Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Tango

„Tango” – streszczenie szczegółowe

Jednocześnie spostrzegł, że Edek zainteresował się widokiem ślicznej dziewczyny i rozkazał mu odwrócić się twarzą do ściany. Młody bohater z najwyższą troską zwracał się do dziewczyny, pytając czy się wyspała, czy długo u nich zostanie i czy zje śniadanie. Ala odpowiadała krótkimi zdaniami. Artur poprosił o zgodę na zajęcia miejsca obok niej. Powiedział, że ładnie wygląda, na co niewiasta roześmiała się głośno. Gdy zapytał, dlaczego to robi, natychmiast przestała i twierdziła, że musiało mu się wydawać. Student upierał się, że przecież się śmiała.

Ala ostrzegła go, by lepiej się z nią nie kłócił. Młodzieniec próbował nawiązać rozmowę z kuzynką, mówił, że często o niej myślał. Dziewczyna popędzała go wciąż wulgarnie przerywając i krzycząc „Dalej!”. Artur próbował przyśpieszać swoje wypowiedzi, ale w końcu nie wytrzymał i cisnął w Alę z całych sił książką. Na szczęścia kuzynka zdążył schować się pod kołdrę. Po chwili wychyliła głowę spod pierzyny i zapytała studenta, o co mu chodzi. Artur odparł, że wszyscy zadają mu to pytanie.

Scenę przerwał Stomil, który był już gotowy do prezentacji eksperymentu. Na rozstawionych, niczym widownia krzesłach, zasiedli: babcia, Eleonora i wuj. Edek wziął swoją butelkę z piwem i próbował oddalić się w bezpieczne miejsce, ale zauważył go Eugeniusz i doniósł o tym żonie Stomila. Eleonora rozkazała Edkowi natychmiast zająć miejsce.

Mężczyzna z niechęcią usiadł obok wuja i przy okazji nadepnął mu na stopę w ramach zemsty za denuncjację. Stomil zawołał także Artura i Alę. Dziewczyna zapytała bohatera, czego ma się spodziewać. Student odparł, że eksperymenty teatralne są manią jego ojca. Kuzynka wyszła spod pościeli i okazało się, że miała na sobie piękną kreację, bardziej przypominającą suknię, niż koszulę nocną. Gdy młodzi stanęli obok krzeseł, Edek odruchowo złapał Alę w pół, Artur zauważył to i zamienił się miejscami z dziewczyną.

Stomil zajął miejsce za katafalkiem tak, że widać było jedynie jego głowę. Jego eksperyment przypominał teatrzyk z pacynkami dla dzieci. Pokaz dotyczył nowej wersji historii Adama i Ewy. Nagle w połowie przedstawienia zgasło światło, a za katafalkiem słychać było głośny huk. Eleonora i Eugeniusz przestraszyli się, że coś stało się Stomilowi. Artur zapalił gromnicę, która oświetliła nieco pokój i wtedy oczom wszystkim ukazał się pan domu z wielkim rewolwerem w dłoni. Zamierzał tym wstrząsnąć widownią i udało mu się, zwłaszcza cały roztrzęsiony był wuj Eugeniusz. Eleonora był zachwycona, zapytała męża jak to zrobił. Ten odparł, że „spalił stopki” i strzelił z rewolweru.


Małżonka uznała to za nadzwyczajne. Innego zdania był Eugeniusz, który widocznie nie zrozumiał eksperymentu Stomila. Eleonora uważała, że nie watro zwracać na wuja uwagi, ponieważ „zawsze był tępy”. Pan domu zapytał babcię Eugenię, jak jej podobał się jego wyczyn, ale staruszka zupełnie ogłuchła od huku. Stomil skupił się na wytłumaczeniu swojego zamysłu wujowi. Chodziło mu o wytworzenie „poprzez działanie bezpośrednie jedności momentu akcji i percepcji (…) Chodzi o fenomen teatralny. Dynamika faktu sensualnego”. Jednak takie tłumaczenie nie docierało do Eugeniusza, co spowodowało, że artysta-amator załamał się i rzucił rewolwer na katafalk. Wszyscy zebrani wstali z krzeseł z poczuciem rozczarowania. Edek podsumował całe to wydarzenie słowami: „Wolę kino”.

Artur rozkazał wszystkim wyjść za drzwi. Krzyczał w złości: „Precz! Żebym was tu więcej nie widział!”. Stomil zareagował z oburzeniem, ale syn powiedział, że on już nie jest jego ojcem, że musi go na nowo stworzyć jako ojca. Podobnie zwrócił się do pozostałych. Z czasem wszyscy domownicy usłuchali go i wyszli. Wujek Eugeniusz zanim opuścił pokój, przyznał Arturowi rację i dodał, że zawsze będzie mógł na niego liczyć: „Ale zapamiętaj, że ja mogę się przydać. Jeszcze tak nie zgłupiałem jak oni (zniżając głos) Ja jestem niedzisiejszy”. Gdy w pokoju zostali już tylko młodzi, Artur zwrócił się do Ali: „A teraz ci wszystko wytłumaczę”.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19  


Szybki test:

„Trochę nieżyciowa” według Stomila była forma:
a) śmierci
b) Boga
c) hierarchii
d) władzy
Rozwiązanie

W III akcie Edek jest:
a) garderobianym
b) kamerdynerem
c) kucharzem
d) lokajem
Rozwiązanie

Ala uznała słowo „pragmatyka” za nowy rodzaj:
a) pozycji erotycznej
b) zboczenia
c) choroby
d) gry w karty
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w pigułce
Geneza „Tanga”
Czas i miejsce akcji „Tanga”
Problematyka „Tanga” Sławomira Mrożka
Narodziny totalitaryzmu na przykładzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleń ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego świata
„Tango” jako groteska o wolności
Interpretacja tytułu i zakończenia dramatu
Komizm w „Tangu”
Budowa i język „Tanga”
Motywy literackie w „Tangu” Mrożka
Plan wydarzeń „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Najważniejsze cytaty z „Tanga”
Bibliografia




Bohaterowie
Artur (młody człowiek) – charakterystyka szczegółowa
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
„Tango” – charakterystyka pozostałych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies