Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Tango

„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie

Autor: Karolina Marl�ga

Utwory Mrożka są bardzo lubiane zarówno przez widownię, jak i reżyserów oraz aktorów. Dlatego też spektakle te grane są bardzo często i w wielu miastach.

Moim zdaniem, najlepszą inscenizacją „Tanga” było przedstawienie z 1997 roku, którego premierę sfilmowano i zaprezentowano w TVP, w ramach cyklu „Teatr telewizji”. Spektakl w reżyserii Macieja Englerta odbył się na Scenie w Baraku Teatru Współczesnego 14 czerwca 1997 roku. Spektakl ten miał powtórzyć sukces premiery, która odbyła się trzydzieści dwa lata wcześniej, w tym samym teatrze.

Nie dość, że Maciej Englert nie ingerował w tekst „Tanga”, to jeszcze z wielką dokładnością zastosował się do wskazówek Mrożka, umieszczonych w didaskaliach. Oto lista aktorów, według kolejności ukazywania się na scenie: Babcia - Danuta Szaflarska, Edek - Krzysztof Kowalewski, Wuj Eugeniusz - Wiesław Michnikowski, Artur - Piotr Adamczyk, Eleonora - Marta Lipińska, Stomil - Zbigniew Zapasiewicz, Ala - Ewa Gawryluk.

Szczególną uwagę przykuwa postać wuja Eugeniusza, ponieważ grający go Wiesław Michnikowski we wspomnianej już premierze z roku 1965 grał Artura. Krytycy podkreślają również wspaniałą kreację, którą stworzył Krzysztof Kowalewski. Edek w jego wykonaniu jest nie tylko chamem, ale wielkim chamem. Za najzabawniejszą postać w tym spektaklu uważany jest Stomil grany przez Zbigniewa Zapasiewicza. Mało wówczas znany Piotr Adamczyk doskonale wywiązał się ze swoich obowiązków. Artur w jego wykonaniu jest bardzo wiarygodny i przekonywający.

Za ciekawostkę można uznać fakt, iż za końcową scenę, czyli tango „La Cumparsitę” w wykonaniu Edka i Eugeniusza, odpowiedzialny był Janusz Józefowicz.

Spektakl zagrano 173 razy, co świadczy o jego popularności i jakości.

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w pigułce
Geneza „Tanga”
Narodziny totalitaryzmu na przykładzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleń ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego świata
„Tango” jako groteska o wolności
Komizm w „Tangu”
Budowa i język „Tanga”
Plan wydarzeń „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (młody człowiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostałych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies