„ChÅ‚opi” jako epopeja - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Chłopi

„ChÅ‚opi” jako epopeja

Autor: Karolina Marlêga

7. Obszerne opisy przyrody, bogate w personifikacje, animizacje i rozbudowane porównania, wzbogacajÄ… przekaz artystyczny dzieÅ‚a, na przykÅ‚ad: „A tymczasem wieczór siÄ™ już byÅ‚ uczyniÅ‚, ostatnie zorze zetliÅ‚y siÄ™ do cna, że ino kajÅ› niekaj na zachodzie z tych szarych popiołów żarzyÅ‚y siÄ™ kieby gÅ‚ownie dogasajÄ…ce, a Å›wiat z wolna otulaÅ‚ siÄ™ w modrawÄ… a lutÄ… pÅ‚achtÄ™ nocy. Księżyca jeszcze nie byÅ‚o, jeno od suchych, przemarzniÄ™tych Å›niegów biÅ‚y ostygÅ‚e, lodowate brzaski, w których rzecz każda widniaÅ‚a jakoby w Å›miertelne gzÅ‚o przyodziana i zgoÅ‚a umarÅ‚a; gwiazdy też jęły siÄ™ wysypywać na ciemne niebo, a tak rosÅ‚y i trzÄ™sÅ‚y siÄ™ w onych dalekoÅ›ciach, tak siÄ™ jarzyÅ‚y bystro, aż po Å›niegach szÅ‚y skrzenia. Mróz zaÅ› braÅ‚ srogi i podnosiÅ‚a siÄ™ taka skrzytwa, aż w uszach dzwoniÅ‚o i żeby najcichszy gÅ‚os, a leciaÅ‚ Å›wiatem caÅ‚ym. W chaÅ‚upach zaÅ› ognie zapalali i spieszyli z wieczorowymi obrzÄ…dkami, jeszcze wodÄ™ nosili ze stawu, jeszcze czasem skrzypnęły wierzeje albo siÄ™ jakie bydlÄ…tko ozwaÅ‚o, to ktosik podążaÅ‚ spieszno saniami, a ludzie w dyrdy ganiali po obejÅ›ciach, bo parzyÅ‚o w twarze jakby rozpalonym żelazem i dech zapieraÅ‚o, ale już wieÅ› cichÅ‚a caÅ‚kiem”.

8. Szczegółowa informacja o chÅ‚opskich rodach zamieszkujÄ…cych Lipce, przez co czytelnik poznaje bogactwo i różnorodność mieszkaÅ„ców wsi: „A naród ruszyÅ‚ żwawo za BorynÄ…, jadÄ…cym na przedzie. Tuż za nim ciÄ…gnęły PÅ‚oszki, ilu ich byÅ‚o z trzech chaÅ‚up, ze Stachem na przedzie, naród byÅ‚ nieurodny, ale pyskaty szumny i wielce w siebie dufajÄ…cy. A za nimi Sochy, których wiódÅ‚ soÅ‚tys. A trzecie byÅ‚y Wachniki, chÅ‚opy drobne, suche, ale zajadÅ‚e kiej osy. A czwarte szÅ‚y GoÅ‚Ä™bie Mateusz im przewodziÅ‚, niewiela ich, byÅ‚o, jeno że starczyli za pół wsi, bo same zabijaki nieustÄ™pliwe i rozrosÅ‚e kiej dÄ™by. A piÄ…te Sikory, krÄ™pe niby pnie, żylaste i mrukliwe. A potem KÅ‚Ä™biaki i młódź druga, wyrosÅ‚a, bujna, swarliwa i na bitki wszelkie Å‚akoma, którÄ… prowadziÅ‚ Grzela. wójtów brat. A w koÅ„cu Bylice szÅ‚y, Kobusy, Pryczki, Gulbasy, Paczesie, Balcerki i kto by je tam wszystkie spamiÄ™taÅ‚!...”.
9. Przybliżenie obyczajów, wyglÄ…du postaci, tradycji z dbaÅ‚oÅ›ciÄ… o drobiazgowość opisu, na przykÅ‚ad opis wyglÄ…du izby Boryny: „Dom byÅ‚ zwykÅ‚y, kmiecy - przedzielony na przestrzaÅ‚ sieniÄ… ogromnÄ…; szczytem wychodziÅ‚ na podwórze, a frontem czterookiennym na sad i na drogÄ™. JednÄ… poÅ‚owÄ™ od ogrodu zajmowaÅ‚ Boryna z JóziÄ…, a na drugiej siedzieli Antkowie. Parobek ż pastuchem sypiali przy koniach. W izbie byÅ‚o już czarniawo, bo przez maÅ‚e okienka, przysÅ‚oniÄ™te okapem i zagajone drzewami, maÅ‚o przeciskaÅ‚o siÄ™ Å›wiatÅ‚a, a i mroczaÅ‚o już na Å›wiecie, że tylko poÅ‚yskiwaÅ‚y szkÅ‚a obrazów Å›wiÄ™tych, co rzÄ™dem czerniÅ‚y siÄ™ na bielonych Å›cianach; izba byÅ‚a duża, ale przygnieciona czarnym puÅ‚apem i ogromnymi belkami pod nim, i tak zastawiona różnym sprzÄ™tem, że tylko koÅ‚o wielkiego komina z okapem, co staÅ‚ przy siennej Å›cianie, byÅ‚o niecoÅ› swobodnego miejsca (…)Izdebka peÅ‚na byÅ‚a różnych rupieci i statków gospodarskich, na drążkach, w poprzek przewieszonych, wisiaÅ‚y kożuchy, czerwone pasiaste weÅ‚niaki, biaÅ‚e sukmany, to caÅ‚e pÄ™ki motków szarej przÄ™dzy i zwiniÄ™te w kÅ‚Ä™by brudne runa owiec i worki z pierzem”.

Julian Krzyżanowski, autor rozdziaÅ‚u „WÅ‚. St. Reymont i powieść chÅ‚opska” w pozycji „Neoromantyzm polski 1890-1918” stwierdziÅ‚, że Reymont stworzyÅ‚ w sposób obiektywny i klasyczny figury ludzkie: „przepojone nerwowym temperamentem, ogarniÄ™te nowoczesnym tempem życia”. TwierdziÅ‚, że takie cechy ChÅ‚opów, jak poczyniona w nich Å›cisÅ‚ość obserwacji, bystrość i przenikanie w gÅ‚Ä…b ludzkiej psychiki sprawiajÄ…, iż dzieÅ‚o to dochodzi do „szczegółów uczucia i zakamarków emocji (…) ZgieÅ‚kowość psychiczna w ludziach, w bohaterach, obrzÄ™dowość solenna w kompozycji; ziemska prawda w charakterach a idealizm, poezja u stropu idei, konkretność konturów w każdej z poszczególnych figur, a szerokość i spoistość tej szerokoÅ›ci, powiÄ…zanie jednostek w ród wspólny, stan, plemiÄ™, naród. Oto jest ta nowoczesna epopeja, ten nowy rodzaj, to odkrycie artystyczne, które literaturze europejskiej daÅ‚ Reymont jako owoc skoÅ„czony w ChÅ‚opach, a które przygotowywaÅ‚, zbieraÅ‚ od poczÄ…tku swojej twórczoÅ›ci do Ziemi obiecanej.”

strona:    1    2  

Szybki test:

Do cech „ChÅ‚opów” Å›wiadczÄ…cych o tym, ze mamy do czynienia z epopejÄ… nie należy:
a) epizodyczność fabuły
b) bohater zbiorowy
c) obiektywność opisu
d) dramatyczność dialogów
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„ChÅ‚opi” – streszczenie szczegółowe
„ChÅ‚opi” – streszczenie w piguÅ‚ce
Życiorys Stanisława Władysława Reymonta
Geneza „ChÅ‚opów”
Problematyka „ChÅ‚opów”
Kompozycja „ChÅ‚opów”
Narracja „ChÅ‚opów”
Czas i miejsce akcji „ChÅ‚opów”
Kalendarium twórczości Reymonta
JÄ™zyk „ChÅ‚opów”
„ChÅ‚opi” jako epopeja
„ChÅ‚opi” – mÅ‚odopolska powieść czy epopeja?
Interpretacja tytuÅ‚u „ChÅ‚opi”
Motywy literackie w „ChÅ‚opach”
Konwencje literackie w „ChÅ‚opach”
„ChÅ‚opi” na dużym ekranie
Najważniejsze cytaty z „ChÅ‚opów”
Bibliografia




Bohaterowie
Hanka – szczegółowa charakterystyka
Jagna – szczegółowa charakterystyka
Antek – szczegółowa charakterystyka
Maciej Boryna – szczegółowa charakterystyka
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „ChÅ‚opów”
Jagustynka - charakterystyka postaci



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies