„Tango” – streszczenie szczegółowe - strona 10
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

„Tango” – streszczenie szczegółowe

Autor: Karolina Marlêga

Gdy dziewczyna opuÅ›ciÅ‚a pokój, bohater podbiegÅ‚ pod drzwi sypialni matki i zaczÄ…Å‚ podsÅ‚uchiwać. Po krótkiej chwili udaÅ‚ siÄ™ do Stomila. Ojciec poczÄ…tkowo nie chciaÅ‚ go przyjąć, ponieważ byÅ‚ zajÄ™ty, ale bohater zaczÄ…Å‚ dobijać siÄ™ do jego drzwi. Oburzony pan domu, odziany w „wiecznÄ… piżamÄ™” otworzyÅ‚ wreszcie drzwi synowi. Artur chciaÅ‚ porozmawiać o mężczyźnie przebywajÄ…cym notorycznie w ich mieszkaniu.

Ojciec uznawaÅ‚, że „Edek jest dzieckiem szczęścia. UrodziÅ‚ siÄ™ taki, jakimi my wszyscy powinniÅ›my zostać. To, co u niego jest darem przyrodzonym, my osiÄ…gamy za cenÄ™ wysiÅ‚ku, sztukÄ…. Dlatego on mnie interesuje jako artystÄ™. CeniÄ™ go tak, jak pejzażyÅ›ci cenili krajobraz”. UważaÅ‚, że czÅ‚owiek ten wzbogacaÅ‚ ich domowe Å›rodowisko swojÄ… autentycznoÅ›ciÄ… i kolorytem. Artur zapytaÅ‚, dlaczego ojciec toleruje fakt, iż Edek sypia z EleonorÄ…. Stomil odpowiedziaÅ‚ tak, jak spodziewaÅ‚ siÄ™ od niego syn: „Swoboda seksualna to pierwszy warunek wolnoÅ›ci czÅ‚owieka”.

TwierdziÅ‚ dalej, że jest w stanie przyjąć to jako racjonalnÄ… przesÅ‚ankÄ™ do dyskusji, w którÄ… chciaÅ‚by wciÄ…gnąć syna. Bohater nie wytrzymaÅ‚ krzyknÄ…Å‚, że Edek przyprawia mu rogi. Stomil uznaÅ‚ to za banalne porównanie, a nie „solidne narzÄ™dzie analizy intelektualnej”. Dopiero, gdy Artur nazwaÅ‚ Stomila „rogaczem” i robiÅ‚ tak wciąż, pomimo protestów ojca, wywoÅ‚aÅ‚ w rodzicu pożądanÄ… reakcjÄ™. NazwaÅ‚ go jeszcze „starym pantoflarzem” oraz „kieszonkowym Agamemnonem”. SÅ‚owa te podziaÅ‚aÅ‚y.

Stomil już chciaÅ‚ biec do sypialni małżonki, by przyÅ‚apać jÄ… z Edkiem, ale nagle siÄ™ zatrzymaÅ‚ i powiedziaÅ‚, że zaÅ‚atwi tÄ™ sprawÄ™ jutro. ZastanawiaÅ‚ siÄ™ też, czy nie rozwiÄ…zać tego problemu korespondencyjnie. Dopiero gesty Artura i kolejne obelgi spowodowaÅ‚y, że Stomil byÅ‚ gotów wejść do sypialni Eleonory. Zanim jednak to uczyniÅ‚, Artur podaÅ‚ mu rewolwer, który leżaÅ‚ na katafalku. Ojciec nazwaÅ‚ wtedy syna „nÄ™dznym graczem, produktem szalonej idei”. ByÅ‚ przekonany, że Arturowi chodzi o tragediÄ™.
WydedukowaÅ‚, iż zależaÅ‚o mu na tym, by jak za dawnych czasów, mężczyzna wymierzyÅ‚ sprawiedliwość swojej żonie, kochankowi i sobie za pomocÄ… rewolweru. OdrzuciÅ‚ natychmiast broÅ„ i posadziÅ‚ syna na fotelu. Stomil nazwaÅ‚ syna „ordynarnym, brudnym formalistÄ…”, który dla swojego planu byÅ‚ gotów poÅ›wiÄ™cić życie wÅ‚asnych rodziców. Artur tÅ‚umaczyÅ‚, że to nie o to mu chodziÅ‚o, on po porostu nienawidziÅ‚ Edka. Ojciec uważaÅ‚ mężczyznÄ™ za „szczerÄ… prawdÄ™”, „fakt”, którego nie można nienawidzić, ale trzeba polubić.

Gdy Artur odpowiedziaÅ‚, że to jest niemożliwe, by kiedykolwiek mógÅ‚ pojednać siÄ™ z Edkiem, Stomil zapytaÅ‚, czy syn przypadkiem nie cierpi na kompleks Edypa, czyli nie zakochaÅ‚ siÄ™ we wÅ‚asnej matce i jest o niÄ… zazdrosny. Bohater odparÅ‚: „Nie, mama jest, owszem, niczego sobie, ale to nie to”. Ojciec wolaÅ‚by nawet to, niż szaleÅ„stwo syna. Ostatecznie uznaÅ‚, że jest jednak „tylko formalistÄ…”. Artur broniÅ‚ siÄ™ przed tym okreÅ›leniem, ale wyznaÅ‚ też, że już nie może żyć tak, jak pozostali domownicy. Wtedy Stomil nazwaÅ‚ go egoistÄ…. MÅ‚odzieÅ„ca nie obchodziÅ‚o to, jak mówiÅ‚ na niego ojciec, zależaÅ‚o mu na tym, by zmienić sytuacjÄ™ panujÄ…cÄ… w domu.

Rodzic bohatera wyjaśnił mu, że nawet gdyby zastrzelił Edka, to niczego by to nie zmieniło, ponieważ w ówczesnych czasach, nawet tragedia nie była już możliwa. Z zabójstwa mogłaby jedynie wyniknąć farsa, która także uznawana była za sztukę. Takie wyjście Artura nie satysfakcjonowało, ale zaproponował ojcu zastrzelenie Edka. Stomil oczywiście nie zgodził się na to. Bohater zarzucił ojcu, że bez wielkiego czynu nie będzie niczego, a tragedia już nie istnieje, ponieważ ludzie przestali w nią wierzyć. Stomil zbliżył się do syna i zapytał, co w tym złego, że żona zdradza go z Edkiem. Artur nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ nigdy nie był w takiej sytuacji. Ojciec obiecał, że jeżeli bohater poda mu jakiś dobry powód, dla którego nie powinien godzić się na cudzołóstwo Eleonory, to wkroczy do jej sypialni i zrobi wielką awanturę.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19  

Szybki test:

Stomil uważaÅ‚, że „pierwszym warunkiem wolnoÅ›ci czÅ‚owieka” jest:
a) brak zahamowań
b) niezależność
c) rozwiązłość
d) swoboda seksualna
RozwiÄ…zanie

Wuj za grę w karty został ukarany poprzez założeniem na głowę:
a) klatki na ptaki
b) rycerskiego hełmu
c) koca z wełny
d) peruki clowna
RozwiÄ…zanie

Jako pierwszy wielkÄ… ideÄ™ - ideÄ™ Boga:
a) zaproponował Eugeniusz
b) zaproponowała Eleonora
c) zaproponował Stomil
d) zaproponowała Eugenia
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies