrócić przeciw wszelkim nihilizmom i totalizmom, niby to prawym i rzekomo lewym...”. Jan BÅ‚oÅ„ski
„Arturowi zostanie jeszcze romantyczny maksymalizm. «Tango» dzieje siÄ™ jednak współczeÅ›nie. Gdy romantyczny bohater chciaÅ‚ na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™ zbawiać Å›wiat, to byÅ‚ prometeizm. Gdy współczesny bohater chce na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™ zbawiać Å›wiat, to musi znaczyć totalizm. Historia zmienia funkcje i znaczenia mitów. Dlatego ciÄ…gle sÄ… podważane”. Marta PiwiÅ„ska
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Autor: Karolina Marlêga„Witkacy przyszedÅ‚ za wczeÅ›nie, Gombrowicz jest obok, Mrożek pierwszy przyszedÅ‚ w samÄ… porÄ™. I to na obu zegarach: polskim i zachodnim”. Jan Kott
„(...) stosowanie pojÄ™cia absurdu w interpretacji twórczoÅ›ci Mrożka jest jak najbardziej zasadne, ale w innym jednak znaczeniu niż w przypadku dramatów Becketta czy Ionesco. W ich teatrze absurd pojawia siÄ™ bowiem na innej pÅ‚aszczyźnie. WyÅ‚ania siÄ™ on u nich z relacji miedzy czÅ‚owiekiem a nieobecnym absolutem i ewokuje w ten sposób perspektywÄ™ metafizycznÄ…. Natomiast w Å›wiecie dramatów Mrożka - z relacji czÅ‚owiek-czÅ‚owiek (w odniesieniu do jednostki lub zbiorowoÅ›ci)”. Elżbieta Sidoruk
„Wielokrotnie podkreÅ›lano matematycznÄ… wrÄ™cz zasadÄ™ dziaÅ‚ania wyobraźni Mrożka - który - wybrawszy jakieÅ› absurdalne wynaturzenie otaczajÄ…cej go rzeczywistoÅ›ci - z żelaznÄ… logikÄ… doprowadza na scenie do jego ostatecznych konsekwencji”. MaÅ‚gorzata Sugiera
„(...) niezwykÅ‚ość tego dramatopisarza polegaÅ‚a miÄ™dzy innymi - i to zarówno w dzieÅ‚ach bÅ‚ahych, jak i najwybitniejszych - na niemal doskonaÅ‚ym porozumieniu z publicznoÅ›ciÄ…”. Marta Fik
„SkÄ…d wynikÅ‚o Å›wiatowe powodzenie «Tanga»? Podejmuje ono kwestiÄ™ niemalże... planetarnÄ…: kryzys i prawdopodobny kres cywilizacji prÄ…cej zabobonnie «naprzód». Opiera siÄ™ o model wychowawczy, z którym kÅ‚opot miaÅ‚y chyba wszystkie rozwiniÄ™te spoÅ‚eczeÅ„stwa. Pozwala tym samym na dobranie najrozmaitszych kostiumów obyczajowych, równie dobrze serbskich, co irlandzkich. Zachowuje wreszcie wykÅ‚adniÄ™ tak chwiejnÄ…, że można jÄ… zwrócić przeciw wszelkim nihilizmom i totalizmom, niby to prawym i rzekomo lewym...”. Jan BÅ‚oÅ„ski
„Arturowi zostanie jeszcze romantyczny maksymalizm. «Tango» dzieje siÄ™ jednak współczeÅ›nie. Gdy romantyczny bohater chciaÅ‚ na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™ zbawiać Å›wiat, to byÅ‚ prometeizm. Gdy współczesny bohater chce na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™ zbawiać Å›wiat, to musi znaczyć totalizm. Historia zmienia funkcje i znaczenia mitów. Dlatego ciÄ…gle sÄ… podważane”. Marta PiwiÅ„ska
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies