Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa

Autor: Karolina Marlêga

Ala jest postaciÄ…, z którÄ… Artura wiąże najgÅ‚Ä™bsza więź emocjonalna. Jak sam przyznaje u kresu swego życia, szczerze kochaÅ‚ kuzynkÄ™. Gdy znajdowaÅ‚a siÄ™ w pobliżu, bohater zawsze dbaÅ‚ o to, by czuÅ‚a siÄ™ bezpiecznie, sprowadzaÅ‚o siÄ™ do tego, że przepÄ™dzaÅ‚ z pokoju Edka. Nie podoba mu siÄ™ to, jak traktujÄ… jÄ… mężczyźni, chciaÅ‚ przywrócić jej, jak i innym kobietom, dawne uwielbienie i majestat. Ala przekonaÅ‚a siÄ™ jednak o jego nieprzewidywalnoÅ›ci, gdy daÅ‚ ponieść siÄ™ impulsowi i rzuciÅ‚ siÄ™ na niÄ…. Przez niemal caÅ‚y czas trwania akcji dramatu, Artur pogardliwie odnosi siÄ™ do Edka. Nie może pojąć, co taki „osobnik” robi w ich domu. ObrażaÅ‚ mężczyznÄ™ wiele razy nazywajÄ…c go miÄ™dzy innymi „plebsem”. KrzyczaÅ‚ na niego i wciąż mu rozkazywaÅ‚. Dopiero w jednej z ostatnich scen, gdy zrozumiaÅ‚, że Edek przyda mu siÄ™ do wprowadzenia w domu porzÄ…dku, zmieniÅ‚ swoje podejÅ›cie do niego. SkÅ‚amaÅ‚ nawet: „Edek, ja ciÄ™ lubiÄ™. Zawsze ciÄ™ lubiÅ‚em”. WÅ‚aÅ›nie ostatnie wydarzenia sprawiÅ‚y, że bohater poczuÅ‚ siÄ™ lepszy od pozostaÅ‚ych domowników. Można powiedzieć, że popadÅ‚ w istny samozachwyt: „Ja wznoszÄ™ siÄ™ ponad doczesność, ja ogarniam was wszystkich, bo ja mam mózg, który wyzwoliÅ‚ siÄ™ od wnÄ™trznoÅ›ci. Ja! (…) Ja jestem silny. Spójrzcie na mnie, jam jest koronÄ… waszych marzeÅ„! Nie jestem ani syntezÄ…, ani analizÄ…, jestem czynem, jestem wolÄ…, jestem energiÄ…! SiÅ‚Ä… jestem! ZnajdujÄ™ siÄ™ ponad, wewnÄ…trz i obok wszystkiego. DziÄ™kujcie mi, ja speÅ‚niÅ‚em waszÄ… mÅ‚odość. To dla was!”

Artur jest postaciÄ… posiadajÄ…cÄ… wÅ‚asne poglÄ…dy i żelazne zasady, których przestrzega. Przede wszystkim uważa, że pokolenie Stomila i Eleonory doprowadziÅ‚o do upadku obowiÄ…zujÄ…cych niegdyÅ› norm moralnych, estetycznych, a nawet erotycznych. Jego zdaniem to rodzice stworzyli „Ten burdel, gdzie nic nie funkcjonuje, bo wszystko dozwolone, gdzie nie ma ani zasad, ani wykroczeÅ„ (…)”. Bohater podejmuje siÄ™ przywrócenia dawnego Å‚adu, poczÄ…tkowo poprzez formÄ™, jakÄ… miaÅ‚ być tradycyjny Å›lub, później próbuje uczynić to za pomocÄ… wielkiej idei, a ostatecznie decyduje siÄ™ na siÅ‚owe przejÄ™cie wÅ‚adzy w domu i narzucenie swojej woli pozostaÅ‚ym.
Jak mówi o nim matka: „To pierwszy czÅ‚owiek z zasadami od pięćdziesiÄ™ciu lat (…) SÄ… trochÄ™ staroÅ›wieckie, to prawda, ale za to takie niezwykÅ‚e w dzisiejszych czasach...”. Bohaterowi zależaÅ‚o na tym, by przywrócić rytuaÅ‚y, normy i wzorce ze „starej epoki”. PragnÄ…Å‚, by kobiety powróciÅ‚y na piedestaÅ‚, ponieważ wedÅ‚ug niego mężczyźni doprowadzili celowo do „braku konwencji w sprawach erotycznych”. UważaÅ‚, że przedstawiciele jego pÅ‚ci zdominowali zarówno kobiety, jaki i artystów i dzieci: „historia Å›wiata jest historiÄ… brutalnego ucisku kobiet, dzieci i artystów przez mężczyzn”. Siebie uważaÅ‚ za obiektywne, wynoszÄ…ce siÄ™ ponad stan indywiduum. Co ciekawe, wedÅ‚ug niego artyÅ›ci wcale nie byli mężczyznami, ponieważ nie wykazywali siÄ™ takimi cechami jak honor czy logika oraz wiarÄ… w postÄ™p. ZależaÅ‚o mu także na tym, by najstarsi domownicy zachowywali siÄ™ tak, jak przystaÅ‚o na ich wiek. MiaÅ‚ dość babci grajÄ…cej w karty z Edkiem i wujem, który powinien byÅ‚ pisać swoje pamiÄ™tniki. DomagaÅ‚ siÄ™ od ojca, by ten w staroÅ›wiecki sposób rozprawiÅ‚ siÄ™ ze zdradzajÄ…cÄ… go żonÄ… i jej kochankiem.

Bohater skonstruowaÅ‚ plan przywrócenia dawnego porzÄ…dku. PolegaÅ‚ on na zastosowaniu formy, która zmusi domowników do postÄ™powania zgodnie z ustalonÄ… przed wiekami tradycjÄ…. ZdecydowaÅ‚, że owÄ… formÄ… bÄ™dzie Å›lub. Gdy wszystko byÅ‚o już gotowe, bohater „upiÅ‚ siÄ™ mÄ…drze” i dotarÅ‚o do niego, że nic nie wskóra w ten sposób. ZmodyfikowaÅ‚ swój plan i zamieniÅ‚ formÄ™ na wielkÄ…, żywÄ… ideÄ™. DoszedÅ‚ wreszcie do wniosku, iż wszystko straciÅ‚o swój sens w „nowoczesnoÅ›ci”. Ostatecznym rozwiÄ…zaniem sÅ‚użącym przejÄ™ciu wÅ‚adzy w domu miaÅ‚o być użycie siÅ‚y: „Tylko wÅ‚adza da siÄ™ stworzyć z niczego. Tylko wÅ‚adza jest, choćby niczego nie byÅ‚o. Oto jestem w górze, nad wami. W dole was widzÄ™, w dole!”, mówiÅ‚ bohater. Niestety okazaÅ‚ siÄ™ być zbyt sÅ‚aby. Wiadomość, iż zostaÅ‚ zdradzony przez AlÄ™ z Edkiem powoduje, iż kompletnie traci nad sobÄ… panowanie. W rozpaczy i otÄ™pieniu próbowaÅ‚ zemÅ›cić siÄ™ na prymitywnym lokaju, lecz sam padÅ‚ jego ofiarÄ….

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies