„Tango” – streszczenie szczegółowe - strona 6
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

„Tango” – streszczenie szczegółowe

Autor: Karolina Marlêga

Jednocześnie spostrzegł, że Edek zainteresował się widokiem ślicznej dziewczyny i rozkazał mu odwrócić się twarzą do ściany. Młody bohater z najwyższą troską zwracał się do dziewczyny, pytając czy się wyspała, czy długo u nich zostanie i czy zje śniadanie. Ala odpowiadała krótkimi zdaniami. Artur poprosił o zgodę na zajęcia miejsca obok niej. Powiedział, że ładnie wygląda, na co niewiasta roześmiała się głośno. Gdy zapytał, dlaczego to robi, natychmiast przestała i twierdziła, że musiało mu się wydawać. Student upierał się, że przecież się śmiała.

Ala ostrzegÅ‚a go, by lepiej siÄ™ z niÄ… nie kłóciÅ‚. MÅ‚odzieniec próbowaÅ‚ nawiÄ…zać rozmowÄ™ z kuzynkÄ…, mówiÅ‚, że czÄ™sto o niej myÅ›laÅ‚. Dziewczyna popÄ™dzaÅ‚a go wciąż wulgarnie przerywajÄ…c i krzyczÄ…c „Dalej!”. Artur próbowaÅ‚ przyÅ›pieszać swoje wypowiedzi, ale w koÅ„cu nie wytrzymaÅ‚ i cisnÄ…Å‚ w AlÄ™ z caÅ‚ych siÅ‚ książkÄ…. Na szczęścia kuzynka zdążyÅ‚ schować siÄ™ pod koÅ‚drÄ™. Po chwili wychyliÅ‚a gÅ‚owÄ™ spod pierzyny i zapytaÅ‚a studenta, o co mu chodzi. Artur odparÅ‚, że wszyscy zadajÄ… mu to pytanie.

Scenę przerwał Stomil, który był już gotowy do prezentacji eksperymentu. Na rozstawionych, niczym widownia krzesłach, zasiedli: babcia, Eleonora i wuj. Edek wziął swoją butelkę z piwem i próbował oddalić się w bezpieczne miejsce, ale zauważył go Eugeniusz i doniósł o tym żonie Stomila. Eleonora rozkazała Edkowi natychmiast zająć miejsce.

Mężczyzna z niechęcią usiadł obok wuja i przy okazji nadepnął mu na stopę w ramach zemsty za denuncjację. Stomil zawołał także Artura i Alę. Dziewczyna zapytała bohatera, czego ma się spodziewać. Student odparł, że eksperymenty teatralne są manią jego ojca. Kuzynka wyszła spod pościeli i okazało się, że miała na sobie piękną kreację, bardziej przypominającą suknię, niż koszulę nocną. Gdy młodzi stanęli obok krzeseł, Edek odruchowo złapał Alę w pół, Artur zauważył to i zamienił się miejscami z dziewczyną.

Stomil zajÄ…Å‚ miejsce za katafalkiem tak, że widać byÅ‚o jedynie jego gÅ‚owÄ™. Jego eksperyment przypominaÅ‚ teatrzyk z pacynkami dla dzieci. Pokaz dotyczyÅ‚ nowej wersji historii Adama i Ewy. Nagle w poÅ‚owie przedstawienia zgasÅ‚o Å›wiatÅ‚o, a za katafalkiem sÅ‚ychać byÅ‚o gÅ‚oÅ›ny huk. Eleonora i Eugeniusz przestraszyli siÄ™, że coÅ› staÅ‚o siÄ™ Stomilowi. Artur zapaliÅ‚ gromnicÄ™, która oÅ›wietliÅ‚a nieco pokój i wtedy oczom wszystkim ukazaÅ‚ siÄ™ pan domu z wielkim rewolwerem w dÅ‚oni. ZamierzaÅ‚ tym wstrzÄ…snąć widowniÄ… i udaÅ‚o mu siÄ™, zwÅ‚aszcza caÅ‚y roztrzÄ™siony byÅ‚ wuj Eugeniusz. Eleonora byÅ‚ zachwycona, zapytaÅ‚a męża jak to zrobiÅ‚. Ten odparÅ‚, że „spaliÅ‚ stopki” i strzeliÅ‚ z rewolweru.
Małżonka uznaÅ‚a to za nadzwyczajne. Innego zdania byÅ‚ Eugeniusz, który widocznie nie zrozumiaÅ‚ eksperymentu Stomila. Eleonora uważaÅ‚a, że nie watro zwracać na wuja uwagi, ponieważ „zawsze byÅ‚ tÄ™py”. Pan domu zapytaÅ‚ babciÄ™ EugeniÄ™, jak jej podobaÅ‚ siÄ™ jego wyczyn, ale staruszka zupeÅ‚nie ogÅ‚uchÅ‚a od huku. Stomil skupiÅ‚ siÄ™ na wytÅ‚umaczeniu swojego zamysÅ‚u wujowi. ChodziÅ‚o mu o wytworzenie „poprzez dziaÅ‚anie bezpoÅ›rednie jednoÅ›ci momentu akcji i percepcji (…) Chodzi o fenomen teatralny. Dynamika faktu sensualnego”. Jednak takie tÅ‚umaczenie nie docieraÅ‚o do Eugeniusza, co spowodowaÅ‚o, że artysta-amator zaÅ‚amaÅ‚ siÄ™ i rzuciÅ‚ rewolwer na katafalk. Wszyscy zebrani wstali z krzeseÅ‚ z poczuciem rozczarowania. Edek podsumowaÅ‚ caÅ‚e to wydarzenie sÅ‚owami: „WolÄ™ kino”.

Artur rozkazaÅ‚ wszystkim wyjść za drzwi. KrzyczaÅ‚ w zÅ‚oÅ›ci: „Precz! Å»ebym was tu wiÄ™cej nie widziaÅ‚!”. Stomil zareagowaÅ‚ z oburzeniem, ale syn powiedziaÅ‚, że on już nie jest jego ojcem, że musi go na nowo stworzyć jako ojca. Podobnie zwróciÅ‚ siÄ™ do pozostaÅ‚ych. Z czasem wszyscy domownicy usÅ‚uchali go i wyszli. Wujek Eugeniusz zanim opuÅ›ciÅ‚ pokój, przyznaÅ‚ Arturowi racjÄ™ i dodaÅ‚, że zawsze bÄ™dzie mógÅ‚ na niego liczyć: „Ale zapamiÄ™taj, że ja mogÄ™ siÄ™ przydać. Jeszcze tak nie zgÅ‚upiaÅ‚em jak oni (zniżajÄ…c gÅ‚os) Ja jestem niedzisiejszy”. Gdy w pokoju zostali już tylko mÅ‚odzi, Artur zwróciÅ‚ siÄ™ do Ali: „A teraz ci wszystko wytÅ‚umaczÄ™”.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19  

Szybki test:

Ala uznaÅ‚a sÅ‚owo „pragmatyka” za nowy rodzaj:
a) choroby
b) pozycji erotycznej
c) gry w karty
d) zboczenia
RozwiÄ…zanie

„TrochÄ™ nieżyciowa” wedÅ‚ug Stomila byÅ‚a forma:
a) władzy
b) Boga
c) śmierci
d) hierarchii
RozwiÄ…zanie

W III akcie Edek jest:
a) lokajem
b) kamerdynerem
c) garderobianym
d) kucharzem
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies