Cechy dramatu antycznego na przykÅ‚adzie struktury i kompozycji „Króla Edypa” - strona 3
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Król Edyp

Cechy dramatu antycznego na przykÅ‚adzie struktury i kompozycji „Króla Edypa”

Autor: Karolina Marlêga

Inne reguły:

· Istnienie chóru. Jego rolÄ… byÅ‚o wprowadzanie kolejnych aktorów na scenÄ™, jak również komentowanie i ocenianie przebiegu zdarzeÅ„. W tragedii Chór pojawia siÄ™ parokrotnie, przyjmujÄ…c rolÄ™ komentatora, obserwatora, a czasem obroÅ„cy tytuÅ‚owego bohatera.

Sofokles zwiększył liczebność chóru z dwunastu do piętnastu osób.

· Jedność estetyki. Nie można byÅ‚o przeplatać scen tragicznych z komicznymi i odwrotnie. Sofokles byÅ‚ wierny tej regule. Dla niego niemożliwe byÅ‚o to, czego kilka wieków później dokonaÅ‚ pewien znamienity Anglik. U Szekspira komizm sÅ‚owny czy sytuacyjny przeplataÅ‚ siÄ™ z tragicznymi wiadomoÅ›ciami, wystarczy chociażby wspomnieć Romea i JuliÄ™. To wÅ‚aÅ›nie w tym dramacie pisarz wprowadziÅ‚ postacie komiczne (Marta czy lokaje), ujawniajÄ…ce swe zabawne oblicze nawet w sytuacjach klÄ™ski.

· Bohaterami sÄ… jedynie wybitne jednostki, wywodzÄ…ce siÄ™ z najwyższych rodów (a nie sÅ‚użba). Edyp pochodziÅ‚ ze znakomitego rodu Labdakidów. OdznaczaÅ‚ siÄ™ (podobnie jak Kreon) niezwykÅ‚Ä… mÄ…droÅ›ciÄ…, odwagÄ… i poczuciem sprawiedliwoÅ›ci.

· TytuÅ‚owanie dzieÅ‚a imieniem głównego bohatera (Antygona, Elektra, Król Edyp).

· Brak scen zbiorowych. Na scenie mogÅ‚o przebywać jedynie trzech aktorów. Modyfikacji tej kwestii dokonaÅ‚ Szekspir, u którego sceny zbiorowe (walki, spotkania na rynku) sÄ… już typowe.

W tragedii w jednej scenie mogło występować najwyżej trzech aktorów. Pierwszego aktora do teatru wprowadził Tespis, drugiego Ajschylos, trzeciego zaś Sofokles.

strona:    1    2    3  

Szybki test:

Bohaterowie „Króla Edypa”:
a) są postaciami złożonymi
b) pochodzÄ… z warstw niskich
c) nie podlegajÄ… transformacjom
d) przechodzÄ… metamorfozy
RozwiÄ…zanie

Sofokles zwiększył liczebność chóru z dwunastu do:
a) dwudziestu osób
b) osiemnastu osób
c) piętnastu osób
d) trzynastu osób
RozwiÄ…zanie

W „Królu Edypie” zgodnie z zasadÄ… decorum mamy do czynienia ze stylem:
a) gwarowym
b) potocznym
c) wysokim
d) niskim
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Król Edyp” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Króla Edypa” w piguÅ‚ce
Streszczenie mitu rodu Labdakidów
Życiorys Sofoklesa
Czas i miejsce akcji „Króla Edypa”
Problematyka „Króla Edypa” Sofoklesa
Cechy dramatu antycznego na przykÅ‚adzie struktury i kompozycji „Króla Edypa”
Motyw cierpienia w „Królu Edypie”
Plan wydarzeÅ„ „Króla Edypa” Sofoklesa
Poszukiwanie ostatecznej prawdy w dramacie „Król Edyp”
Niepewność ludzkiego losu na przykładzie losów Edypa
Słowniczek pojęć z zakresu tragedii antycznej
NawiÄ…zania do „Króla Edypa”
Rola przeznaczenia na przykÅ‚adzie dramatu Sofoklesa „Król Edyp”
Dzieje Edypa
Kalendarium życia Sofoklesa
Twórczość Sofoklesa
Cytaty z Sofoklesa
Cytaty o Sofoklesie
Najważniejsze cytaty z „Króla Edypa”
Bibliografia




Bohaterowie
Edyp – charakterystyka bohatera
Kreon – charakterystyka postaci
Jokasta – charakterystyka postaci
Charakterystyka pozostałych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies