„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Tango

„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów

Autor: Karolina Marlêga

Starszy Partner, czyli Eugeniusz – brat Eugenii
Autor obrazuje go w ten sposób: „Starszy pan, siwy, bardzo dobrze wychowany, w okularach oprawionych cienko i zÅ‚oto, ale zaniedbany w stroju, zakurzony i nieÅ›miaÅ‚y. Å»akiet jaskółka, wysoki, sztywny koÅ‚nierzyk biaÅ‚y, ale brudny, szeroki krawat-plÄ…s tron, w nim szpilka z perÅ‚Ä…, ale poniżej dÅ‚ugie do kolan szorty khaki. Wysokie szkockie skarpety, lakierki popÄ™kane, goÅ‚e kolana”.

Brat Eugenii jest przez pewien czas jedynym sprzymierzeÅ„cem Artura w jego walce przeciwko reszcie rodziny i Edkowi. Jednak okazuje siÄ™, że mężczyzna nie ma wÅ‚asnego zdania, jest zdziecinniaÅ‚y i niekonsekwentny. Jak pisze Marta PiwiÅ„ska: „Wuj Eugeniusz siÄ™ dostosowuje, to wÅ‚aÅ›nie robi od poczÄ…tku. Edek byÅ‚ potrzebny wszystkim, wszyscy wiÄ™c byli od Edka zależni. Tylko Eugeniusz niczego od niego nie potrzebowaÅ‚; od poczÄ…tku byÅ‚ przeciw, ale siÄ™ dostosowywaÅ‚. Nie darmo Artur za karÄ™ wÅ‚ożyÅ‚ mu klatkÄ™ na gÅ‚owÄ™. Co to jest, co siedzi w klatce i mówi ludzkim gÅ‚osem? Papuga. Eugeniusz jest czÅ‚owiekiem papugÄ…. Nawet, gdy obejmuje wÅ‚adzÄ™, tworzy porzÄ…dek papuzi, naÅ›ladowany”.

Wuj poddaje siÄ™ Edkowi, mówiÄ…c: „Ulegam przemocy, ale w duszy bÄ™dÄ™ nim gardziÅ‚”. Jego postawa najlepiej obrazuje sposób zachowania siÄ™ polskiej inteligencji wobec siÅ‚owej i brutalnej wÅ‚adzy totalitarnej. To wÅ‚aÅ›nie on taÅ„czy w ostatniej scenie tango z Edkiem, podporzÄ…dkowujÄ…c siÄ™ mu i dajÄ…c siÄ™ prowadzić.

Partner z WÄ…sikiem, czyli Edek – mężczyzna, który mieszka w domu Stomila, sypia z jego żonÄ…, a z teÅ›ciowÄ… gra w pokera. W ostatnim akcie dramatu widzimy go jako lokaja.

„Trzeci osobnik w najwyższym stopniu mÄ™tny i podejrzany. Koszula w brzydkÄ… kratÄ™, rozpiÄ™ta zbyt gÅ‚Ä™boko na piersiach, wypuszczona na spodnie, z podwiniÄ™tymi rÄ™kawami. Spodnie jasnopopielate, szerokie, brudne i pomiÄ™te, buty jaskrawozółte i skarpetki kolorowe przesadnie. Drapie siÄ™ co chwila w grube udo. WÅ‚osy dÅ‚ugie i tÅ‚uste, które lubi przeczesywać grzebykiem wyjmowanym z tylnej kieszeni spodni. MaÅ‚y, kwadratowy wÄ…sik. Nieogolony. Na rÄ™ce zegarek w «zÅ‚otej» bransolecie”, tak opisaÅ‚ go autor.
Mężczyzna ten z niewiadomych bliżej przyczyn zamieszkuje w domu Stomila. Wszyscy, poza Eugeniuszem i Arturem sÄ… nim wrÄ™cz zachwyceni. Edek czuje siÄ™ bardzo swobodnie w otoczeniu rodziny, o czym Å›wiadczÄ… niektóre z jego wypowiedzi: „Cześć” (do Eleonory), „Idziemy, babuÅ›?”, „Panie Stomil, paÅ„ska kolej. WykÅ‚adaj siÄ™ pan”, „Niech pan Artek lepiej posÅ‚ucha mamusi”. Cechuje go wulgarność, brak manier oraz jakichkolwiek zasad. Oto przykÅ‚adowe wulgaryzmy z jego jÄ™zyka: „Co siÄ™ bÄ™dÄ™ opieprzaÅ‚” czy „Rżnij, Walenty!”. O braku wychowania może Å›wiadczyć chociażby notoryczne pociÄ…ganie piwa prosto butelki trzymanej pod stoÅ‚em. Zapytany o zasady wymieniÅ‚ dwie: „Ja ciÄ™ kocham, a ty Å›pisz” oraz „Zależy jak leży”, okazaÅ‚o siÄ™, że sÄ… to frazesy przepisane z notatnika jego znajomego.

Widzimy go triumfujÄ…cego, gdy potężnymi ciosami powala na ziemiÄ™ Artura, który chciaÅ‚ go zastrzelić, ponieważ przespaÅ‚ siÄ™ z jego narzeczonÄ…. Brutalność, dziÄ™ki której Edek osiÄ…gnÄ…Å‚ posÅ‚uch w domu jest przerażajÄ…ca. Sam autor w didaskaliach zwracaÅ‚ szczególnÄ… uwagÄ™ na to, by scena byÅ‚a drastyczna: „Uwaga! Ta scena musi mieć charakter bardzo realistyczny. Oba ciosy muszÄ… być tak opracowane, zÄ™by ich fikcja teatralna nie byÅ‚a oczywista. Niech rewolwer bÄ™dzie z gumy albo nawet z pierza, albo niech Artur nosi pod koÅ‚nierzem jakÄ…Å› podkÅ‚adkÄ™, wszystko jedno, byle nie wypadÅ‚o «teatralnie»”.

MiaÅ‚o to sÅ‚użyć temu, by kolejna wypowiedź Edka wypadÅ‚a nadzwyczaj przekonywajÄ…co, a brzmi ona: „WidzieliÅ›cie, jaki mam cios? Ale nie bójcie siÄ™, byle cicho siedzieć, nie podskakiwać, uważać, co mówiÄ™, a bÄ™dzie wam ze mnÄ… dobrze, zobaczycie. Ja jestem swój chÅ‚op. I pożartować mogÄ™, i zabawić siÄ™ lubiÄ™. Tylko posÅ‚uch musi być”.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Tango” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Tanga” w piguÅ‚ce
Geneza „Tanga”
Narodziny totalitaryzmu na przykÅ‚adzie „Tanga”
Przewrotny konflikt pokoleÅ„ ukazany w „Tangu”
„Tango” jako obraz współczesnego Å›wiata
„Tango” jako groteska o wolnoÅ›ci
Komizm w „Tangu”
Budowa i jÄ™zyk „Tanga”
Plan wydarzeÅ„ „Tanga”
O twórczości Mrożka powiedzieli...
Kalendarium twórczości Sławomira Mrożka
Biografia Sławomira Mrożka
„Tango” na deskach Teatru Współczesnego w Warszawie
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Eleonory
Charakterystyka Stomila
Artur (mÅ‚ody czÅ‚owiek) – charakterystyka szczegółowa
„Tango” – charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies