„Tango” – streszczenie szczegółowe - strona 9
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

„Tango” – streszczenie szczegółowe

Autor: Karolina Marlêga

Przez cały czas, gdy Artur wygłaszał swoje poglądy, z kuchni dobiegały dziwne odgłosy, które wskazywały, że Edek najprawdopodobniej się myje, choć bohater uznał to za niemożliwe. Ala nie rozumiała wszystkiego, co mówił do niej kuzyn i wciąż myślała, że chodzi mu tylko o to, aby się rozebrała. Bohater dalej tłumaczył, że ich interesy są zbieżne. Przedstawił jej tezę, że mężczyznom zależy na tym, by w dziedzinie erotyzmu nie obowiązywały dłużej stare konwencje. Chodziło o to, by mogli zaspokajać swoje potrzeby bez zbędnych rytuałów pośrednich. Ala zgodziła się, że mężczyźni najczęściej rzucają się na nią od razu, jak miało to miejsce jeszcze nie tak dawno. Kuzyn przyznał jej rację, mówiąc, że jako jednostka uległ naturalnym pokusom. Tłumaczył, że ma wyższy cel. Był przekonany, że usunięcie ostatnich norm z dziedziny erotyzmu nie podoba się kobietom.

Zdziwiła go wypowiedź Ali, która twierdziła, że jej to odpowiada. Powiedziała także, iż podoba jej się to, że może zrobić wszystko, na co ma ochotę. Mówiąc to zaczęła się rozbierać. Artur odwrócił wzrok i nakazał jej się ubrać, ale dziewczyna nie słuchała. Z kuchni wychylił się wtedy Edek zwabiony głośną wymianą zdań, ale Artur natychmiast wepchnął go z powrotem. Bohater był oburzony faktem, iż jego kuzynka chciała rozebrać się przed kimś takim. Ala wyznała, że może i mężczyzna z wąsikiem nie ma wykształcenia, ale ma piękne oczy. Te słowa zezłościły Artura, który wykrzykiwał, że zabije Edka. Kuzynka uznała, że bohater jest o nią zazdrosny.

Artur wyjawił Ali, że jego plan polega na wystawieniu hucznego, tradycyjnego ślubu, w wyniku którego wszyscy domownicy będą musieli zachowywać się zgodnie z ustaloną formą i być może tak już zostanie. Zapytał wstępnie kuzynkę, czy zgodzi się zostać jego żoną. Dziewczyna zauroczona jest wizją klękającego przed nią z pierścionkiem bohatera, ale nie potrafi podjąć ostatecznej decyzji. Artur orientuje się, że Edek wszedł do pokoju Eleonory. Prosi Alę, by dała mu odpowiedź z samego rana.
Ogromnie rozwÅ›cieczony stanÄ…Å‚ przed AlÄ… i zapytaÅ‚, dlaczego już siÄ™ nie rozbiera. Zdezorientowana i przestraszona dziewczyna zaczęła siÄ™ wycofywać, ale kuzyn wciąż za niÄ… podążaÅ‚, aż w koÅ„cu chwyciÅ‚ jÄ… za rÄ™kÄ™. Artur byÅ‚ przekonany, że dziewczyna jedynie udaje, iż podoba jej siÄ™ taki styl bycia. Ówczesne czasy nie pozostawiÅ‚y jej żadnego wyboru mogÅ‚a jedynie „rozbierać siÄ™ i ubierać”.

Fakt, że jednak mu siÄ™ opiera utwierdzaÅ‚ go w przekonaniu, że nie podoba jej siÄ™ rola, jakÄ… „nowoczesność” nakazywaÅ‚a jej odgrywać. UważaÅ‚, że Ala zgodziÅ‚a siÄ™ na to, ponieważ obawiaÅ‚a siÄ™, że inaczej nie bÄ™dzie siÄ™ nikomu podobać. TÅ‚umaczyÅ‚, że jego plan pomoże jej bronić siÄ™ przed mężczyznami pokroju Edka, z którymi nie chce mieć kontaktów. MówiÅ‚ jej, że w dawnych czasach mężczyźni klÄ™kaliby przed niÄ… z bukietami kwiatów i zdawali siÄ™ na jej Å‚askÄ™, a nie rzucali na niÄ… jak zwierzÄ™ta. I to wÅ‚aÅ›nie chciaÅ‚ osiÄ…gnąć.

Słowa te przekonały Alę do wsparcia jego pomysłu. Pierwszym założeniem był ich wspólny ślub. Artur twierdził, że potrzebna jest im staroświecka, huczna ceremonia w dawnym stylu. Chciał zaatakować pozostałych domowników i uniemożliwić im zorganizowanie buntu przeciwko konwencji ślubu. Planował zaangażowanie całej rodziny w orszak ślubny, tak aby nie mogli uciec przed ustalonymi normami i regułami. Wszystko miało przebiegać według tradycji. Gdy Artur zachwycał się skutkami, jakie przyniesie jego wspaniały plan, z kuchni, po cichu, wyszedł Edek i przeszedł do pokoju znajdującego się po lewej stronie, czyli sypialni Eleonory. Bohater spostrzegł to kątem oka i chciał jak najszybciej skończyć rozmowę z Alą. Dziewczyna nie potrafiła podjąć ostatecznej decyzji o udziale w planie. Artur poprosił ją, by dała mu znać, kiedy się namyśli, ponieważ ma teraz do załatwienia pilną sprawę rodzinną.

Artur pobiegÅ‚ do pokoju ojca i powiedziaÅ‚ mu, że Edek wÅ‚aÅ›nie wszedÅ‚ do sypialni jego żony. Stomil nie wydawaÅ‚ siÄ™ być tym zaskoczony i nie miaÅ‚ zamiaru podejmować żadnych dziaÅ‚aÅ„. Dopiero, gdy syn zaczÄ…Å‚ go oÅ›mieszać i nazywać „rogaczem”, mężczyzna postanowiÅ‚ wymierzyć żonie i jej kochankowi sprawiedliwość. Artur wÅ‚ożyÅ‚ ojcu do rÄ™ki rewolwer. Stomil uznaÅ‚, że przejrzaÅ‚ zamiary syna. ByÅ‚ przekonany, iż mÅ‚odzieÅ„cowi chodzi o tragediÄ™, która nie jest w dzisiejszych czasach możliwa. WedÅ‚ug pana domu z tego wszystkiego może najwyżej wyjść farsa. Arturowi udaÅ‚o siÄ™ jednak namówić ojca, by wszedÅ‚ do sypialni Eleonory.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19  

Szybki test:

Stomil uważaÅ‚, że „pierwszym warunkiem wolnoÅ›ci czÅ‚owieka” jest:
a) rozwiązłość
b) swoboda seksualna
c) niezależność
d) brak zahamowań
RozwiÄ…zanie

Artur nazwał Stomila:
a) „kieszonkowym Agamemnonem”
b) „rogaczem”
c) wszystkie odpowiedzi sÄ… poprawne
d) „starym pantoflarzem”
RozwiÄ…zanie

Katafalk stoi w pokoju Stomilów od śmierci dziadka, która nastąpiła przed:
a) 12 laty
b) 10 laty
c) 25 laty
d) 6 laty
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies