Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Król Edyp
O zdjÄ™cia zadbaÅ‚ Jan Holoubek. Dekoracje, autorstwa Marcina Stajewskiego, ponownie byÅ‚y umowne i nowoczesne. WspółpracÄ™ scenograficznÄ… powierzono Piotrowi Jakubkowi. Kierownikiem budowy dekoracji byÅ‚ Marcin Trybulki, a osobÄ… odpowiedzialnÄ… za kostiumy Irena BiegaÅ„ska (przy współpracy z EwÄ… Krauze, RenatÄ… DuralskÄ…, HannÄ… GoÅ‚Ä™biewskÄ…). O wyglÄ…d aktorów dbaÅ‚a charakteryzatorka MaÅ‚gorzata Majewska. Holoubek staraÅ‚ siÄ™ ukazać ponadczasowość sztuki również na tej pÅ‚aszczyźnie: „WysiÅ‚ek scenografa idzie w tym kierunku, by nie kojarzyÅ‚y siÄ™ jednoznacznie ze starożytnoÅ›ciÄ… ani ze zbyt prostacko pojÄ™tÄ… współczesnoÅ›ciÄ…, typu dżinsy i adidasy. Musi to być uniwersalny kostium, którego nie można przypisać do żadnej epoki. To nie takie proste. ScenografiÄ™ zastÄ…pi pusty podest. Mamy nadziejÄ™, że tak ukazany "Król Edyp" bÄ™dzie przemawiać do współczesnych emocji”.
Muzykę skomponował Wojciech Borkowski, a partie Chóru Teban wykonał Chór Filharmonii Narodowej (przy dyrygenturze Henryka Wojnarowskiego). Obraz zmontowała Katarzyna Rudnik, a cyfrowo zmodyfikował Jacek Kołtunowicz.
Holoubek zdawaÅ‚ sobie sprawÄ™ z tego, że Król Edyp wymaga mistrzowskiego kunsztu aktorskiego. W jednym z wywiadów powiedziaÅ‚ o decyzji obsady: „- Tego typu literatura nie może obyć siÄ™ bez doskonaÅ‚ego mówienia, a ten utwór w szczególnoÅ›ci. Tutaj aktorowi nic nie pomoże - ani rÄ™ce w kieszeni, ani palenie papierosa, ani kÅ‚adzenie siÄ™ na kanapie, ani nawet siadanie na krzeÅ›le. Wykonawca zdany jest wyÅ‚Ä…cznie na interpretacjÄ™ zawartÄ… w treÅ›ci i jakoÅ›ci słów. (…) Aktorzy z predyspozycjami do klasycznego repertuaru należą do rzadkoÅ›ci, ponieważ nie każdemu jest to przyrodzone. Dlatego, w niczym nie kwestionujÄ…c umiejÄ™tnoÅ›ci wielu moich koleżanek, do roli Jokasty wybraliÅ›my TeresÄ™ Budzisz-KrzyżanowskÄ…, która ma w sobie ów rzadki dar poczucia tragizmu. Z tych samych powodów zaprosiÅ‚em Jerzego Trele do roli Kreona. Należy bowiem do aktorów, którzy umiejÄ… mówić”.
Obsada aktorska przedstawiała się następująco:
Piotr Fronczewski (Król Edyp), który o swej roli powiedziaÅ‚: „- ByÅ‚oby dobrze, gdyby byÅ‚ to Edyp ze znakami mojej wÅ‚asnoÅ›ci. To tekst tak obroÅ›niÄ™ty legendÄ…, gigantycznym komentarzem literackim, filozoficznym i naukowym, że wciąż jestem w drodze - pielgrzymujÄ™ ku Edypowi. Przedstawienie bÄ™dzie ascetyczne, surowe, skromne. Jego urodÄ… jest potÄ™ga i moc sÅ‚owa. Tekst jest w moim przekonaniu Å›wietny, lapidarny, bez zbÄ™dnych słów i daje wielkie możliwoÅ›ci ekspresji aktorskiej”. NawiÄ…zania do „Króla Edypa”
Autor: Karolina MarlêgaO zdjÄ™cia zadbaÅ‚ Jan Holoubek. Dekoracje, autorstwa Marcina Stajewskiego, ponownie byÅ‚y umowne i nowoczesne. WspółpracÄ™ scenograficznÄ… powierzono Piotrowi Jakubkowi. Kierownikiem budowy dekoracji byÅ‚ Marcin Trybulki, a osobÄ… odpowiedzialnÄ… za kostiumy Irena BiegaÅ„ska (przy współpracy z EwÄ… Krauze, RenatÄ… DuralskÄ…, HannÄ… GoÅ‚Ä™biewskÄ…). O wyglÄ…d aktorów dbaÅ‚a charakteryzatorka MaÅ‚gorzata Majewska. Holoubek staraÅ‚ siÄ™ ukazać ponadczasowość sztuki również na tej pÅ‚aszczyźnie: „WysiÅ‚ek scenografa idzie w tym kierunku, by nie kojarzyÅ‚y siÄ™ jednoznacznie ze starożytnoÅ›ciÄ… ani ze zbyt prostacko pojÄ™tÄ… współczesnoÅ›ciÄ…, typu dżinsy i adidasy. Musi to być uniwersalny kostium, którego nie można przypisać do żadnej epoki. To nie takie proste. ScenografiÄ™ zastÄ…pi pusty podest. Mamy nadziejÄ™, że tak ukazany "Król Edyp" bÄ™dzie przemawiać do współczesnych emocji”.
Muzykę skomponował Wojciech Borkowski, a partie Chóru Teban wykonał Chór Filharmonii Narodowej (przy dyrygenturze Henryka Wojnarowskiego). Obraz zmontowała Katarzyna Rudnik, a cyfrowo zmodyfikował Jacek Kołtunowicz.
Holoubek zdawaÅ‚ sobie sprawÄ™ z tego, że Król Edyp wymaga mistrzowskiego kunsztu aktorskiego. W jednym z wywiadów powiedziaÅ‚ o decyzji obsady: „- Tego typu literatura nie może obyć siÄ™ bez doskonaÅ‚ego mówienia, a ten utwór w szczególnoÅ›ci. Tutaj aktorowi nic nie pomoże - ani rÄ™ce w kieszeni, ani palenie papierosa, ani kÅ‚adzenie siÄ™ na kanapie, ani nawet siadanie na krzeÅ›le. Wykonawca zdany jest wyÅ‚Ä…cznie na interpretacjÄ™ zawartÄ… w treÅ›ci i jakoÅ›ci słów. (…) Aktorzy z predyspozycjami do klasycznego repertuaru należą do rzadkoÅ›ci, ponieważ nie każdemu jest to przyrodzone. Dlatego, w niczym nie kwestionujÄ…c umiejÄ™tnoÅ›ci wielu moich koleżanek, do roli Jokasty wybraliÅ›my TeresÄ™ Budzisz-KrzyżanowskÄ…, która ma w sobie ów rzadki dar poczucia tragizmu. Z tych samych powodów zaprosiÅ‚em Jerzego Trele do roli Kreona. Należy bowiem do aktorów, którzy umiejÄ… mówić”.
Obsada aktorska przedstawiała się następująco:
Także Jokasta - Teresa Budzisz-Krzyżanowska – podzieliÅ‚a siÄ™ swymi refleksjami: „- Głównym problemem Jokasty jest próba sprzeniewierzenia siÄ™ losowi. Jest w niej bunt, a jednoczeÅ›nie poszukiwanie szczęścia i spokoju, przeciwko caÅ‚emu Å›wiatu, przeciwko temu, co siÄ™ wokół dzieje. Po to, żeby przenieść życie w nastÄ™pne pokolenie. A to jest rola immanentnie przypisana kobiecie - zawsze, niezależnie od epoki. PiÄ™knie napisana postać, a przez to - przepraszam, jeÅ›li brzmi to bezczelnie - prosta do zagrania”.
Pozostali aktorzy:
Jerzy Trela (Kreon),
Krzysztof Gosztyła (Tyrezjasz),
Jerzy Kamas (Kapłan),
Jan Kociniak (Posłaniec z Koryntu),
Marian Kociniak (SÅ‚uga),
Grzegorz Damięcki (Eon),
Tadeusz Borowski (Szef Policji),
Gustaw Holoubek (tylko głos).
Innymi godnymi wymienienia adaptacjami sztuki Sofoklesa były:
„Projekt Sofokles” – poÅ‚Ä…czenie po raz pierwszy w historii polskiego teatru dwóch tragedii w jednej inscenizacji ("Król Edyp" i "Antygona"). Dwugodzinne przedstawienie wyreżyserowaÅ‚ profesor łódzkiej PWSTiF i dyrektor Teatru Nowego w SÅ‚upsku - Bogdan Symotiuk, który „zaproponowaÅ‚ przedstawienie niezwykle klasyczne w formie, które jednoczeÅ›nie uczy widza zasad funkcjonowania antycznego teatru oraz konstrukcji dramatu”. Dekoracja i kostiumy nie byÅ‚y umowne, lecz funkcjonalne. StworzyÅ‚a je Anna Bobrowska-Ekiert. Aktorzy byli ubrani w klasyczne kostiumy (chitony, tuniki).
strona: 1 2 3 4
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies