Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Bracia Lwie Serce
Astrid Lindgren uważana jest najbardziej znaną pisarką dziecięcą na świecie. Twórczość jej cechuje różnorodność gatunków literackich, konwencji i styli. Jest autorką baśni, utworów fantastycznych i powieści realistycznych, a także słuchowisk radiowych i scenariuszy filmowych. Czasami łączy różne konwencje, a zawsze czyni to w sposób mistrzowski, bezbłędnie trafiając do wyobraźni i uczuć dziecka. Sławę i pozycję pisarki oryginalnej i znakomitej przyniósł jej cykl książek o Pipi Pończoszance, a każda kolejna książka potwierdzała jej niespotykany talent.
Źródłem twórczej inspiracji Astrid Lindgren było wyłącznie dzieciństwo. O swych inspiracjach mówiła: „Nie istnieje żadne inne dziecko, które może mnie zainspirować, poza tym dzieckiem, którym sama niegdyś byłam. Do pisania książek dla dzieci wcale nie jest konieczne posiadanie własnych dzieci. Trzeba tylko samemu kiedyś być dzieckiem. I mniej więcej pamiętać, jak to było.” Po dzieciństwie pisarka poruszała się w nim lekko i swobodnie, przeskakując płoty czy chodząc po drzewach. Z tego świata autorka czerpała fantazje, którym nadaje literacki kształt. Dzieciństwo objawia się w jej twórczości w całej swej pełni i poddane jest logice młodzieńczego umysłu. Lindgren mówiła, że nigdy nie interesowało ją pisanie dla dorosłych: „Chcę pisać dla takiego kręgu czytelników, którzy potrafią wyobrazić sobie cuda. Tylko dzieci potrafią, czytając, zobaczyć przed oczami cud”. Już jej pierwsze powieści były czymś nowym w literaturze dla dzieci. Wyrażały żywiołowy bunt dziecka przeciwko światu dorosłych i ucieleśniały zarazem dziecięce marzenia. Lindgren obala racjonalny styl myślenia dorosłych, uznając wyższość dziecięcej wyobraźni. Jej książki często krytykowane były za brak wartości wychowawczych i propagowanie dziecięcej anarchii. Lindgren fantastyczne bajki zastąpiła opowiadaniami o codziennym życiu dzieci, ich kłopotach i radościach, łącząc ludową fantastykę z humorem i szwedzkimi realiami. Moralizatorstwo zastąpiła trafną obserwacją obyczajowo-psychologiczną.
W Vimmerby, gdzie pisarka urodziła się i mieszkała jako dziecko powstał park wypoczynku nazwany „Świat Astrid Lindgren”. Na kilkuset metrach kwadratowych zbudowano miniaturowe miasteczko Vimmerby z czasów, kiedy Astrid Lindgren była mała. Ratusz, rynek, uliczki wybrukowane kostką, wszystko maleńkie, dostosowane do wzrostu dziecka. To miejsce, w którym baśnie Astrid Lindgren stają się rzeczywistością. W parku zobaczymy żółtą Willę Śmiesznotkę, domek „Karlssona z dachu”, zamek Mattisa z opowiadań o Ronji. Można tam spotkać Pippi Pończoszankę i stać się maleńkim jak Nils Paluszek. Na polanie stoją trzy małe domki dzieci z Bullerbyn, gdzie każde dziecko może wejść i poczuć się jak mały Lassie. Twórczość Astrid Lindgren
Autor: Jakub RudnickiAstrid Lindgren uważana jest najbardziej znaną pisarką dziecięcą na świecie. Twórczość jej cechuje różnorodność gatunków literackich, konwencji i styli. Jest autorką baśni, utworów fantastycznych i powieści realistycznych, a także słuchowisk radiowych i scenariuszy filmowych. Czasami łączy różne konwencje, a zawsze czyni to w sposób mistrzowski, bezbłędnie trafiając do wyobraźni i uczuć dziecka. Sławę i pozycję pisarki oryginalnej i znakomitej przyniósł jej cykl książek o Pipi Pończoszance, a każda kolejna książka potwierdzała jej niespotykany talent.
Źródłem twórczej inspiracji Astrid Lindgren było wyłącznie dzieciństwo. O swych inspiracjach mówiła: „Nie istnieje żadne inne dziecko, które może mnie zainspirować, poza tym dzieckiem, którym sama niegdyś byłam. Do pisania książek dla dzieci wcale nie jest konieczne posiadanie własnych dzieci. Trzeba tylko samemu kiedyś być dzieckiem. I mniej więcej pamiętać, jak to było.” Po dzieciństwie pisarka poruszała się w nim lekko i swobodnie, przeskakując płoty czy chodząc po drzewach. Z tego świata autorka czerpała fantazje, którym nadaje literacki kształt. Dzieciństwo objawia się w jej twórczości w całej swej pełni i poddane jest logice młodzieńczego umysłu. Lindgren mówiła, że nigdy nie interesowało ją pisanie dla dorosłych: „Chcę pisać dla takiego kręgu czytelników, którzy potrafią wyobrazić sobie cuda. Tylko dzieci potrafią, czytając, zobaczyć przed oczami cud”. Już jej pierwsze powieści były czymś nowym w literaturze dla dzieci. Wyrażały żywiołowy bunt dziecka przeciwko światu dorosłych i ucieleśniały zarazem dziecięce marzenia. Lindgren obala racjonalny styl myślenia dorosłych, uznając wyższość dziecięcej wyobraźni. Jej książki często krytykowane były za brak wartości wychowawczych i propagowanie dziecięcej anarchii. Lindgren fantastyczne bajki zastąpiła opowiadaniami o codziennym życiu dzieci, ich kłopotach i radościach, łącząc ludową fantastykę z humorem i szwedzkimi realiami. Moralizatorstwo zastąpiła trafną obserwacją obyczajowo-psychologiczną.
Szwedka zadebiutowała w wieku lat 1944 roku tradycyjną powieścią dla dziewcząt „Zwierzenia Brit-Mari” (chociaż, gdy miała trzynaście lat, jej wypracowanie ukazało się w lokalnej prasie). Od tego czasu napisała blisko czterdzieści książek oraz wiele książek obrazkowych, kilka sztuk teatralnych, a także scenariusze do filmów, seriale radiowe i telewizyjne. Najbardziej znane z nich to: „Dzieci z Bullerbyn”, „Pippi Pończoszanka” oraz „Bracia Lwie Serce”. Dziesięć jej powieści doczekało się adaptacji filmowych według scenariuszy samej autorki.
Książki Lindgren tłumaczone były na kilkadziesiąt języków, od afrykańskich i indoeuropejskich do przeróżnych wschodnich, takich jak: azerbejdżański, kirgiski, uzbecki i wiele innych. Wydawane były w masowych nakładach na wszystkich kontynentach, zyskały popularność większą niż dzieła największych klasyków. Każda jej książka była przyjmowana przez małych czytelników z radością i entuzjazmem. Wydawnictwem, które przybliża polskim dzieciom Twórczość pisarki jest Wydawnictwo „Nasza Księgarnia” w Warszawie.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies