„Tango” – streszczenie szczegółowe - strona 14
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

„Tango” – streszczenie szczegółowe

Autor: Karolina Marlêga

Matka zachwalaÅ‚a pana mÅ‚odego, twierdzÄ…c, że jest pierwszym czÅ‚owiekiem z zasadami od pięćdziesiÄ™ciu lat, co czyni go prawdziwym oryginaÅ‚em. Ala obawiaÅ‚a siÄ™ twardych reguÅ‚, jakimi kierowaÅ‚ siÄ™ jej przyszÅ‚y mąż: „Mamo, ja chcÄ™ Artura nawet z zasadami, jeżeli nie można inaczej. Ale ja nie chcÄ™ zasad bez Artura”. Dziewczyna byÅ‚a pewna, że nie wychodzi za mąż za kuzyna, ale wÅ‚aÅ›nie za jego żelazne zasady. WyznaÅ‚a, że zgodziÅ‚a siÄ™ na ten Å›lub tylko dlatego, że miaÅ‚a nadziejÄ™, iż uda siÄ™ jej z czasem rozkochać w sobie Artura.

Wtedy ponownie wszedÅ‚ Edek z talerzami, grzecznie zapytaÅ‚, czy może kontynuować, na co Eleonora odpowiedziaÅ‚a: „Wal, Edziuniu”, ale zaraz siÄ™ poprawiÅ‚a: „Niech Edward wali. To jest, niech Edward kontynuuje”. Kobieta zapytaÅ‚a lokaja, czy nie mÄ™czy go ta nagÅ‚a zamiana ról. Od razu dodaÅ‚a, że to nie byÅ‚ jej pomysÅ‚. Prosta odpowiedź Edka zachwyciÅ‚a paniÄ… domu. Eleonora wyraziÅ‚a swój podziw dla sposobu, w jaki mężczyzna nakrywa do stoÅ‚u, a ten odrzekÅ‚: „Co siÄ™ bÄ™dÄ™ opieprzaÅ‚”.

Ala przekonała się, iż Edek nie ma własnych zasad, co czyniło go kompletnym przeciwieństwem Artura.

Ala wezwaÅ‚a lokaja do siebie i zapytaÅ‚a wprost, czy ma jakieÅ› zasady. Mężczyzna z kwadratowym wÄ…sikiem odrzekÅ‚, że może mieć. Gdy dziewczyna poprosiÅ‚a go, by podaÅ‚ jednÄ… ze swoich zasad, zapytaÅ‚, co on z tego bÄ™dzie miaÅ‚. Wreszcie daÅ‚ siÄ™ namówić. WyciÄ…gnÄ…Å‚ notes z kieszeni i zaczÄ…Å‚ go kartkować, twierdzÄ…c, że kiedyÅ› spisaÅ‚ w nim reguÅ‚y postÄ™powania. PierwszÄ… zasadÄ… Edka byÅ‚o: „Ja ciÄ™ kocham, a ty Å›pisz”. DrugÄ…: „Zależy jak leży”. MiaÅ‚ jeszcze jednÄ…, ale nie chciaÅ‚ jej przeczytać przy kobietach, ponieważ uznaÅ‚ jÄ… za zbyt Å›miesznÄ…. Ala zdziwiÅ‚a siÄ™, że takie wÅ‚aÅ›nie zasady ma Edek. Mężczyzna odparÅ‚, że przepisaÅ‚ je od kolegi, który pracuje w kinie. PowiedziaÅ‚ z dumÄ…, że sam nic nie wymyÅ›liÅ‚, bo swoje wie.

Do mieszkania wchodzi Artur, jak okazuje się później jest kompletnie pijany. Bohater rzuca się na wuja Eugeniusza, a po chwili opada na fotel i zasypia.
Do pokoju wbiegł oburzony Stomil, a za nim wuj Eugeniusz, niosący sznurowany gorset. Staruszek chciał nakłonić otyłego pana domu, by wcisnął na siebie pamiątkę po pradziadku, aby lepiej wyglądać na ślubie syna. Stomil krzyczał, że żyje zgodnie z naturą i nie przeszkadza mu otyłość. Mężczyzna zwrócił się o pomoc do żony, lecz ta powiedziała, że faktycznie, miałby lepszą sylwetkę, gdyby założył gorset. Stomil uciekł do swojego pokoju, ale wuj nie odpuścił i pobiegł za nim.

Ala zapytaÅ‚a EleonorÄ™, czy wuj Eugeniusz ma jakiÅ› wpÅ‚yw na zachowanie Artura. Kobieta odpowiedziaÅ‚a, że jest zupeÅ‚nie odwrotnie. Takiej odpowiedzi obawiaÅ‚a siÄ™ panna mÅ‚oda. Z pokoju Stomila dobiegaÅ‚y ich coraz gÅ‚oÅ›niejsze krzyki. W koÅ„cu Eleonora postanowiÅ‚a pójść tam sprawdzić, czy nikomu nie dzieje siÄ™ tam krzywda. Zanim jednak udaÅ‚a siÄ™ na pomoc małżonkowi, wyraziÅ‚a swoje obawy: „Mój Boże, jak to siÄ™ wszystko skoÅ„czy...”. Podobne przeczucie miaÅ‚a Ala. Dziewczyna nakazaÅ‚a Edkowi podać sobie welon.

Do pokoju wszedÅ‚ niezauważony przez nikogo Artur. Jego wyglÄ…d i sposób poruszania wskazywaÅ‚y, że nie czuje siÄ™ najlepiej. Bohater najciszej jak potrafiÅ‚ zrzuciÅ‚ z siebie pÅ‚aszcz i usiadÅ‚ wygodnie na fotelu. Wreszcie odezwaÅ‚ siÄ™, gdy usÅ‚yszaÅ‚ krzyki dobiegajÄ…ce z pokoju ojca. Ala rzuciÅ‚a mu chÅ‚odne spojrzenie i powiedziaÅ‚a, że siÄ™ spóźniÅ‚. Bohater poszedÅ‚ do pomieszczenia, gdzie wuj próbowaÅ‚ wcisnąć Stomila w gorset po pradziadku. MÅ‚odzieniec rozkazaÅ‚ zostawienie ojca w spokoju. Gdy Eugeniusz próbowaÅ‚ siÄ™ sprzeciwić, Artur chwyciÅ‚ go za krawat i pchnÄ…Å‚ przed siebie. Staruszek próbowaÅ‚ przemówić blademu bohaterowi do rozsÄ…dku, ale ten wciąż popychaÅ‚ go, mówiÄ…c: „Ty wypchane nic, ty sztuczny organizmie, ty spróchniaÅ‚a protezo...”. Eleonora próbowaÅ‚a powstrzymać syna przed uduszeniem wuja.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19  

Szybki test:

Eksperyment teatralny Stomila dotyczył historii:
a) Józefa i Marii
b) Abelarda i Heloizy
c) Adama i Ewy
d) Romea i Julii
RozwiÄ…zanie

Lorgon to rodzaj:
a) okularów
b) ziół
c) nalewki
d) choroby
RozwiÄ…zanie

Odzew na hasÅ‚o „Odnowa” brzmiaÅ‚:
a) „Wyzwolenie”
b) „Pokój”
c) „Harmonia”
d) „Odrodzenie”
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies