Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Tango

„Tango” – streszczenie szczegółowe

Artur kontynuował, mówiąc, iż dziewczyna na pewno czuje się przy nim mniej atrakcyjna i tylko czeka, by się na nią rzucił. Mogłaby wówczas uciec z poczuciem satysfakcji. Ala wstała z godnością i oznajmiła, że musi już iść. Artur chwycił ją za rękę i posadził z powrotem na fotelu, mówiąc: „Myślałaś tylko o swojej atrakcyjności. Co za prymityw! Na nic innego cię nie stać. A tymczasem nie wiesz o niczym”.

Dziewczyna oburzyła się i ponownie próbowała wstać, ale kuzyn jej na to nie pozwolił. Ala nie miała zamiaru być poniżana przez bohatera, ale ten prosił, by się na niego nie obrażała. Jednak młódka zakryła się szczelnie kocem, a na głowę założyła przyduży melonik, który zasłonił jej twarz. Niestrudzony Artur postanowił kontynuować swój filozoficzny wywód o systemie wartości. Mówiąc Ali o konieczności przestrzegania norm ujął ją za rękę. Gdy opowiadał o warunkach przywrócenia harmonii światu bez ostrzeżenia rzucił się na kuzynkę i próbował ją pocałować.

Między młodymi doszło do niezgrabnej szarpaniny, podczas której do pokoju wszedł Edek w ręczniku narzuconym na szyję i w siatce na głowie. Mężczyzna z wąsikiem przeprosił za najście z iście pretensjonalną dykcją, właściwą półinteligentom. Młodzi próbowali zachowywać się, jakby nic nie miało miejsca. Gdy Artura zdziwiły słowa Edka, który powiedział z dostojnością w głosie, że właśnie wybiera się po szklankę wody. Bohater nawrzeszczał na mężczyznę z wąsikiem, kazał mu natychmiast udać się do kuchni, napić się, a potem natychmiast się wynosić.

Edek z urażoną, miną, lecz dostojnym krokiem, skierował się do drzwi po prawej stronie, wiodących do sypialni Eleonory. Artur zauważył to i kazał mężczyźnie skręcić w lewo, gdzie faktycznie znajdowała się kuchnia. Gdy Edek zniknął za drzwiami, bohater powiedział do siebie: „Dureń. Powinienem z nim skończyć”.

Artur tłumaczył kuzynce, że w nowej rzeczywistości kobiety odzyskają swoją dawną pozycję. Według niego w świecie mężczyzn, normy erotyczne zanikły. Pragnął by jak za dawnych lat, mężczyźni adorowali swoje wybranki, a nie rzucali się na nie, jak robią to Stomil i Edek.


Ala miała pretensje do Artura o wykręcenie ręki. Dziewczyna odkrywała kolejne miejsca: plecy, nogę, bok, twierdząc, że ma tam ślady pobicia. Artur z wielką czułością dotykał ciała kuzynki, chcąc załagodzić jej rzekomy ból. Ala uznała, że student zachował się jak typowy mężczyzna, który najpierw przemawia pięknymi słowami, a potem przeradza się w brutala. Dziewczyna rozwodziła się nad losem pięknych kobiet, które swoim ciałem prowokują nawet kuzynów do niecnych czynów. Artur próbował się bronić, twierdząc, że naprawdę nie chciał jej zgwałcić. Ta wypowiedź zaniepokoiła dziewczynę. Bohater tłumaczył, że to, co zrobił to była tylko lekcja, „praktyczne ćwiczenia z pragmatyki płci”. Dodał, iż poświęcił się dla nauki. Chciał wiedzieć, dlaczego kuzynka broniła się przed nim. Lecz Ala uznała słowo „pragmatyka” za jakiś nowy rodzaj zboczenia.

Student próbował jej wyjaśnić, że kobiety będą mu wdzięczne za to, co chce zrobić. Uważał, że należy je zaagitować. Twierdził ponadto, że historia świata jest oparta na brutalnym ucisku kobiet, a także dzieci i artystów, przez mężczyzn. W tym gronie znaleźli się artyści, ponieważ Artur nie uznawał ich za mężczyzn, byli pozbawieni honoru i logiki. W męskim świecie nie był miejsca na różne zdania, zwłaszcza jeśli wygłaszały je kobiety. Mężczyźni siłą narzucali swoje racje, wszystkie inne uważając za nielogiczne i głupie. Artur uważał siebie za obiektywną jednostkę wznoszącą się ponad wszystko. Tylko tak mógł wykonać swój wielki plan. Uważał, że honor służył jako fałszywa ideologia do braku wyobraźni. Poza honorem, mężczyźni wymyślili także pojęcie „zniewieściałości”, aby umocnić tym swoją solidarność i zapobiec dezercji. Za zrozumiałe uznawał więc, że po przeciwnej stronie zrodził się obóz kobiet, dzieci i artystów.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19  


Szybki test:

Według Artura „pierwsi nadgryźli epokę”:
a) jego rodzice
b) artyści
c) arystokraci
d) kuglarze
Rozwiązanie

Stomil był przekonany, że posiadł Eleonorę na oczach jej mamy i papy w:
a) operze
b) Muzeum Narodowym
c) galerii
d) Teatrze Wielkim
Rozwiązanie

Eksperyment teatralny Stomila dotyczył historii:
a) Adama i Ewy
b) Abelarda i Heloizy
c) Romea i Julii
d) Józefa i Marii
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w pigułce
Geneza „Tanga”
Czas i miejsce akcji „Tanga”
Problematyka „Tanga” Sławomira Mrożka
Narodziny totalitaryzmu na przykładzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleń ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego świata
„Tango” jako groteska o wolności
Interpretacja tytułu i zakończenia dramatu
Komizm w „Tangu”
Budowa i język „Tanga”
Motywy literackie w „Tangu” Mrożka
Plan wydarzeń „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Najważniejsze cytaty z „Tanga”
Bibliografia




Bohaterowie
Artur (młody człowiek) – charakterystyka szczegółowa
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
„Tango” – charakterystyka pozostałych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies